باغ تالار وعمارت کوشک نیاسر کاشان

باغ تالار وعمارت کوشک نیاسر کاشان

باغ تالار ازآثار جالب و دیدنی شهر نیاسر می باشد که در ختان کهنسال و بس رفیع آن زبانزد خاص و عام می باشد درختان سر به فلک کشیده که بسیار زیبا و دل انگیز است در این باغ قدیمی و زیبا که آب چشمه اسکندریه در میان آن جاریست و به آبشار منتهی می گردد و درختان آن از این آب سیراب می شوند عمارت بسیار زیبا و بدیع بنا نهاده شده است که به کوشک تالار معروف است . این عمارت و بنای تاریخی که روبه ویرانی بود به همت شهرداری و همکاری مسئولین ذیربط مرمت شده و آماده بازدید مهمانان گرانقدر می باشد. از دیگر خصوصیات این مکان مشرف بودن آن به تمامی شهر نیاسر و اطراف آن می باشد به عبارت دیگر در هر نقطه از نیاسر این امکان قابل رؤیت می باشد.شهر نیاسر، مرکز بخش نیاسر از توابع شهرستان کاشان و استان اصفهان بوده و در فاصله ۲۴ کیلومتری شمال غربی کاشان قرار دارد. شهر نیاسر از طریق اتوبان در فاصله ۲۴۰ کیلومتری تهران، ۲۶۰ کیلومتری شهرستان اصفهان قرار دارد. هر ساله از اواسط اردیبهشت، نیاسر به یکی از بهشت های دیدنی ایران تبدیل می شود. نیاسر یکی از مراکز مهم تولید گل محمدی، گلاب و عرقیات گیاهی در کشور است. چنین ویژگی کم نظیری به سبب قرارگیری در دامنه کوه های کرکس و وجود چشمه پر آب اسکندریه و قنات های زیادی است که محدوده هایی به وسعت ۸۰۰ هکتار را به زیر کشت برده است.

 

 

 


نیاسر شهری قدیمی است که تمام تاریخ و قدمت خود را مدیون چشمه آبی است که به نام چشمه اسکندریه شناخته می شود. آبشار نیاسر هم در واقع زاییده همین چشمه است.غار تاریخی رئیس و لایه کهن زیرین آن، چهار طاقی (آتشکده) ساسانی، بافت تاریخی با بناهای عمومی و مسکونی متعدد و گوناگون، باغهای گسترده، گلستانهای زیبا و قرارگیری در دامنه کوه به همراه چشمه اسکندریه و آبشار معروف نیاسر و باغ و کوشک تالار، این شهر را به یکی از شهرهای تاریخی و گردشگری کشور تبدیل نموده است. این شهر همه ساله و به خصوص در ایام گلابگیری پذیرای گردشگران و تورهای گردشگری از اقصی نقاط کشور است.

 

 

 

 

با توجه به نوشته های کتاب تاریخ کاشان و با استناد بر این مطلب که «آن موضع که باالفعل باغ تالار است آن روز مضرب خیام و محل قیام اردوی کیوان پوی بود »……« مع القصه آن چشمه و آن تالار از بناهای مستحدثة اسکندر مزبور است » . هستة اولیة باغ در زمان اسکندر اول بوجود آمده است .بعد ها این باغ در تملک مرحوم عبدالرزاق خان کاشی که به حکومت کاشان از دیوان اعلی مستقل گردید درآمد و سپس مرحوم محمد حسین خان ملک الشعرای کاشانی آن را مالک شد و بعد از فوت او عالی جاه میرزا ابوالقاسم خان که عموزادة ملک الشعرای بهار است آن باغ را آباد کرد . و بدین ترتیب با بخشیده شدن باغ توسط فتحعلی شاه به صبای کاشانی، باغ تالار به دست خاندان صبای کاشانی می افتد و از زمان رضا شاه تا اوایل انقلاب اسلامی آخرین مالکین خصوصی باغ تالار و کوشک آن ، خاندان ضرابیها بوده اند. در سنوات اخیر باغ تالار از ورثة خاندان ضرابی خریداری شد و به صورت یک مکان عمومی در آمد که زیر نظر شهرداری نیاسر اداره و سازماندهی می شود.

 

 

 


در ضمن کوشک واقع شده در آن با توجه به شیوة ساخت و نحوه پوشش دورها دارای قدمت قاجاری است ولی بر روی ویرانه های بنای دیگری بنا شده است.عمارت کوشک باغ تالار ثبت آثار ملی شده است.باغ تالار نیاسر بزرگترین پارک نیاسر است که با سفر به شهر کاشان می‌توانید از آن ناحیه زیبا هم بازدید کنید. این باغ در دوران ساسانی شکوه و عظمت خاصی داشته است. ساختمان‌ها و بناهای خوش‌ساخت و پر نقش و نگاری نیز  در دل این قصر تاریخی وجود دارد  که دیدن آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.نمی‌شود به کاشان سفر کنید و به این باغ تالار سر نزنید. این باغ و ساختمانی که در آن قرار دارد به اندازه‌ای دیدنی هستند که حتی اگر از وجود آنجا اطلاعی هم نداشته باشید، به طور حتم مردم محلی به شما پیشنهاد بازدید ازش را خواهند داد.

