تنگ چیتابه استان کهگیلویه وبویر احمد

تنگ چیتابه استان کهگیلویه وبویر احمد

تنگ چیتابه در جوار روستای پراشکفت در مختصات جغرافیایی 30.707474 درجه شمالی و 51.274043 درجه شرقی روی نقشه واقع شده. این تنگه زیبا از جاذبه های گردشگری شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب میشه و سالانه گردشگران بسیاری رو از سراسر ایران به خودش جذب میکنه. تنگه در جوار روستای پراشکفت واقع شده و برخی مواقع به این نام هم شناخته میشه و در 45 کیلومتری غرب شهر یاسوج واقع شده. مردم پراشکفت از قوم لر بوده و به گویش لری بویراحمدی صحبت می کنند. پراشکفت از چندین ده تشکیل شده که شامل چیتاوه (چیتابه)، ده بزرگ، کلگه، چل محمد باقری، دره ی خانی و چال کوب و تل بن هست. تنگ چیتابه از جمله مناطقی هست که به عنوان هدف گردشگری شناخته شده و آب و هوای دل نواز و معتدلی داره.

 

 

 

 

آب تنگه بسیار سرد است و به همین دلیل بهترین فصل سفر به منطقه فصول بهار و تابستان هست. وجود رودخانه کبگیان که به کارون سرازیر می شود و کوه های پوشیده از مراتع و درختان سرسبز جلوه ی زیبای خاصی به منطقه بخشیده. از جمله درختان موجود در منطقه می توان به بلوط ، بنه ، سیسه ، کله خونگ ، گیلاس کوهی (تگ) ، انجیر کوهی (کره تل) ، بادام کوهی ، کیکم و ... اشاره کرد و همچنین گیاهان دارویی مانند کنگر، بیلهر، ریواس ، قارچ ، بن سرخ (لیزک)، لوپو ،کارده، تره کوهی ، جاشیر ، موسیر، سیر ، آب اندول ، برنجاس (بومادران) ، درمه ، حلپه ، خاری ، پشموک ، خاکشیر ، انگیون ، کاسنی و ... هم در منطقه رشد میکنه. کشاورزی و دامداری و پرورش ماهی قزل آلا عمده فعالیت های مردم محلی رو تشکیل میدهد.

 

 

 

 

به گفته ی اهالی منطقه قدمت روستای پراشکفت به سال 1100 شمسی برمی گرده که مهاجرت به این روستا انجام شده البته گفته شده که قبل از اون هم اهالی در منطقه بودن و آثار باستانی که در منطقه یافت شده این نظر رو تایید میکنه ولی قدمت دقیق مشخص نیست. نام‌گذاری این روستا به چندین دلیل می تونه باشه، چرا که این مکان به گونه‌های مختلف تلفظ می‌شود.

پِرِشکفت (Preshkaft): مکانی که پر از اشکفت است.

پراشکفت(Pareshkaft): مکانی در حاشیه اشکفت‌های فراوان.

پیراشکفت(Pireshkaft): اشکفت‌هایی که مکان مقدسی برای پیران(بزرگان، کهنسالان و دراویش) بوده‌. در نظر داشته باشید که اگر قصد پیمایش تنگه رو دارید آب نوردی در پیش هست و باید جلقه نجات هم به همراه داشته باشد بخصوص برای ابتدا و انتهای تنگه.

 

 

 

 

 مسیر دسترسی

مسیر اول: جاده اصلی که از مناطق اکبراباد – امامزاده مختار – منطقه زیبای سرآب بید (گویش محلی سروبی) به سمت چیتاب منتهی می شود.

مسیر دوم: جاده اصفهان – از پل روستای دارشاهی عبور کرده و از آنجا به سمت چیتاب منتهی می شود .

مسیر سوم: جاده اصفهان – از پل روستای گندی خوری به سمت روستای گردوه و پس از عبور از دره های بسیار زیبا معروف به تنگ به سمت چیتاب منتهی می شود .

مسر چهارم: از سمت جاده گچساران – ۱۵کیلومتری نرسیده به یاسوج – دشتروم – دلی خمسیر – کرکرزار به چیتاب که دارای جاده کوهستانی و مناطق بسیار زیبا می باشد .

مسیر پنجم: از سمت مارگون – امامزاده بی بی خاتونین – مناطق زیبای سرچنار و دمچنار به چیتاب منتهی می شود .

جاذبه های دیدنی و تفریحات

مناطق طبیعی: پوشش گیاهی زیبا و بکر منطقه که بسیار چشم نواز هست.

سد: سد جوزار که بسته به مسیر انتخابی در ابتدا یا انتهای تنگه قرار داره و برای شنا و شیرجه مکان مناسبی هست.

دیدن از تنگ چیتابه استان کهگیلویه وبویر احمد را به همه گردشگران پیشنهاد میکنیم.

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2