روستا دره اخوند استان کهگیلویه و بویر احمد

روستا دره اخوند استان کهگیلویه و بویر احمد

قدمت روستای دره اخوند به عهد صفوی برمی‌گردد و وجود آثار تاریخی متعددی متعلق به دوره صفویه شامل مسجد، حوزه علمیه، ارگ و منازل در گوشه و کنار این روستا نشان از قدمت دیرینه آن دارد. روستای تاریخی دره‌آخوند با 70خانوار و جمعیتی بالغ بر 400نفر از توابع بخش سرفاریاب شهرستان چرام است این روستا با ارتفاع 1800متر از سطح دریا از شمال به کوه دمه و میان‌تنگان بویراحمد، از شرق به دشت راق، از جنوب به دیلگون و کوه ساورز و از غرب به تنگ سادات و کوه نیر منتهی می‌شود.

 

 

 


دره آخوند به صورت پلکانی و در دو طرف دره‌ای با شیب تقریباً ملایم قرار گرفته و آب چشمه‌ای که در بالادست آن قرار دارد، روستا را به دو قسمت تبدیل کرده است. وجه تسمیه این روستا به وجود حوزه علمیه کهنی که از زمان صفویان و همزمان با حضور امامزاده علی(ع) در این منطقه تا اواخر دوره قاجاریه به تربیت طلاب دینی می‌پرداخت، برمی‌گردد؛ کما اینکه آثاری از این حوزه علمیه پس از سال‌ها هنوز بر جای مانده است. امروزه نیز به جهت صبغه مذهبی و علاقه اهالی این روستا به تحصیل در علوم حوزوی، روحانیون متعددی از دل همین روستا در اقصی نقاط ایران اسلامی به تحصیل و تدریس علوم حوزوی می‌پردازند و در هر خانه‌ای در این روستا را که بزنی چندین طلبه علوم دینی در دل خود پرورش داده‌اند.

 

 

 

 

شغل اکثر اهالی ساکنان این روستای کهن کشاورزی و دامپروری است و محصول غالب باغات آنها گردو است، گردویی که هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ کمیت زبانزد است. در این روستا به جز ساخت یک مدرسه تازه‌ تأسیس خبری از مصالح امروزی نیست و همین موضوع باعث شده که از سال 90در فهرست روستاهای هدف گردشگری کهگیلویه و بویراحمد قرار گیرد. معماری این روستا نیز تقریباً منحصر به فرد است و مصالح به کار رفته در ساختمان‌های آن‌ها غالباً از سنگ، گچ و چوب است.

مردمان دره آخوند خانه‌های خود را از دیرباز تاکنون در دو طبقه می‌سازند و ستون‌های گچی که در اصطلاح محلی به آن‌ها «پرطاق» می‌گویند، استحکامی دو چندان به ساختمان‌های آن‌ها داده است. یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری روستای دره آخوند وجود قناتی است که در بالادست این روستا واقع شده است، قناتی که سال‌های سال است مردمان باصفا و باغ‌های گردوی این روستا را سیراب می‌کند. از جاذبه‌های دیگر این روستا می‌توان از درختان کهن گردو و چنار آن نام برد، درختانی که بنا به گفته کارشناسان و مورخان عمر برخی از آن‌ها تا هزار سال هم می‌رسد و به همین جهت است که نزد مردمان این دیار از قداست ویژه‌ای برخوردارند و تاکنون دیده نشده که در این روستا کسی عمداً قصد قطع درخت گردویی را کرده باشد. وجود درختان کهن و سربه فلک کشیده گردو و چنار در کنار زلال جویبارها و بافت پلکانی و تاریخی روستا آرامشی بی‌مانند را در دره آخوند به وجود آورده و رنگ تاریخی و همجواری با بارگاه امامزاده علی (ع) باعث شده این روستا رنگ و بوی معنوی خاصی به خود گیرد.

 

 

 

 

این روستای تاریخی دارای یک اثر معنوی ثبت شده است بانگ استقبال از محرم به نام این روستا به ثبت رسید. قبرستان تاریخی روستای دره آخوند و حکاکی های روی سنگ قبرهای آن از جذابیت های تاریخی این روستا می باشد. در حکاکی های روی این سنگ قبرها عبارات عربی بکار برده شده است که خود نشان دهنده صبغه مذهبی و تاریخی این روستا است.عباراتی چون: خلف(فرزند)-شهر(ماه)-جنت مکان-غفران-عن(از) از اصلی ترین عبارات عربی هستند که روی این سنگ قبرها برای معرفی مردگان استفاده شده است.در بعضی از سنگ قبرها حکاکی از اسب سوار نقش بسته که این نشان از بزرگی و منزلت مردگان است.

این روستای زیبا و جاذبه ی تفریحی همه ساله مورد توجه علاقمندان و گردشگران عزیز میباشد .


 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2