موزه عروسک های ملل استان تهران

موزه عروسک های ملل استان تهران

موزه عروسک‌های ملل، با نمایش عروسک‌های هر قوم و کشور و همچنین برگزاری کارگاه‌هایی از نحوه ساخت آن‌ها، علاقه‌مندان را با فرهنگ آن‌‌ منطقه آشنا می‌کند.

موزه عروسک‌های ملل، موزه‌ای خصوصی است که با تلاش‌های مسعود ناصری دریایی، علی گلشن و با حمایت فریده ناصری دریایی در سال ۱۳۹۳ همزمان با روز جهانی صلح در تهران تاسیس شد. این موزه که دارای مجوز رسمی از سازمان میراث فرهنگی است، از سال ۱۳۹۵ با پشتیبانی «گروه حامیان موزه عروسک‌های ملل»، «موسسه فرهنگی خانه دوستان آشنا» و «برنامه کمک‌های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی» به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

 

 

 

 

این موزه که در تهران، خیابان میرداماد، خیابان نفت جنوبی قرار دارد، پس از یک دوره تعطیلی از خیابان پاسداران به محل فعلی تغییر مکان داد. موزه عروسک‌های ملل در سال ۱۳۹۴ جایزه موزه‌داران برتر را از سازمان میراث فرهنگی و از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ جایزه موزه برتر را از ایکوم ( شورای بین المللی موزه‌ها) در شاخص آموزش، پژوهش، کودک و نوجوان، خلاقیت و نوآوری، نگهداری و حفاظت و گردآوری دریافت کرد.

بخش دوم این موزه با نام موزه عروسک و فرهنگ ایران، در سال ۹۶ در تهران، مترو دروازه دولت، ابتدای خیابان سعدی تاسیس شد. این موزه دارای عروسک‌هایی با پوشش‌های محلی و تاریخی از دوره عیلامی تا قاجار است.

علاقه‌مندان می‌توانند بازدید‌های گروهی (بیش از ۱۵ نفر)، مراکز آموزشی و مدارس را با هماهنگی قبلی از شنبه تا چهارشنبه و بازدیدهای انفرادی و خانوادگی را پنج‌شنبه و جمعه از ساعت ۱۱ صبح تا ۶ بعداز ظهر انجام دهند. این موزه‌ها در روزهای دوشنبه تعطیل هستند.

 

 

 

 

این موزه در ابتدا کار خود را با ۷۰۰ عروسک شروع کرد و توانست پس از مدت کوتاهی ۱۵۰۰ عروسک را از ۶۴ کشور دنیا برای آرشیو خود جمع‌آوری کند. این موزه همچنین در دو سال پی در پی از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها به عنوان موزه برتر خصوصی برگزیده شد. هر چند در طی همان سال‌ها، دو سرقت از موزه صورت گرفت. در سرقت اول که ویدئو پروژکشن، کامپیوتر و وسایل شخصی و بخشی از عروسک‌های امانی فروشگاه موزه و تعدای پارچه دستبافت و عتیقه به ارزش ۱۴ میلیون تومان به سرقت رفت و بار دوم در بهمن ماه ۹۴ که حدود ۸ میلیون تومان از ادوات موزه‌ای به همراه ۱۰۰ عروسک که نمی‌توان برای آن‌ها قیمتی تعیین کرد به سرقت برده شد. این موزه همچنین با یک بار تعطیلی رو به رو بوده است؛ علت این تعطیلی، اتمام قرارداد اجاره محل موزه و نبود بودجه کافی جهت تمدید آن بوده است. پس از این تعطیلی، با ایجاد کمپینی برای حمایت از موزه، عروسک‌های آن بار دیگر در خیابان میرداماد در محلی جدید صاحب خانه شدند. 

 

 

 

موزه عروسک‌های ملل دارای بیش از ۲۰۰۰ قطعه عروسک از ۸۰ کشور و فرهنگ مختلف است، که به تفکیک قاره برای بازدید‌کنندگان آماده شده است. عروسک‌های افغان، چینی، عربی،عروسک‌های خدایان هندی، عروسک‌های تاجیکی بدون چهره، اتریشی، ارمنی، عروسک‌های مبارک و تبارک و عروسک‌های باران خواهی مازنی تنها بخشی از عروسک‌های این مجموعه هستند. علاوه بر این، خانم دکتر نرگس روان‌پور، استاد ادبیات فارسی مجموعه‌ای از ۱۰۰ عروسک را به این موزه اهدا کرده‌اند که به زودی از آن‌ها رونمایی خواهد شد. بخش دوم این موزه با نام «موزه عروسک و فرهنگ ایران» با هدف معرفی اقوام، لباس‌ها، قصه‌ها و افسانه‌ها مدتی بعد افتتاح شد. این بخش شامل عروسک‌های مردم‌ساخت قومی ایران، عروسک‌های سلسله‌های تاریخی ایران، عروسک‌های پدید آورندگان و خادمان ادبیات کودک ایران و مجموعه‌ای از عروسک- مجسمه‌های زنان مناطق مختلف ایران با پوشش هر منطقه است.

 

 

 

 

بازدیدکنندگان از هر گروه سنی، به خصوص کودکان و نوجوانان، می‌توانند از این موزه دیدن کرده و از طریق این عروسک‌ها با فرهنگ، قصه‌ها، افسانه‌ها، پوشاک و آداب و رسوم کشورهای مختلف آشنا شوند. این موزه همچنین فعالیت‌های جنبی جهت آموزش کودکان و بزرگسالان برگزار می‌کند. از جمله این فعالیت‌ها:

اجرای شب‌های فرهنگی به منظور آشنا کردن علاقه‌مندان با فرهنگ اقوام ایران

برگزاری کارگاه‌های عروسک‌سازی به منظور ترویج ساخت عروسک‌های بومی و جهانی

برپایی موزه سیار جهت آشنایی مراکز آموزشی و فرهنگی در سطح تهران و شهرستان‌ّها

برگزاری تورهای گروهی برای کودکان و نوجوانان، گروه‌های مادر و کودک، همچنین برگزاری تورهای تخصصی برای دانشجویان، پژوهشگران و گردشگران ایرانی و خارجی

فروشش محصولات مرتبط با اهداف موزه در قالب عروسک، بازیچه‌ها و بسته‌های آموزشی، فرهنگی و هنری

سایت سی تی مهر پیشنهاد میکند از این موزه جذاب دیدن فرمایید و از دیدن ان لذت ببرید.

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2