آبشار نوژیان استان لرستان

آبشار نوژیان استان لرستان

بیش از ۵۰ آبشار کوچک و بزرگ در استان لرستان وجود دارد، که پس از آبشار بیشه، آبشار نوژیان مشهورترین آن‌هاست. این آبشار در ۳۸ کیلومتری جاده‌ی کمربندی خرم‌آباد، در جنوب‌شرقی این شهر یعنی بخش پاپی واقع شده است و با ۹۵ متر ارتفاع و عرض تاج ۵ متر بلندترین آبشار استان لرستان است. آبشار نوژیان بین دو کوه تاف (در شرق و جنوب‌شرقی) و هشتاد پهلو (در جنوب و جنوب‌غربی) و در نزدیکی روستایی قدیمی به همین نام قرار گرفته است.

 

 

 

 

بهترین زمان برای سفر به این منطقه دو فصل بهار و تابستان است، چرا که آب این آبشار از چشمه‌‌های طبیعی بالادست تأمین می‌شود و به همین علت در بهار پرآب‌تر است، اما هر چه به اواخر تابستان نزدیک می‌شویم (به خصوص در ایام خشکسالی)، از میزان آب و زیبایی این آبشار کاسته خواهد شد و گاهی اوقات هم به کلی به خواب زمستانی فرو می‌رود. عرض آبشار هم تابع کم‌آبی و پرآبی فصل‌هاست. به علت همین تغییر شکل آبشار است که قدیمی‌ها اسم آن را نوژیان یعنی آبِ زنده گذاشته‌اند.

 

 

 

 

در سمت راست آبشار نوژیان رودخانه‌ی کوچکی وجود دارد که آب آن نیز از چشمه‌های متعدد همین منطقه تأمین می‌شود. این آب‌ها در ادامه‌ی مسیر خود به رودخانه‌ی سزار می‌ریزند. آب رودخانه‌های این منطقه مناسب پرورش ماهیان سردآبی مثل قزل‌آلا است و در مناطق پایین‌تر از آبشار حوضچه‌‌های پرورش ماهی وجود دارد.یکی از مواردی که آبشار نوژیان بابت آن شهرت دارد، وجود گیاهان دارویی در اطراف خود آبشار و بالای کوه تاف است که باعث می‌شود مردم زیادی تنها به همین علت به این منطقه سفر کنند. کسانی که به این آبشار سفر می‌کنند، می‌توانند از گردشگاه جنگلی نوژیان هم دیدن کنند که بالای کوه تاف قرار دارد. آبشار نوژیان در سال ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

 

 

 

 

مسیر دسترسی به آبشار

فاصله‌ی آبشار نوژیان از پلیس راه سه‌راهی خرم‌آباد- بروجرد- دورود، ۵۲ کیلومتر است. اگر از پلیس راه در جاده‌ی کمربندی خرم‌آباد حرکت کنید، پس از طی ۱۴ کیلومتر، تابلوی آبشار نوژیان را در سمت راست جاده خواهید دید. از این سه راهی به سمت چپ بپیچید. حال وارد جاده‌ای کوهستانی و زیبا می‌شوید که در میان جنگل‌های بلوط قرار گرفته است. از ابتدای سه‌راهی تا آبشار دقیقا ۳۸ کیلومتر راه است که ۳۲ کیلومتر آن آسفالت و ۶ کیلومتر آخر خاکی است، البته این مسیر ۶ کیلومتری شوسه قابل طی کردن با ماشین هست اما باید حسابی مراقب باشید، چون علائم راهنمایی و رانندگی هشداردهنده و گاردریل در آن وجود ندارد و پیچ‌های تندی هم منتظر شما هستند. اما اگر عجله ندارید، حتما با آرامش رانندگی و سعی کنید تا حد امکان مسیر را پیاده طی کنید تا از زیبایی‌های راه لذت ببرید.

 

 

 

 

کسانی که از سمت اهواز می‌آیند، باید ۵ کیلومتر مانده به خرم‌آباد بعد از اینکه تابلوی شهر بروجرد را دیدند وارد کمربندی شوند و ۱۰ کیلومتر در آن برانند تا تابلوی آبشار نوژیان را ببینند و بعد در مسیر گفته شده حرکت کنند. برای کسانی که از خرم‌آباد حرکت می‌کنند (مثل کرمانشاهی‌ها که مستقیم از شمال وارد خرم‌آباد می‌شوند)‌ باید بلوار اصلی را تا انتهای جنوبی شهر طی کنند و بعد به جای عبور از زیرگذر میدان امام حسین (شقایق)، آن را به سمت چپ بپیچند تا به کمربندی برسند و ادامه‌ی مسیر را مثل بقیه بروند.

 

 

 

 

نکات قابل توجه قبل از سفر

توجه داشته باشید که آبشار نوژیان و گردشگاه جنگلی آن فاقد هر گونه امکانات رفاهی مثل رستوران و فروشگاه است، پس مانند سفرهای کوهستانی، همه‌ی خوراکی‌ها و وسایل لازم را با خودتان ببرید. با اینکه آب آبشار از چشمه‌ها می‌آید و گواراست، اما طبق اصول بهداشتی حتما آب تمیز و سالم نیز با خودتان داشته باشید.

 

 

 

 

نزدیکترین پمپ بنزین از آبشار نوژیان ۴۲ کیلومتر فاصله دارد، پس حتما بررسی کنید که به اندازه‌ی یک مسیر ۸۰ کیلومتری (رفت و برگشت) بنزین دارید. برای افراد ماجراجو و باتجربه که اهل اتراق شبانه در طبیعت هستند، با حفظ نکات ایمنی و محیط‌زیستی اقامت در آبشار نوژیان تجربه‌ی دلپذیری خواهد بود. البته به دلیل امکان وجود حیوانات وحشی بهتر است تنهایی این کار را نکنید.در پایان اینکه استان لرستان به دلیل طبیعت بکرش شهرت دارد، شاید این عدم وجود امکانات برای گردشگران غیرحرفه‌ای کمی سخت باشد، اما بدانید که با سفر به مناطق بکر به قلب حقیقی طبیعت سفر می‌کنید، تجربه‌ای که در عصر جدید، روزبه‌روز در حال نایاب‌تر شدن است این جاذبه ی بکر را به شما پیشنهاد میکنیم .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2