خانه آخوند ابو استان لرستان

خانه آخوند ابو استان لرستان

از این خانه قدیمی که در کنار آن مقبره باباطاهر نیز قرار دارد به عنوان خانه جهانگردی استان لرستان استفاده می شود. این خانه قدیمی به سبک دوران پهلوی ساخته شده است و فضای داخلی و محوطه حیاط آن بسیار زیبا و دلنشین است به نوعی که با حضور در این فضای قدیمی در میان صدای آب فواره ای که در وسط حوض حیاط خانه قرار دارد، تاریخ و عظمت معماری این مرز و بوم هر بیننده ای را به وجد می آورد. ساختمان آخوند ابو متعلق به شخصی به نام میرزا محسن قاضی بوده که اصالتا خوزستانی و بعنوان قاضی القضات شهر معروف بوده و در این ساختمان به کار قضاوت مشغول بوده است.

 

 

 

 

 

 

ساختمان به نوعی در گذشته کاربری مسکونی داشته است. بعد از تملک و مرمت جامع آن توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان، بعنوان خانه جهانگرد کاربری پیدا کرده و در آینده نیز بعنوان موزه صنایع دستی استان تغییر کاربری خواهد یافت. این بنا در یکی از محله های قدیمی بافت تاریخی خرم آباد به نام محله درب باباطاهر (دَربُو طاهر) در خیابان امام (ره) – دوازده برجی – روبروی قلعه فلک الافلاک واقع گردیده است.

 

 

 

 

 

 

خانه مذکور از جمله خانه های نیم درونگرا است که دارای دو بخش زمستانه و تابستانه می باشد. بخش زمستانه در دو اشکوب (طبقه) احداث گردیده است که دارای اتاقهای طَنَبیه سه دری و بخش شاه نشین پنج دری است. عمده تزیینات به کار رفته در آن از نوع قطاربندی، گل انداز و خفته راسته است و مصالح به کار رفته در بنا از نوع سنگ، آجر، چوب و ملات است.

آدرس: خرم آباد – خیابان امام (ره) – دوازده برجی – روبروی قلعه فلک الافلاک – خانه جهانگرد (آخوند ابو)

این جاذبه ی تاریخی همواره مورد توجه علاقمندان خاص خود قرار میگیرد.

 

 

 

 

 

 

 


ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2