محله گلابدره استان تهران

محله گلابدره استان تهران

گلابدره یکی از محله‌های قدیمی و ییلاق خوش آب و هوایی در است، که یکی از بهترین مقاصد طبیعت گردی برای پایتخت نشینان به شمار می‌رود. بوستان گلابدره و مسیر زیبا و بکر گلابدره به کلک چال هر کدام جاذبه‌های منحصر به خود را در خود جای داده‌اند.

گلاب‌دره یکی از ییلاق‌های خوش آب و هوای شمال شرقی شهر تهران است. گُلاب‌دره نام دره و محله‌ای در کناره آن است که به همین نام خوانده می‌شود. این دره از طرف غرب به امام‌زاده قاسم و از طرف شرق به دربند مجاور است.

گلابدره از محله‌های قدیمی در شهرستان شمیرانات است که در زمان‌های قدیم با محلـه امـام‌زاده قاسم به صورت یک محله بوده‌اند. محدوده جغرافیایی این محله در زمان قدیم از سمت شمال به دامنه‌هـا و مراتع تابستانی رشته کوه البرز، از سمت جنوب به جاده تجریش و دزاشیب، از سمت شرق به دره جی و از سمت غرب به رودخانه گلابدره را محدود می‌شد. ده گلابدره- امامزاده قاسم بر فراز بلندی مشرف بر قریه ییلاقی شکل گرفته اسـت.

 

 

 

 

دلیل نامگذاری گلابدره وجود فراواندرختان سیب گلاب خودرو در این دره بوده ‌است. جدا از ساکنان محلی، مسیر کوهستانی گلابدره، هر هفته میزبان کوهنوردانی است که به آنجا می‌آیند. با ایستادن بر فراز بلندی‌های گلابدره نمای بسیار زیبایی از شهر تهران را خواهید دید. مختصات جغرافیایی این منطقـه از طرف شمال محدود به ارتفاعات ۱۸۰۰ متری دامنه جنوبی کوه‌های البرز، از جنوب به بزرگراه شهید چمـران حد فاصل دو راهی هتل آزادی و بزرگراه مدرس و پل آیت االله صدر و از غرب به اراضی رودخانه درکـه و از شرق نیز به انتهای بزرگراه ارتش، کارخانه سیمان و منبع نفت شمال‌شرق تهران محدود می‌شود.

ورودی کوه سر یک پیچ تند قبل از محل گلابدره واقع است که خودرو را باید همان اطراف پارک کرده و راهپیمایی را آغاز کنید. ورودی کوه دو مسیر خاکی عریض دارد که هر دو مسیر پس از حدود ۵۰۰ متر با یک پل به هم متصل می‌شوند. اگر می‌خواهید آبشار را ببینید باید از سمت چپ کم کم ارتفاع بگیرید تا پس از پشت سر گذاشتن یک مسیر تند سربالایی و حدود نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه پیاده روی به آبشار برسید، همان ابتدای مسیر دره و رودخانه زیبای گلابدره خودنمایی می کند. برای خانواده‌ها و کسانی که قصد راهپیمایی زیاد ندارند در همین ابتدای مسیر کم و بیش جا برای نشستن و اطراق در کنار رودخانه پیدا می‌شود. بالای آبشار اصلی هم یه آبشار کوچک هست که اطرافش جا برای اطراق و احیانا صرف غذا پیدا می‌شود.

 

 

 

 

درخت‌زار کوچک و پرشیب وزباد، یا به قولی وزوا، واقع در شمال گلابدره شمیران در مکانی سراشیبی در زیر دامنه‌های صخره‌ایی قله ۳۱۰۰ متری اسپیلت قرار دارد و دارای چندین چشمه کوچک است. این منطقه مسیری نزدیک و مناسب برای دیدار از طبیعت کوهستانی با صرف دو ساعت راه است. بوستان کوهپایه‌ای گلاب‌دره با مساحتی حدود ۲۲ هکتار است که در این منطقه قرار گرفته است. احداث این بوستان از سال ۱۳۸۹ آغاز و هم اکنون در حال بهره‌برداری‌ است.

