روستا سروک استان کهگیلویه و بویر احمد

روستا سروک استان کهگیلویه و بویر احمد

روستای سِروَک در استان چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد درهفت کیلومتری شهریاسوج پایتخت طبیعت ایران ودرجنوب شرقی آن قرار دارد. که جزئی از شهرستان بویراحمد است.

علت نامگذاری این روستا به این اسم بر دو قول از نظر بزرگان روستا میباشد:

۱:عده ای بر این باورند که این واژه بر گرفته از سِرو(به معنای گوشه) میباشد همانطور که به نوعی در والیبال سرویس به زدن توپ از گوشه گفته میشود وحرف (ک)در آخر ان پسوند تصغیر میباشد که بطور کلی چون سِروک درگوشه ای از شهر یاسوج قرار گرفته بنابراین به ان سِروک گفته میشود.

۲:عده ای علت این نام را روییدن تعدادی درخت سَرو کوچک در این منطقه در قدیم الایام میدانند که ابتدا به آن سَروَک میگفتند وسپس به مرور زمان به سِروک تغییر نام پیدا کرده است .

سروک از نظر جغرافیایی دشت محسوب می شود که این دشت بیشتر شامل زمین های زراعی حاصلخیز آن میشود وقسمت مسکونی آن بیشتر به صورت کوهپایه ای در کنار کوه ها وتپه های رشته کوه زاگرس قرار دارد.گرچه درسال های اخیر به دلیل رشد جمعیت ونیاز به مسکن بیشتر اکثر این زمین هاهم متاسفانه به منزل مسکونی وسکونت به جای زراعت تبدیل شده است. عمده محصولات کشاورزی روستا گندم-عدس ولوبیا می باشد که البته محصولات دیگر هم کشت می شود ولی این سه نوع بیش از بقیه می باشد.

 

 

 

 

عمده درختان موجود درسروک که بیش از بقیه وجود دارد :سیب وگردو است که مخصوص مناطق سردسیری می باشند گرچه درختان دیگر مثل آلو-زردالو و… نیز وجود دارد که در سال های اخیربه دلیل رشد جمعیت که دربالا اشاره شد متاسفانه از مقدار باغ های سروک کاسته شده است. آب مورد نیاز زراعت روستا از دو دهنه قنات ویک چشمه که از بالای روستا سرازیر می شوند وکانالی که تقریبا از پایین دست روستا میگذرد و از رودخانه بشار سرچشمه میگیرد تامین می شود. که این دو دهنه قنات در گذشته آب شرب ساکنان روستا را هم تامین میکرد ه اند.

این روستا از بقاع متبرکه نیز بی نصیب نمی باشد و بقعه متبرکه امام زاده میراحمد(ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) در این روستا قرار دارد که سالانه زیارت کنندگان و گردشگران زیادی برای زیارت به این امام زاده می آیند.

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2