 

 

 


شاید برایتان جالب باشد که بدانید تالار باغ نیاسر تنها مکان تماشایی در آن اطراف نیست. بلکه باغ تاریخی تالار نیاسر و آتشکده (به نام چهار طاقی هم معروف است) و غار رئیس و چشمه اسکندریه همگی در نزدیکی هم قرار دارند.به همین خاطر کار مسافرها بسیار آسان‌تر شده است و با یک سفر می‌توان از چندین جاذبه دلنشین و خاص دیدن کنید. به ویژه حالا که باغ تالار نیاسر با تلاش در مدرن سازی خدمات توانسته امکانات رفاهی مناسبی را به مسافران عزیز ارائه کند.از جمله مهم‌ترین بناهایی که در این باغ جای دارد و حتماً باید بازدید از آن را در الویت بازدیدهای خود قرار دهید عمارت کوشک باغ تالار نیاسر است. این ساختمان به تمام شهر و مناطق اطراف مشرف است و در هر جای نیاسر که باشید می‌توانید آن را پیدا کنید و ببینید.

 

 

 


همچنین در این باغ تاریخی درختان چنار کهنسالی وجود دارد که باعث طراوت هوا و دل انگیز شدن فضا شده‌اند. باغ نیاسر به غیر از گل و درخت و سبزه، یادگارهای تاریخی‌ای هم دارد که آن‌ها را نام آن‌ها را پیش‌تر ذکر کردیم اما در ادامه به توضیحاتی مفصل درباره‌شان می‌پردازیم.این عمارت که به نوعی یکی از شاهکارهای معماری ایران نیز به حساب می‌آید به عمارت کوشک تالار معروف است. در اصطلاح کوشک به عمارت‌هایی گفته می‌شود که در وسط باغ‌ها ساخته می‌شدند و به نوعی حکم قلب باغ را داشتند (در مستعطیل طلایی قاعده وسط باغ).در گذشته رسمی وجود داشت که طبق آن مردم آبادی همیشه شب‌هنگام مشعل می‌افروختند و با آتش، سراسر شهر را چراغانی می‌کردند. شاید علت این کار برایتان جالب باشد. آن‌ها آنقدر حاکم شهر را دوست داشتند که برای شادی و تفریح او این کار را می‌کردند. او و همراهانش در ارتفاعات عمارت می‌نشستند و به تماشای منظره شهر مشغول می‌شدند. مطمئناً این کار امروزه برای همه لذت‌بخش خواهد بود.

 

 

 

 

تاریخچه باغ تالار نیاسر

ساختمان فعلی کوشک از جمله بناهای باقی‌مانده از عمارت باغ تالار است که هنوز جذابیت‌های زیادی را برای گردشگران و بازدیدکنندگان خودش دارد. قدمت این بنا به دوران صفویه و در زمان شاه سلطان حسین صفوی، آخرین پادشاه آن دوران باز می‌گردد. حتماً در کتاب‌های تاریخ خوانده‌اید که سلطان حسین از مهاجمان افعان شکست خورد و اصفهان را از دست داد.در گذشته خاندان سلطنتی صفوی هنگام مسافرت به کاشان، گاهی تصمیم می‌گرفتند تا برای تفریح به باغ تالار نیاسر بروند. در همه‌ی این سال‌ها همچنان این کوشک محل اطراق پادشاهان و بزرگان ایام بوده است.در سال ۱۳۷۷ هجری شمسی، شهرداری نیاسر مجموعه باغ تالار نیاسر و عمارت کوشک را از نوادگان صبای کاشانی خاندان ضرابی، خریداری کرد. شهرداری نیاسر هم این مجموعه را بعد از بازسازی کامل در خرداد ماه سال هشتاد و یک توانست به شماره ۵۸۹۳ این باغ تالار تاریخی را در آثار ملی ایران ثبت کند.در همان دوران قاجار بود که عمارتی تازه را بر روی خرابه ساختمان‌های قبلی ایجاد کردند. با این حال در این چندسال نیز عمارت کوشک تقریباً به صورت کلی بازسازی شده است.البته یک جای دست‌نخورده از آن به عنوان سند هویت تاریخی‌اش باقی‌مانده که احتمالاً یکی از کمیاب‌‌ترین آثاری خواهد بود که تا به حال دیده‌اید. این قسمت به سنگ‌های زیر ستون چوبی مربوط می‌شود. ۴ تا از این سنگ‌ها در اطراف حوض وسط ساختمان و ۲ تا در جلوی ایوان وجود دارد. این سبک معماری و نوع مصالح خاصی که در آن به کار رفته از ویژگی‌های خاص است که این سنگ‌ها دارند.

 

 

 

 

معماری کوشک نیاسر

از ویژگی‌های این عمارت به کار بردن هشت ضلعی‌ها در معماری ساختمان است. این شیوه ساخت هشت ضلعی در اصل به دوران صفوی مربوط می‌شود یکی از سبک‌های آن‌ها بوده است. حال با اطلاع از این حقیقت تاریخی اگر به عمارت کوشک مجموعه باغ تالار نیاسر رفتید حتماً در اطرافتان دنبال اشکال هشت‌ضعلی بگردید.این عمارت به شکل قرینه ساخته شده است. در گذشته سمت راست آن به شاه اختصاص داشته و در اصطلاح شاه‌نشین نامیده می‌شده است. مطمئناٌ در کنار شاه نیز باید وزیر او بنشیند. بنابراین سمت چپ آن را وزیرنشین صدا می‌کردند.این شیوه معماری و دالان‌های موجود در زیر آن باعث می‌شده که هوای داخل عمارت خنک‌تر از بیرون باشد. این ایده به ویژه در آن منطقه که تابستان‌های بسیار گرمی دارد عملکرد خیلی خوبی داشت و حتی یکی از دلایل محبوبیتش بین حاکمان همین موضوع بود.

دیدن این مکان تفریحی را به شما گردشگران عزیز پیشنهاد می کنیم.

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2