موزه آلبوم های سلطنتی و اسناد سعدآباد استان تهران

موزه آلبوم های سلطنتی و اسناد سعدآباد استان تهران

باغ سعدآباد به عنوان بزرگ‌ترین باغ تاریخی در دوره پهلوی، مدت 50 سال اقامتگاه دائمی و موقتخانواده پهلوی و وابستگان درجه یک آن‌ها بود. در طی این مدت وظیفه حفظ و حراست از ساکنین باغ بر عهده واحد نظامی با عنوان فرماندهی گارد شاهنشاهی بود که یک ساختمان مرکزی و دفاتر نگهبانی در داخل کاخ‌ها و ورودی‌های اصلی مجموعه داشت. بنای موزه‌ اسناد و آلبوم‌های سلطنتی به عنوان ساختمان مرکزی گارد در حد فاصل موزه هنرهای زیبا (کاخ وزارت دربار) و کاخ ملت (کاخ سفید) قرار دارد. این ساختمان یکی از بناهای قدیمی در مجموعه کاخ‌های سعدآباد است که در دوره پهلوی اول با عنوان دفتر نگهبانی ایجاد شد.

 

 

 

 

قسمت‌های مختلف موزه

پس از پیروزی انقلاب اسلامی این بنا کاربردهای مختلف اداری داشت و در نهایت در دی ماه سال 1391 به‌عنوان موزه آلبوم ‌های سلطنتی و اسناد سعدآباد افتتاح گردید. بنای مذکور شامل یک طبقه و زیرزمین است که در مجموع 9 اتاق و دو سالن دارد. در حال حاضر از طبقه همکف بنا به‌عنوان بخش موزه و از زیرزمین آن به‌عنوان مخزن و بخش اداری استفاده می‌شود.

گالری اول: پهلوی اول، گالری دوم: پهلوی دوم، گالری سوم و چهارم: مهرها و جلدها، سالن نمایش فیلم و بخش نمایشگاهی از قسمت‌های مختلف این موزه است.

 

 

 

 

آثار و اسناد موزه

اولین بخش موزه آلبوم های سلطنتی و اسناد، پهلوی اول، از بیوگرافی رضاشاه شروع می‌شود. وی بنیانگذار سلسله پهلوی بود و در سال 1256 در آلاشت سوادکوه مازندران به دنیا آمد.

وی در سال 1305 در کاخ گلستان تاج‌گذاری کرد و پس از 15 سال سلطنت در شهریور 1320 توسط انگلیس‌ها به جزیره موریس تبعید شد و در چهار مرداد 1323 در شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی درگذشت.

از نمونه آثار و اسناد موجود در موزه‌ اسناد و آلبوم‌های سلطنتی می‌توان از آلبوم‌های زیر نام برد: تصاویری از افتتاح کارخانه چرم تبریز، آلبومی آکاردئونی از مجموعه تصاویر برگزاری جشنی به مناسبت چهارمین سال تاج‌گذاری رضا شاه، عکس افتتاح دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران، عکس افتتاح تونل کندوان، تصاویری از محل تولد رضاشاه در منطقه آلاشت مازندران، عکس‌های رضاشاه از سردار سپهی تا تاج‌گذاری و سلطنت، عکس سفر رضاشاه به ترکیه و دیدار با آتاتورک (این آلبوم هدیه کشور ترکیه به دربار ایران است)، مراحل ساخت آرامگاه رضاشاه پهلوی در تهران که سه سال طول کشید، عکس وداع محمدرضا پهلوی با جنازه پدرش و …

در بخش پهلوی دوم از موزه آلبوم های سلطنتی و اسناد نیز شاهد بیوگرافی‌ محمدرضا پهلوی هستیم. او متولد 4 آبان 1298 در تهران و درگذشت 5 مرداد 1359 در قاهره است.

 

 

 

 

نمونه عکس موجود در این بخش از موزه آلبوم های سلطنتی و اسناد: بازدید از کارخانه مرسدس بنز آلمان توسط محمدرضا پهلوی و ثریا (به دلیل آلمانی بودن مادر ثریا ایران در طول ازدواج ثریا و محمدرضاشاه، روابط بیشتری با آلمان داشتند)، آلبوم تمبر اهدایی وزارت پست تلگراف و تلفن به مناسب ازدواج ثریا و محمدرضاشاه، بازدید محمدرضاشاه و فرح از اداره چای شمال، مراسم تاج‌گذاری محمدرضا پهلوی در کاخ گلستان در سال 1346، کتابچه دستور تشریفات وزارت دربار، عکس‌های مربوط به جشن شیراز و…

حتی صفحاتی از دفتر علوم، جغرافی و تاریخ از رضا پهلوی (ولیعهد سابق) نیز موجود بود و تعدادی عکس و پیام تسلیت برای مراسم درگذشت علیرضا پهلوی (برادر تنی محمدرضاشاه).  علیرضا پهلوی پس از برخورد با ارتفاعات رشته کوه‌های البرز سقوط کرد که این حادثه همچنان مشکوک است. پس از فوت او کاخ اختصاصیش در سعدآباد برای مدت طولانی بدون استفاده ماند و به عمارتی متروکه تبدیل شد و به مرور زمان از بین رفت. عکس‌های دیگر و حتی آثار دیگری نیز در این موزه موجود است.

 

 

 

 

اگر به دنبال سفر در زمان هستید و تاریخ را دنبال می‌کنید دیدن این بخش از مجموعه کاخ سعدآباد را از دست ندهید.

بهای بلیت در سال 98: 2000 تومان

بازدید از مجموعه: نیمه اول سال، همه روزه از ساعت 9 تا 18:45 فروش بلیط تا 17

نیمه دوم سال، همه روزه از ساعت 9 تا 17 فروش بلیط تا 16

بازدید از این موزه را به همه گردشگران پیشنهاد میکنیم.

 

 

 


ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2