مدرسه میرزا ابوالحسن معمار باشی استان تهران

مدرسه میرزا ابوالحسن معمار باشی استان تهران

مدرسه میرزا ابوالحسن معمار باشی یکی از مدارس قدیمی شهر تهران به شمار می رود که در کنار مسجدی به همین نام در محله امامزاده یحیی تهران قرار دارد.مدرسه میرزا ابوالحسن معمار باشی طبق رسم آن زمان ویژه مردان بود و خدمات آن به خوبی تدارک شده است.همه اتاق ها ساده و از حداقل لوازم و تزئینات برخوردار بودند.فقط شبستان ،اندکی با شیشه های رنگی به کار رفته در درها و پنجره های مشرف به حیاط تزئین شده است.

 

 

 

 

نقشه و طرح مدرسه میرزا ابوالحسن معمار باشی شبیه به مسجد و برخی خانه های سنتی است. ورودی آن ساده است و تنها نشانه ی وجود این بنا در آن خیابان است.ساختمان مدرسه میرزا ابوالحسن معمار باشی درون گرا و معطوف به حیاط است،که در آن آب و درخت وجوددارد.در همه جای ساختمان ردپاهایی از همان اصول به کارگرفته شده در مسجد و خانه سنتی مشاهده می شود. در کتیبه وقف نامه واقع در سردر بنا تاریخ۱۳۰۳دیده می شود.

 

 

 

 

در فرهنگ دیرینه و مذهبی ایران مدرسه در حرمت و تقدس پس از مسجد قرار دارد. ساختمان آن نسبتا ساده ،بدون بقعه و بنای یادبود است و تزئینات و آرایه های اندکی در مدرسه به کار می رود. مدرسه معمار باشی از بناهای به یادگار مانده از دوره قاجاریه است. این بنا دو طبقه است و شبستان آن دو برابر خود مدرسه ارتفاع دارد و مکانی است بزرگ که در روز برای آموزش و در شب برای نیایش کاربرد دارد. دارای۲۴حجره،انبار، دو مدرس و یک کتابخانه است. بانی مدرسه حاج ابوالحسن اصفهانی است که در دوره قاجار دارای منصب معمارباشی و ملقب به صنیع الملک بود.

 

 

 

 

کتیبه سردر مدرسه به محمد ابراهیم مشهور به میرزا عمر و سازنده کتیبه استاد عبدالرسول حجار بوده است. با توجه به صفحه ششم وقف نامه این بنا،واقف تعداد ۹۰۵مجلد کتاب و قرآن را بر طلاب مدرسه وقف کرده و شرایط استفاده از انهارا برشمرده است. ورودی در کوچه ای قرار دارد و از هشتی و دالان به حیاط اصلی راه دارد.حیاط دارای حوضی است که پیرامون آن باغچه های گلکاری شده قرار دارد و در دوسوی باغچه ورودی اتاق های اصلی مدرسه واقع شده اند. شبستان در جنوب غربی و اتاق های خصوصی در گوشه شمال غربی و جنوب شرقی قرار گرفته است.اتاق های بالایی اندکی عقب ترند و در جلوی آنها راهرویی قرار دارد که دور تا دور سه وجه را تا ورودی طبقه محصور ساخته است.دستشویی ها پشت مجموعه اتاق های شمال غربی واقع اند که دسترسی به آنها از رهگذر حیاط ممکن است.

 

 

 

 

مجموعه میرزاابوالحسن معمارباشی در تاریخ ۶ خرداد ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۱۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.مسجد و مدرسه حاج ابوالحسن معمار، یکی از مدارس تابعه حوزه علمیه مروی و تحت اشراف حضرت آیت الله مهدوی کنی و مدیریت حجة الاسلام و المسلمین کمالیان اداره می شود.مسجد معمارباشی از شمال شرق به میدان باغ پسته بک، از جنوب به خیابان پانزده خرداد و از غرب به خیابان مصطفی خمینی راه دارد.با وجود تغییرات و مرمت‌های جزئی صورت گرفته در بنا، ساختمان مسجد و مدرسه معمار باشی صورت قدیمی خود را حفظ کرده ‌است‌.

آدرس : تهران – خیابان ۱۵ خرداد – کوچه امامزاده یحیی (ع)، میدان باغ پسته بک پلاک ۱۷۱

دیدن از این بنای تاریخی را به همه علاقه مندان پیشنهاد میکنیم.

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2