این بوستان با سیمایی مدرن، در دامنه کوه‌های پرشیب و سنگی دربند واقع شده است. چشم‌انداز شمالی بوستان کوه‌های دربند و در جنوب آن چشم‌اندازی زیبا از شهر تهران قابل تماشا است. اختلاف ارتفاع بلندترین و کوتاه‌ترین نقطه این بوستان حدود ۱۰۰ متر است. در طراحی این بوستان سعی شده تا خطوط طبیعی ارتفاعی و توپوگرافی منطقه حفظ شود تا با سیمای دامنه کوه‌های اطراف مطابقت داشته باشد. جاده تندرستی احداث شده در این بوستان با توجه به همین ویژگی در شیبی نسبتا تند و مسیری ۶ کیلومتری احداث شده است. مسیرهای عبور آب نیز با توجه به خط القعرها و دره‌های موجود طراحی شده و روان‌آب‌های موجود در سطح بوستان را به آبنمای بوستان هدایت می‌کند.

 

 

 

 

رستوران، بوفه و چایخانه، دریاچه، مسیر تندرستی کوهستانی با طول ۶ کیلومتر، پیست دوچرخه‌سواری ۸۰۰ متری، آلاچیق، آبشار، فضای سبز گسترده، محوطه‌سازی و سنگفرش، ساخت پله در مسیرهای پر شیب، برکه و آبنما، زمین بازی، سکوهای نشیمن، دستگاه‌های ورزشی و سورتمه از امکانات رفاهی این بوستان است.

بوستان گلابدره با شیب زیاد در جهت شمالی جنوبی مسیر خوبی برای پیاده‌روی ورزشی فراهم آورده است. وجود دیواره آموزش صخره‌نوردی، پیست دوچرخه‌سواری، زمین بازی، آلاچیق‌های با منظره باز، آبنماها و جوی‌های سنگ چین شده از جذابیت‌های خاص این بوستان هستند. از دیگر ویژگی‌های خاص این بوستان شعله‌های روشنایی آن است که تمام آن لامپ‌های کم مصرف هستند و از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند. درختان این بوستان بیشتر از نوع اقاقیا انتخاب شدند تا هم زیبایی و هم مقاومت به شرایط سخت داشته باشند. به دلیل اتصال این بوستان از مرز شمالی به ارتفاعات شمال تهران، تماشای پرندگان شکاری در آن امکان‌پذیر بوده و سایر حیوانات این محدوده مثل سگ و شغال نیز در این بوستان دیده می‌شوند. مسیر گلابدره در انتها پس از چند ساعت پیاده‌روی به اردوگاه کلکچال منتهی می‌شود.

 

 

 

 

گلابدره بیشتر پذیرای قشر کوهنورد و کوه‌پیمایانی است که خلوتی و آرامش آن را دوست دارند، زیرا در این رود دره از ازدحام مردم و تراکم رستوران‌ها خبری نیست. یکی از راه‌های دسترسی به قله کلکچال نیز از این دره می‌گذرد. دره زیبای وزباد که در این مسیر قرار دارد مکان مناسبی برای اتراق فراهم آورده است و دیواره‌های سنگی پر درز و شکاف و درختانی که در دو سوی رودخانه قرار گرفتند، حضور پرندگان را در این رود دره غنی‌تر کرده‌اند. این ویژگی‌ها در کنار خلوتی مسیر، مکان خوبی برای پرنده نگری به وجود آورده است. درختان و بوته‌هایی از قبیل بید، صنوبر، چنار، نسترن وحشی، تمشک و... این دره وجود دارد و سهره، بلبل خرما، کمرکولی، توکا، دارکوب و... از پرندگانی هستند که به راحتی می‌توان در این مسیر مشاهده کرد. همچنین کبک را در ارتفاعات بالاتر می‌توان دید، پرندگان شکاری نیز در این دره به راحتی قابل مشاهده هستند. شغال و روباه از جمله جانوران این مسیر هستند.

