کوه برز سیاهچال استان تهران

کوه برز سیاهچال استان تهران

منطقه برز کوهی است با طبیعتی بکر و شگفت انگیز و جنگلهای انبوه و حیات وحشی بینظیر که در مسیر فیروزآباد به فراشبند در حدود ۳۵ کیلومتری شهر فیروزآباد در شمال غربی آن واقع شده است.

سیاهچال نیز منطقه ای در این کوهستان فوق العاده می باشد که به واقع میتوان گفت جاذبه های طبیعی آن جزو زیباترین های ایران می باشد.

برای رسیدن به این مناطق بکر و طبیعی پس از انتخاب جاده فیروزآباد به فراشبند ،بعد از تنگ خرقه قبل از دشت کل و در واقع بین تنگ خرقه و دشت کل که حدودا ۳۰ تا ۳۵ کیلومتر از شهرستان فیروزآباد فاصله دارد، میتوانید به این طبیعت وحشی برسید. البته حدود دوساعت پیاده روی نیز نیاز دارد. هنگامی که از سمت تنگ خرقه به سمت باچون حرکت کنید، منطقه برز و سیاهچال در سمت راست شما قرار دارد.

سیاه چال نامی است که گذشتگان ما بر این قطعه زیبا از سرزمین ایران نهاده اند. قطعه ای که در واقع با از بین رفتن قطعه ای از بدنه خود به وجود آمده است. هر نابودی فنا نیست و این را در سیاه چال به وضوح می توان دید. سیاه چال قلبی تپنده در میان کوههای فیروزآباد است که صدای طپش آن را کوهنوردان و علاقمندان به گردشگری در طبیعت، با گوش جان و دل می شنوند.

 

 

 

 

با دیدن این منظره، بهشتی را در ذهن خود تجسم میکنید که از دست این دنیا به این گوشه پناه آورده است. آرامش، هدیه این بهشت به شماست که با زیبایی هایش چشمان شما را نوازش می دهد. وجود منطقه ای پر از لاله های واژگون واقعا این سرزمین را فریبنده و زیبا می نمایاند.

در چگونگی به وجود آمدن این پدیده اقوال گوناگونی وجود دارد، ولی آنچه از ظاهر موجود میتوان برداشت کرد این است که دو عامل می تواند دلیل وجود این پدیده شود:

یک- در اطراف سیاه چال تا فاصله چند کیلومتری روی سر کوه دانه های ریزی مانند شن از جنس آلیاژ مس و آهن وجود دارد که هیچگونه سنخیتی با جنس خاک آنجا نداشته و به صورت پاششی در اطراف پخش است که نشان از برخورد شهاب سنگی عظیم دارد که ترکشش به اطراف پخش شده باشد و شاید این یک دلیل باشد .

دو- در پایین سیاه چال و همچنین در دیواره های آن چشمه های کوچکی وجود دارد که شاید در گذشته پر آب تر بوده و همچنین حفره ای در پایین یک سنگ بزرگ دیده میشود که نشان از وجود راههایی به لایه های زیرین است. شاید شسته شدن خاک لایه های زیرین سنگهای کوه و عاملی چون زلزله باعث به وجود آمدن این چاله شده باشد که البته با توجه به نوع سنگهای دیواره این عامل کمی دور از ذهن است.

 

 

 

 

لازم به توضیح است که معمولا افراد علاقمند تحت عنوان گروههای کوهنوردی به این منطقه می روند، ولی این گروههای کوهنوردی میتواند در قالب گروههای خانوادگی نیز باشد و نیاز به تخصص بسیار بالای کوهنوردی ندارد.

همچنین علاقمندان می بایست در منطقه سیاهچال احتیاط لازم را نسبت به احتمال وجود بعضی خزندگان مثل مار رعایت نمایند.

به قطع میتوان گفت که منطقه برز و سیاهچال فیروزآباد بهشتی گمشده می باشد که امید است با معرفی هرچه بهتر این طبیعت و ایجاد امکانات هرچه بهتر برای بازدید این منطقه بسیار زیبا و جالب، این قطعه از بهشت زمینی بهشتی آشنا باشد و از گمنامی به در آید.

 

 

 

 

علاقمندان عزیز در نظر داشته باشند که معمولا افراد تحت عنوان گروههای کوهنوردی به این منطقه می روند، ولی این گروهها میتواند در قالب گروههای خانوادگی و دوستان نیز باشد و نیاز به تخصص بسیار حرفه ای کوهنوردی ندارد.

بدلیل نیاز به پیاده روی حداقل دوساعته جوانب احتیاط را بعمل آورید و وسایل مورد نیاز از قبیل نوشیدنی و غذای سبک به همراه داشته باشید.

در منطقه سیاهچال احتمال وجود برخی خزندگان از قبیل مار وجود دارد، لذا دوستان بازدید کننده احتیاط لازم را بعمل آورند تا بازدیدی به یاد ماندنی و خاطره انگیز داشته باشند.

آدرس: کیلومتر ۳۵جاده فیروزآباد به فراشبند، بین تنگ خرقه و دشت کل

امیدواریم که سفر خوبی را در این منطقه داشته باشید

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2