سد کوثر استان کهگیلویه و بویر احمد

سد کوثر استان کهگیلویه و بویر احمد

سد کوثر یا تنگ دوک در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال غرب از شهر دوگنبدان، در شهر گچساران استان کهکیلویه و بویراحمد روی رودخانه خیرآباد ساخته شده است. رودخانه خیرآباد از دو شاخه بهرام و دهدشت (سیدآباد) تشکیل شده که آب آن‌ها از رشته‌کوه‌های زاگرس در مناطق طسوج، دشت راق، دیگان و چشمه بلقیس چرام سرچشمه می‌گیرد. این سد به پیمانکاری شرکت سایبر ساخته و در سال ۱۳۸۳ افتتاح شد. سد کوثر آب آشامیدنی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و گچساران را تامین می‌کند.سد کوثر یک سد مخزنی چندمنظوره است که برای تامین آب شرب و صنعتی شهرها و بنادر حاشیه خلیج فارس ساخته شده است.

 

 

 

 

به این منظور، خط لوله با طول ۷۶۳ کیلومتر، بخش‌هایی از ۵ استان کهکیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان در مجموع شامل ۷ شهر بزرگ و ۱۱ شهر کوچک، ۳۶ شهرک و ۴۷ دهستان با بیشتر از ۱۲۰۰ روستا را در برمی‌گیرد. علاوه بر این، سد کوثر به منظور اهدافی چون تامین صنایع نفت و گاز گچساران، تامین آب کشاورزی دشت لیشتر در شهرستان گچساران، تامین آب کشاورزی اراضی بنه باشت بهبهان در سطح ۴۵۵ هکتار، تامین آب کشاورزی دشت زیدون در سطح ۵۰۰۰ هکتار و تامین آب برای بهبود کنترل کیفیت آب رودخانه زهره به میزان ۷۰میلیلون متر مکعب در سال ساخته شده است.

محل سد در تنگه بسیار باریکی است و عرض تنگه در کف در تراز ۵۰۰ حدود ۱۰ متر و تکیه‌گاه‌های سد تا تراز ۵۷۵ متر دارای شیب بسیار تند ۸۰ درجه است.هدف از زدن سد کوثر، تامین آب شرب و صنعتی در شهرها و بنادر حاشیه خلیج فارس با جمعیت تحت پوشش ۲/۵ میلیون نفر برای افق سال ۱۴۰۰ بوده است.

 

 

 

 

سد کوثر گچساران از نوع سدهای بتنی وزنی است که ارتفاع آن از پی در حدود ۱۴۴متر و طول تاج سد در حدود ۱۹۰متر است. عرض سد در پی در حدود ۶۳ متر و در تاج ۷متر است. تراز تاج سد ۶۳۸ متر از سطح دریا بوده و در محور سد تراز سد ۴۹۴ متر از سطح دریا بوده است. مناظر زیبای اطراف رودخانه خیرآباد و طبیعت زیبای سد کوثر در گچساران یکی از مکان‌هایی است که می‌تواند گزینه مناسبی برای گذراندن تعطیلات پایان هفته اهالی جنوب ایران زمین باشد.

هوای اطراف سد کوثر بسیار معتدل و دلچسب است و حتی در روزهای زمستانی و سرد یاسوج، دمای هوا در منطقه سد کوثر بسیار بهاری و سرسبز است. این سرسبزی به دلیل بارش‌های زمستانی در این منطقه ایجاد می‌شود. منطقه سد کوثر در روزهای تعطیل و بهاری پذیرای طبیعت دوستان بسیاری است.

 

 

 

 

این منطقه به دلیل داشتن هوای مطلوب و طبیعت زیبا و حضور پرندگان مهاجر از آسیای میانه تجلی دست قدرت الهی و انسان برای خلق مناظر بی بدیل و محلی برای آرامش گردشگران است. از امکانات موجود در منطقه سد کوثر گچساران می‌توان به قایق‌سواری در سد و ماهیگیری اشاره کرد. یکی از جذاب‌ترین تصاویر موجود در این منطقه، پرواز پرندگان بر پهنای آبهای درخشان دریاچه سد کوثر است که انسان را به تامل و تفکر درباره این همه زیبایی وا می‌دارد.

این پرندگان از مناطق سرد و یخبندان فرار می‌کنند و در اوایل دی تا پایان زمستان خود را در منطقه سد کوثر گچساران می‌گذرانند. از انواع پرندگانی که در این مکان هستند می‌توان به لک لک، حواصیل خاکستری و سفید و مرغابی سار، چنگر، کاکانی، پرستوی دریایی، گیلانشاه و بالکان از پرندگان مهاجری هستند که در سواحل سد کوثر، رودخانه خیرآباد، زهره و دیگر مناطق خوش آب و هوای گچساران زمستان را خواهند دید. تعداد پرندگان اطراف سد کوثر را ۴۰۰ قطعه در گونه‌های مختلف دانسته‌اند.

 

 

 

 

این پرندگان اغلب از کشورهای همسایه به این شهرستان کوچ می‌کنند و پایان اسفند به مناطق آسیای میانه و سیبری بازمی‌گردند.اگر به استان کهکیلویه و بویراحمد و شهر گچساران سری زدید حتما از دریاچه سد کوثر دیدن کنید. طبیعت بکر این منطقه و انواع پرندگان مهاجر آن، صحنه‌ای زیبا و چشم‌نواز را در مقابل چشمان گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند به تصویر می‌کشد و تجربه‌ای ناب را برای گردشگران رقم می‌زند. وجود انواع پرندگان مهاجر در اطراف چشمه سد کوثر، هوای مطلوب و معتدل منطقه، آرامش اطراف چشمه و طبیعت زیبای منطقه آن را به گردشگاهی کم‌نظیر در جنوب ایران تبدیل می‌کند.

این سد زیبا و جاذبه ی طبیعی همواره و همه ساله مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی واقع میشود .

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2