موزه هنرهای دینی امام علی استان تهران

موزه هنرهای دینی امام علی استان تهران

موزه هنرهای دینی امام علی (ع) که در تهران خیابان ولیعصر، روبه‌روی بزرگراه نیایش، بلوار اسفندیار قرار دارد، در گروه موزه‌های هنری و مجموعه‌های هنر مدرن و معاصر دسته‌بندی می‌شود، دارای آثاری با مضامین مذهبی و دینی است. آثار هنری این موزه شامل نقاشی‌های خیال نگاری، نقاشی معاصر، آثار حجمی، تصویرسازی، عکس و خوشنویسی بوده و همچنین جلدهای لاکی، مرقع خوشنویسی، قلمدان، تابلو فرش و کتاب چاپ سنگی در این مجموعه حفظ و نگهداری می‌شوند.

ساخت موزه هنرهای دینی امام علی (ع) در سال ۱۳۷۹ که با نام‌ امیرالمومنین (ع) نام‌گذاری شده بود، آغاز شد و در سال ۱۳۸۱ به پایان رسید. موزه در زمینی به مساحت ۱۴۹۰ متر مربع و ۲۷۰۰ متر بنا در ۴ طبقه شامل بخش‌های مختلف از جمله گالری‌های موزه، بخش مرمت، کتابخانه تخصصی، سالن اجتماعات و کافه گالری است.

 

 

 

 

بخش‌‌‌‌‌های موزه

موزه هنرهای دینی امام علی دارای ۴ طبقه است. . تاسیسات، نمازخانه، مخازن موزه و انبار‌ها در طبقه زیرین همکف قرار گرفته است. کافه گالری و واحد اداری موزه در طبقه همکف قرار دارد، هچنین این طبقه دارای نمایشگاه‌های ادواری بوده که به‌عنوان مثال، اصل پرده کعبه که به ایران هدیه داده شده در این بخش به نمایش در آمده است. در طبقه اول تابلوهای نقاشی معاصر و در طبقه دوم آثار خوشنویسی قرار دارد؛ سالن اجتماعات یا سرسرای نور نیز با ظرفیت حدود ۱۰۰ نفر پذیرای همایش‌های هنری، نشست‌های تخصصی، مراسم افتتاحیه و برنامه‌های مشابه است. ‌

فضای نمایشگاهی

از ویژگی‌های موزه اختصاص ۱۴۰۰ متر فضا به گالری جهت برپایی نمایشگاه‌های هنرمندان و آثار شاخص هنری است. گالری‌های موزه در ۳ طبقه با گنجایش، ظرفیت، و معماری متفاوت برای آثار هنری طراحی شده است. این نوع طراحی فضایی را فراهم می‌آورد تا گالری‌ها هم به‌صورت نمایشگاه‌های یکپارچه و هم به‌صورت مستقل در هر طبقه برای هر کاربرد داشته باشد.

 

 

 

 

گنجینه

موزه‌ی هنر‌های دینی امام علی (ع) گنجینه‌ای از آثار هنرمندان در عرصه هنرهای تجسمی معاصر، تابلو‌های نقاشی سنتی و مدرن، تابلو‌های گرافیک، نگار‌گری، نقاشی‌خط، خوشنویسی، هنر چاپ و بخش کوچکی از آثار قدمایی را جمع‌آوری کرده است. این آثار ارزنده از استادان پیشکسوت نقاشی قهوه‌خانه‌ای چون حسین قوللر آقاسی، محمد مدیر، عباس بلوکی‌فر، اسماعیل جلایر و حسن اسماعیل‌زاده، در این گنجینه به تناسب زمان به نمایش در آمده‌اند.

کتابخانه تخصصی موزه

کتابخانه تخصصی موزه در فصایی به وسعت ۱۰۰ متر مربع شامل سالن مطالعه، مخزن، بخش مرجع، نشریات ادواری و مرکز اطلاع‌رسانی است که با تاکید بر منابع تخصصی هنر، هنر دینی و وقایع مربوط به زندگی امام علی (ع)، شامل شرح و ترجمه‌های متعددی از نهج‌البلاغه است.

 


 

 

واحد پژوهش

پژوهش و تحقیق در زمینه‌های دینی و برگزاری همایش، میز‌گرد و نشست‌های تخصصی در راستای تحقق اهداف موزه از وظایف واحد پژوهش است؛ که تاکنون علاوه بر انتشار بیش از ۳۰ عنوان کتاب و ساماندهی بیش از ۴۰۰ نشست تخصصی، منبع مهم و مستند و قابل توجهی برای پژوهشگران شده است.

کارگاه مرمت

نگهداری آثار هنری، بررسی وضعیت سلامت اثر، ترمیم آثار آسیب دیده و ایجاد شناسنامه حفاظتی و آسیب‌شناسی آثار موزه‌ای از مهم‌ترین مواردی است که در کارگاه مرمت موزه مد نظر قرار گرفته شده است.

 

 

 

 

کافه گالری

با هدف فراهم کردن تسهیلات جانبی برای مخاطبان، همچنین بسترسازی گردهمایی هنرمندان و موزه‌داران، کافه گالری موزه در طبقه همکف راه‌اندازی شده است تا هم مخاطبان دقایقی به استراحت بپردازند و هم نمایشگاه‌های کوچک‌تری متناسب با اهداف موزه در این محیط سازماندهی شود.

 

 

 

 

بخشی از رویدادها و برنامه‌های ملی و بین‌المللی موزه

برگزاری جایزه هنری غدیر

جایزه جهانی ادیان توحیدی (پوستر، عکس، تصویر سازی)

برگزاری تولد ماه (نشست صمیمانه هنرمندان به مناسبت زادروز هنرمندان پیشکسوت)

سلسله نکوداشت‌هایی با عنوان «نقش خیال»

نشست‌های انجمن‌های تخصصی هنری (معماری، خوشنویسی، نقاشی، گرافیک و ...)

برگزاری نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی در زیر شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی

نمایش ادواری آثار موجود در گنجینه موزه

جشنواره پوستر دانمارک

نمایشگاه مکتب هنری لهستان

برگزاری ادواری نمایشگاه و کارگاه تخصصی برای بزرگان گرافیک جهان با حضور سر‌آمدان گرافیک دنیا را از جمله اشتفان بوندی، فین نیگارد، پیوتر کونتسه، لخ مایفسکی و ...

نمایشگاه شکوفه‌های گیلاس و افسانه کنجی (با مشارکت سفارت ژاپن)

نمایشگاه آثار گونتر اوکر هنرمند آلمانی با عنوان «کرنش به حافظ»

ویژه برنامه «ایران از نگاه کارستن نیپور» شامل طراحی‌ها و نقشه‌های هوایی (با مشارکت سفارت دانمارک)

نمایشگاه بانوان خوشنویس ایران و ...

موزه هنرهای دینی امام علی دارای مجموعه گرانبها از آثار تجسمی و حجمی با موضوعات دینی و مذهبی است که توجه شمارا به این موزه جلب میکنیم.

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2