کاروانسرای شاه‌عباسی شهرری استان تهران

کاروانسرای شاه‌عباسی شهرری استان تهران

کاروانسرای شاه‌عباسی شهرری در جنوب غربی میدان عبدالعظیم شهر ری و روبه‌روی مسجد خاتم‌النبیین قرار دارد و مساحت آن حدود ۱۰۰۰ متر مربع است. این کاروان‌سرا اکنون جزو موقوفات آستان شاه عبدالعظیم است و به عنوان انبار از آن استفاده می‌کنند.

 

 

 

 

هم هنگام با اجرای عملیات بهسازی و ساماندهی میدان و پیاده راه حرم عبدالعظیم حسنی توسط سازمان زیباسازی ، عملیات مرمت و بهسازی این کاروانسرا توسط معاونت تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهر تهران از خرداد ماه ١٣٩٦ آغاز و در شانزدهم آذر ماه ه١٣٩٦ به فرجام رسید.

کاروانسرای شاه‌عباسی شهرری یکی از جاهای دیدنی شهرری است . کاروانسراها کالبد توسعه یافته چاپارخانه های هخامنشیان است که نخستین بار در تاریخ برای استراحت و تجدید توان پیک سواران و قاصدان دستگاه دولتی از شهر شوش در شمال خلیج فارس تا ساردیس در غرب مدیترانه ساخته شدند.

 

 

 

 

بعدتر ساخت این فضاها از دوره‌ی سلجوقی و سپس ایلخانیان و افشاریان مجددا رونق گرفتند اما این دوره صفویان بود که تزیینات آنها به اوج آرایه بندی معمارانه رسید و شمار آنان در گستره ایران زمین تنه به دوران باستان می زد. این کاروانسراها با معماری حیاط بزرگ مرکزی به صورت چهار ایوانه یا سه ایوانه طراحی و برای استراحتگاه بازرگانان و بارانداز کالا ها ها ساخته می‌شده‌اند.

 

 

 

 

کاروانسرای شاه عباسی ری نیز چهار ایوانه بوده که در طرح تعریض معبر به خیابان ، ایوان شرقی اش تخریب و اینک پوسته از آن در عملیات مرمت و بهسازی که توسط سازمان زیبا سازی شهر تهران به انجام رسیده مجددا ساخته شده است . کاروانسرای «عباسی» شهرری نیز علاوه بر مکانی برای استراحت بازرگانان و بارانداز کالاها، محل اسکان و اقامت زائران حرم عبدالعظیم حسنی نیز بوده است.

دیدن از این کاروانسرا را به همه علاقه مندان به جاذبه های تاریخی پیشنهاد میکنیم.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2