کاروانسرا خواجه نظر استان آذربایجان شرقی

کاروانسرا خواجه نظر استان آذربایجان شرقی

کاروانسرای خواجه نظر (عباسی) در استان اذربایجان شرقی یکی از ۹۹۹ کاروانسرای ساخته شده در زمان شاه عباس صفوی می باشد . تاورنیه فرانسوی این کاروانسرا را دیده و می نویسد : خواجه نظر یکی از ارامنه معتبری بود که از جلفا خارج شد و چون در تجارت ترقی کرد و نزد شاه عباس کبیر و جانشین او شاه صفی اعتبارات حاصل نمود، او را کلانتر ملت ارامنه کردند و به افتخار وطن اصلی خود جلفا ۲ کاروانسرای بزرگ در آنجا بنا کرد که هنوز در طرفین رودخانه باقی هستند.

 

 

 

 

جیمز کاروی نیز این بنای تاریخی را دیده و یاد می کند : در این نقطه کاروانسرای بزرگی به واسطه یکی از ارامنه به نام کوجیا نظر (خواجه نظر) با هزینه گزافی بنا شده که متاسفانه رو به خرابی می رود و کس نیست که به تعمیر آن اقدام کند و فقط چند تن ارمنی در آن سکونت دارند. این کاروانسرا در ۵ کیلومتری جلفا واقع شده است که خواجه نظر با اجازه شاه بر روی ویرانه های زادگاه خود کاروانسرای بزرگی از سنگ و آجر بنا کرد تا مسافرانی که از آب ارس می گذرند شبی را در آنجا استراحت کنند و سحر گاه راهی سوجیا یا شجاع امروزی شوند .این کاروانسرا بسیار زیبا و مشهور است و همه ساله مورد بازدید بسیاری قرار میگیرد این جاذبه ی فوق العاده را به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم .

آدرس:شهرستان جلفا، کنار رودخانه ارس و پل ضیاء الملک

 

 

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2