آبشارهای زیبای مسیر از دیگر جذابیت‌های این رود دره به شمار می‌آیند. با ادامه دادن مسیر رودخانه و پشت سر گذاشتن آبشارها به تدریج بر تراکم درختان و زیبایی طبیعت افزوده می‌شود. در این مسیر چند چشمه با آب گوارا وجود دارد. احتمالا درختان کهنسال این دره یا درختان سیب گلاب که وجه تسمیه نام این دره هستند در اثر سیل مخرب سال ۱۳۶۶ (معروف به سیل تجریش) از بین رفته‌اند و درختان فعلی اغلب سن زیادی ندارند. دو کافه روستایی که چند تخت در سایه سار درختان و حوضچه آبنمایی در حیاط خود دارند، به فراهم کردن چای و املت و نیمرو همچنین غذاهای سبک دیگر در روزهای تعطیل به سرویس‌دهی به گردشگران مشغول هستند، پس از کمتر از نیم ساعت پیاده‌روی قابل دسترسی هستند. به غیر از این دو کافه، امکانات دیگری در این مسیر در دسترس نیست. البته پناهگاه کلکچال از انتهای دره وزباد قابل دسترسی است.

 

 

 

 

از کلکچال، راهی دشوار و سخت کوهنوردان را به بند یخچال و قله سنگی اسپیلت می‌رساند که وجود صخره‌های یکپارچه و دیواره‌های سنگی آن محلی عالی برای صخره‌نوردی حرفه‌ای پدید آورده است. دره وزباد با آبشارهای زیبایش مقصد خوبی برای گردشگری است. در انتهای این دره راهی دشوار به سمت غرب، کوهنوردان را به گردنه وزباد، جان پناه شروین و دیواره بند یخچال می‌رساند. از پناهگاه شروین می‌توان به شمال آبشار دوقلو، غار پلنگ و پناهگاه شیرپلا دسترسی داشت.

مسیر دسترسی به گلابدره

راه رسیدن به گلابدره از میدان تجریش و خیابان دربند است، در میانه راه خیابان گلابدره به چشم می‌خورد. طی کردن خیابان دربند (از میدان قدس) یا خیابان فناخسرو (از میدان تجریش) و پس از آن وارد شدن به خیابان شکیبایی (گلابدره) راه دسترسی به بوستان گلابدره است. با حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی می‌توان از ابتدای خیابان اسداللهی به بوستان گلابدره رسید. تا خیابان سداللهی هم می‌توان از تاکسی استفاده کرد. برای این منظور در شمال‌شرق میدان تجریش سوار ماشین‌های خط تجریش – آبک شده و در ورودی بوستان پیاده شوید. علاوه بر این تاکسی‌های تجریش- باغ فیض هم معمولا از مقابل در ورودی این بوستان عبور می‌کنند. اگر با خودرو شخصی سفر می‌کنید، می‌توانید از خیابان گلاب‌دره در مسیر کانال آب به عنوان پارکینگ استفاده کنید.

 

 

 

 

بهترین زمان برای بازدید از گلابدره

در تمام فصول سال گلابدره بسیار زیباست، بهار با زنده شدن درختان و صدای پرندگان، تابستان با خنکای آرامش‌بخش آن، پاییز دل‌انگیز و رنگارنگ مخصوصا اگر نم بارانی هم هوا را صاف کرده باشد و زمستان در روزهای برفی که حضور در این دره زا به یک ماجراجویی در طبیعت بکر بدل می‌کند، در این مسیر امکان دیدن پرندگان فراوان و گوناگونی وجود دارد در فصل بهار، پرندگان کوچک و خوش آواز و در فصل زمستان دسته‌های کبک. همچنین به دلیل استفاده دامداران از این رود دره به خصوص در زمستان، امکان خرید شیر تازه گوسفندی از آنان وجود دارد.

امیدواریم با دیدن از این منطقه در کنار خانواده و همسفران خود لذت ببرید.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2