پل خیری استان کهگیلویه وبویر احمد

پل خیری استان کهگیلویه وبویر احمد

در 10 کیلومترى خیرآباد گچساراناستان کهگیلویه وبویر احمد، در روستای ده ناصر ویرانه‌ هایى از دو پل و یک چهار طاقى باقى مانده است که پل پایینى ، داراى طاقى به ارتفاع ۶/۶۰ متر است. دیوارهٔ سنگى آن به کلى شکسته و دیوارهٔ شرقى آن سنگ‌ هاى ساختمانى مشخصى دارد که ویران شده و فرو ریخته است.بقایاى پل بالایى خیرآباد، چشمگیرترین اثر تاریخى است؛ این اثر با ۱۳۰ متر طول در سمت راست کناره، سه گذرگاه داشت که در امتداد آن پایه‌ هایى به بزرگى ۱۰×۱۰ متر احداث شده بود. پهناى جاده‌اى که از روى این پل مى ‌‌گذشت ، حدود هشت متر بود که به وسیلهٔ دیوارى با یک متر بلندى حفاظت می ‌شد. بناى این پل، به اواسط دورهٔ اولیه اسلامى مربوط است و دست کم سه نوسازى بزرگ که آخرین آن در زمان سلسله صفویه صورت گرفته بر روى آن انجام شده است. پل خیری محمدخان بر روی رودخانه خیرآباد (فرزوک باستان) احداث شده که احتمالاً در دوره اسلامی و پس از تخریب پل باشکوه دوره ساسانی که اکنون تنها بخش های کوچکی از پایه های آن باقی مانده، ساخته شده است.

 

 

 

 

این اثر یکی از آثار تاریخی دیدنی در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و در طول سال به ویژه در ایام نوروز مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب می ‌کند. پل خیری محمد خان در400 متری چهارطاقی خیرآباد با 130 متر طول و 7 دهانه است که قسمت بیشتر آن در سمت غرب رودخانه واقع شده است.
خیر آباد گچساران، منطقه ای پر استعداد و حاصلخیز است و علت اساسی شهرت آن پل های تاریخی موجود در آن است. همانطور که ذکر شد قدمت این پل به دوره ساسانی نیز میرسد. این پل با توجه به ساخت آن از نقاط حیاتی منطقه و محل مبادله کالا و یکی از دلایل رونق اقتصادی در آن دیار بوده است که به پل خیری و محمد خان معروف است.

روستای خیرآباد در ۴۵ کیلومتری شهرستان گچساران در مرز استانهای کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان قرار دارد و مشتمل بر چند روستا به نام ‌های، خیرآباد سفلی، خیرآباد ناصر، خیرآباد مردان معصوم و پادوک است. مردم منطقه از نژاد لر بزرگ و متعلق به ایل بویر احمد گرمسیر هستند. رود خانه دائمی خیرآباد که از کوه خامی در ارتفاعات شمال گچساران سرچشمه می‌ گیرد و از کنار این منطقه عبور می ‌نماید، وجه تسمیه این روستاها است.


 

 

 

رودخانه خیرآباد به طول تقریبی 100 کیلومتر از سرچشمه ‌های شیرین رودخانه زهره بوده و از ارتفاعات زاگرس سرچشمه می گیرد و پس از پیوستن به زهره به خلیج فارس می ریزد.رودخانه خیرآباد از چندین محل قابل دسترسی است. برای رسیدن به این بنا می ‌بایست حدود 40 کیلومتر در راه گچساران به بهبهان پیش رفت و آنگاه به راهی فرعی در سمت راست جاده پیچید که بسوی روستای خیرآباد علیا می‌ رود، پس از پشت سر نهادن حدود ۱۰ کیلومتر از این راه رودخانه زلال و خروشان خیرآباد به بازمانده ‌های پل باستانی خیری محمدخان میرسید.
زیر پل خیرآباد به هر سمت که بروید محل مناسبی برای ماهیگیری پیدا خواهید کرد.

سی تی مهر شما را به تماشای این اثر تاریخی محبوب دعوت میکند .

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2