اهمیت نفقه زن از دیدگاه قانون مدنی

اهمیت نفقه زن از دیدگاه قانون مدنی


اهمیت نفقه از منظر قانونگذار از اهمیت بالایی برخوردار می باشد از جمله:

نفقه زن از حقوق ممتاز محسوب شده است ماده ۱۲۰۶ قانون مدنی:

((… و طلب او از بابت نفقه مزبور طلب ممتاز بوده و در صورت…)) به همین دلیل در صورت ورشکستگی یا فوت شوهر و عدم کفایت اموال وی جهت پرداخت دیون، حق زن در این مورد  برسایر بدهی ها مرد ارجعیت دارد.

نفقه زن مقدم بر نفقه اقارب است ماده ۱۲۰۳ قانون مدنی:

((در صورت بودن زوجه و یک یا چند نفر واجب النفقه دیگر، زوجه مقدم بر سایرین خواهد بود.))
بنابر این اگر زوج توانایی مالی نداشته باشد که هم به اقارب واجب النفقه و هم به همسر خود پول پرداخت کند زوجه وی بر افراد واجب النفقه دیگر ارجعیت دارد.
– استحقاق زن نسبت به حق خود در این مورد مخصوص حال یا آینده نیست ماده ۱۲۰۶ قانون مدنی:
((زوجه در هر حال می تواند برای حق خود در زمان گذشته   اقامه دعوا نماید و طلب او از بابت نفقه مزبور طلب ممتازه بوده و در صورت صورت افلاس یا ورشکستگی شوهر زن مقدم بر غرما خواهد بود)).
ولی اقارب فقط نسبت به آتیه می تواند مطالبه  سهم خود را نماید.
به همین د لیل زوجه می تواند حق خود ا مربوط به زمان گذشته خود را نیز مطالبه نماید.

نفقه از نظر شکل و کیفیت اشکال مختلفی دارد بعضی از نفقه با استفاده و انتفاع از آن دارای بقاء هستند و تغییر نمی کند، ولیکن بعضی از موارد نفقه با استفاده و انتفاع از آن تغییر می کند. در مورد دسته اول مانند طلا و زیور آلات و اثاث البیت. و در مورد دسته دوم می توان از مواد خوراکی مانند گوشت – روغن و برنج و غیره را مثال زد.

پرداخت نفقه به دوصورت انجام می گیرد:

در روش اول مانند روشی که در خانواده ایرانی مرسوم است بدین صورت که زن و شوهر با یکدیگر زندگی کرده و مایحتاج زندگی مانند گوشت- برنج- روغن- پنیر- نان- میوه و غیره از طریق مرد و یا زن خریداری و به مصرف خانواده می رسد.

در روش دوم که در جامعه مرسوم نیست زن حق خود را به صورت روزانه از مرد دریافت و اقدام به تهیه مایحتاج روزانه خود خواهد کرد.

در مورد روش اول که بسیار سهل و آسان و طبق عرف و عادت خانواده ایرانی صورت می گیرد، فقط یک بحث باقی خواهد ماند که آیا شوهر می تواند رأساً این روش را انتخاب و زن را مجبور به پذیرش آن کند یا خیر؟ که به نظر می رسد زن مخیر است که روش دریافت نفقه را خودش انتخاب کند، و به هر نحو که مایل بود آن را در اختیار و مصرف کند، اما باید توجه داشت که زن وقتی وارد زندگی مشترک می شود دارای مسئولیت های مختلف و ظریفی می شود که یکی از این مسئولیت ها حسن خلق با همه اعضای خانواده می باشد. و یکی از روشهای ارائه حسن خلق و محبت به خانواده، جمع بودن و حضور مستمر و پررنگ در جمع خانواده می باشد. در صورتی که زن نفقه خود را وصول و به هر صورت که تمایل داشت آنرا هزینه کند، عملاً از جمع و کانون خانوادگی خارج و قطعاً مشکلات عدیده ای در زندگی ایجاد، و به وظایف وی نسبت به همسر و خانواده ضربه خواهد زد و نقصان ایجاد و موجب بروز موانع قانونی دریافت نفقه وی خواهد شد.

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2