امامزاده ابوالقاسم(ع) استان کهگیلویه وبویر احمد

امامزاده ابوالقاسم(ع)  استان کهگیلویه وبویر احمد

آستان امامزاده ابوالقاسم(ع) در ۱۰ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج و در روستای گوشه شاهزاده قاسم از توابع دهستان سررودشمالی، بخش مرکزی شهرستان بویراحمد واقع شده است. در شمال غرب یاسوج در روستای گوشه، بقعه ساده‏ای وجود دارد که به اعتقاد مردم مدفن امامزاده قاسم است که در ۱۵کیلومتری یاسوج به بابامیدان و در کنار رودخانه در زیر درخت بلوطی از نظر ناپدید شده است. نقطه‏ای را که امامزاده قاسم در آن ناپدید شده «بلی هوشا» می‏نامند. «بلی» به معنای بلوط و «هوشا» به معنی حصار بلوط است. مردم بومی سنگی که گویا امامزاده قاسم بر روی آن خوابیده، مقدس می‏شمارند و بدان نیایش می‏کنند. این بقعه متبرکه در روستای گوشه در منطقه‌ای زیبا در ۱۳ کیلومتر شمال شهر یاسوج قرار گرفته، وجود درختان گردو، سیب و گیاهان دارویی جذابیت این امامزاده را دو چندان نموده است. همه ساله در فصل تابستان و بهار تعداد زیادی زائر این مرقد مبارک را زیارت کرده و غبار دل را با آب معرفت شستشو می‌دهند. وجود زائرسراها و امکانات جانبی در کنار این امامزاده امکان اقامت زائران را فراهم می‌نماید.

نسب امامزاده

به اعتقاد اهالی از نوادگان عبدالله اعرج بن حسین اصغر بن علی بن حسین امام زین‌العابدین(ع) است که به اتفاق پدر بزرگوارش ابراهیم ملقب به عسگر و جمعی از بنی‌اعمام از بلاد هند و از مسیر پاکستان وارد الوار زرنج سیستان ایران گردیدند و از آنجا به قریه «ماهان» یکی از آبادی‌های کرمان به خدمت سیدمحمدنورالدین ملقب به شاه نعمت الهس رسیدند و سال‌های بعد در فارس مورد تکریم سلطان یعقوب لیث صفاری (۲۶۳هـ.ق) قرارگرفت. امامزاده ابوالقاسم دارای اولاد و احفاد زیادی است که در استان کهگیلویه و بویراحمد و سایر نقاط ایران و خارج از کشور پراکنده و اسکان دائم دارند.

بنای بقعه

عمارت اولیه بقعه امامزاده ابوالقاسم(ع) توسط مسح خان ابن هیبت الله خان بابویی کلانتر باشت در سال ۱۱۴۴هـ.ق مومت و باز پیرایی گردید بنای قدیمی به شکل مستطیل و دارای گنبدگچی هرمی بوده است که در زلزله سال ۱۲۳۹ هجری قمری بخش‌های زیادی از بنا منهدم شد که در سال ۱۲۶۵ هجری قمری توسط اهالی مرمت شد قدمت بقعه را مربوط به دوره صفویه دانسته‌اند. طرح توسعه این امامزاده در سال ۱۳۷۴ هـ.ش به امر و حمایت آیت‌اله ملک‌حسینی (رحمه الله علیه) مورد مطالعه قرارگرفته و در سال ۱۳۷۶ هـ.ش در زمینی به مساحت ۲۰۰۰ مترمربع تجدید بناگردیده که در وضعیت فعلی هنوز در حال فعالیت‌های عمرانی است. ضریح طلائی چهارگوش این امامزاده با آب طلا لعاب کاری شده که از درخشش زیبائی برخوردار است. محیط باصفای این امامزاده با امکانات رفاهی و تفریحی آن موجب رغبت و جلب توجه زائرین زیادی در چهار فصل سال می‌شود. محل تولد مرحوم آیت‌الله ملک‌حسینی روستای گوشه شاه قاسم که بقعه مبارکه امامزاده قاسم (ع) در آن قرار دارد، واقع شده است.

همه طرح‌های فرهنگی اوقاف و امور خیریه از جمله طرح آرامش بهاری، طرح یاس نبوی، طرح ضیافت الهی، طرح نشاط معنوی، بصیرت عاشورایی و دیگر مناسبت‌های مذهبی و دینی در این بقعه متبرکه برگزار می‌شود و همه ساله از نظر تعداد زائرپذیربودن در صدر قرار دارد.

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2