مدرسه فیروز بهرام استان تهران

مدرسه فیروز بهرام استان تهران

در سال 1311 به همت بهرامجی بیکاجی یکی از زرتشتیان هندی، مدرسه‌ای در تهران ساخته شد که به مدرسه فیروز بهرام شهرت یافت. در واقع فیروز بهرام نام فرزند فوت شده‌ بیکاجی بود که در نام این مدرسه قرار گرفت. این مدرسه که در خیابان جمهوری قرار دارد مختص زرتشتیان بوده و افراد موفق زیادی را به جامعه اهدا کرده است. در سال 1396 دبیرستان فیروز بهرام به عنوان دبیرستان ماندگار شناخته شد و تاکنون به کار خود که پرورش نوجوانان زرتشتی است ادامه می‌دهد. این مدرسه در دوران خود به قدری از اهمیت برخودار بود که در زمان افتتاح آن اشخاص سرشناسی مانند رابیندرانات تاگور (شاعر و فیلسوف هندی) و دینشاه ایرانی (رئیس وقت انجمن زرتشتیان ایران بمبئی) نیز حضور داشتند. دبیرستان فیروز بهرام در ابتدا مدرسه‌ای دخترانه بود اما پس از ساخته شدن دبیرستان انوشیروان دادگر و انتقال دختران به آن، فیروز بهرام به مکانی آموزشی برای پسران تبدیل شد و تا به امروز مدرسه‌ی دوست داشتنی آن‌ها است.

 

 

 

 

این دبیرستان دوران متعددی را به خود دیده و افراد زیادی در آن تحصیل کردند و همچون یک پیر مرد پا به سن گذاشته شاهد وقایع زیادی بوده است. معماری دبیرستان فیروز بهرام به دوره پهلوی اول برمی‌گردد.  سرپرستی ساخت آن را کیخسرو شاهرخ به عهده داشت و او کسی بود که بر کار ساخت کتابخانه‌ی مجلس و ساختمان مرکزی بانک ملی نیز نظارت کرد. معمار دبیرستان فیروز بهرام جعفرخان معمار باشی بود که در طراحی آن از نقوش هخامنشی استفاده کرد و با هنرنمایی‌های فراوان در گچ‌بری، آجرکاری و پنجره‌های آن در کار خود سنگ تمام گذاشت به گونه‌ای که تا به امروز این بنا پا برجا و استوار در حال فعالیت است. از جمله امکانات دبیرستان فیروز بهرام می‌توان به کتابخانه (با بیش از 2500 جلد کتاب)، تالار گردهمایی، آزمایشگاه و کارگاه کامپوتر اشاره کرد که در اختیار دانش آموزان این مدرسه قرار می‌گیرد. در سال 1377 ساختمان دبیرستان فیروز بهرام مرمت شد و در این بازسازی سقف‌ها، کاشی‌کاری‌ها، گچ‌کاری‌ها، کتیبه نماها‌ و پنجره‌های چوبی بازبینی شده و به زیبایی قبل حفظ گشت.

 

 

 

 

مشاهیر زیادی شامل دبیر، دانش آموز و مدیر در دبیرستان فیروز بهرام حضور داشته‌اند که می‌توان به احمد شاملو، بیژن جلالی (شاعر)، لوون هفتوان (بازیگر و کارگردان ارمنی) و محمد نوری (خواننده) اشاره کرد که با شهرت و توانایی خود نام و یاد آن‌ها جاودانه شده است. گفته می‌شود که دبیرستان فیروز بهرام امکان بازدید ندارد و می‌توانید بعد از عکاسی کردن در کنار این مدرسه سری به خیابان سی تیر و موزه ایران باستان بزنید و گشت روز خود را کامل کنید. اگر دوست دارید تا با تورهای تهرانگردی علاءالدین تراول همراه شوید با کارشناسان این شرکت تماس حاصل نمایید و از دیگر خدمات آن استفاده کنید.

دیدن از این مدرسه تاریخی را یه همه علاقه مندان به اماکن تاریخی پیشنهاد میکنیم.

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2