موزه برادران امیدوار استان تهران

موزه برادران امیدوار استان تهران

سفر به جاهای مختلف یکی از بهترین سرگرمی‌های بشر است و می‌تواند به‌عنوان یک استراحت کوتاه میان روزمرگی‌ها به شمار رود؛ اما هستند کسانی که سفر کردن یکی از ارکان اصلی زندگی‌شان است. بیش از 60 سال پیش که فناوری و تکنولوژی تا این حد پیشرفته نبود سفر کردن می‌توانست به‌عنوان یک چالش محسوب شود. در همین موقعیت دو برادر عزم سفر کرده و کوله‌بارشان را بستند. خاطرات سفر به قبیله‌های مختلف، سر کوچک شده یک انسان، پای فیل و … ماحصل ده سال سفر برادران امیدوار به دور دنیا است که در موزه برادران امیدوار می‌توانید آن را ببینید.

برادران امیدوار به نام‌های عیسی امیدوار متولد سال 1308 و عبدالله امیدوار متولد سال 1311 در محله دروازه دولاب تهران دو برادر ایرانی هستند که به نقاط مختلف دنیا سفر کرده و یادگاری‌های مختلفی را از خود به جای گذاشتند. امروزه موزه‌ای در کاخ سعدآباد به یادگاری‌های این دو برادر اختصاص یافته است. با من در نابرو باشید تا هم درباره این دو برادر و هم درباره این موزه که یکی از جاهای دیدنی‌ تهران است، بیشتر بدانید. شعار آن‌ها در سفرهایشان «همه متفاوت، همه خویشاوند» بود. اگرچه سفر و موتورسیکلت‌سواری را از والدین خود به ارث برده بودند؛ اما شروع ماجرا با ثبت‌نام در باشگاه کوه‌نوردی کلید خورد.

 

 

 

 

شروع سفر با دوچرخه

برادران امیدوار بعد از ثبت‌نام در باشگاه کوه‌نوردی و فتح چندین قله و غارنوردی به دوچرخه‌سواری روی آوردند. دیدار با دوچرخه‌سوار فرانسوی «لیونل برانس» که قصد سفر از پاریس تا سایگون پایتخت ویتنام را داشت، انگیزه آن‌ها را برای جهانگردی بیشتر کرد.

این دو برادر اولین سفر خود را بعد از سه سال مطالعه و در سال 1330 با دوچرخه و جدا از هم شروع کردند. ابتدا عیسی سفر خود را آغاز کرد. مسیر حرکتی او از تهران شروع شد و از بسیاری از شهرها و کشورها دیدن کرد. مانند خوی، مرند، استانبول، آنکارا، عراق، کربلا، دمشق و … کل این سفر با دوچرخه چهار ماه طول کشید. سپس عبدالله در سال بعد با یکی از دوستان خود ایرانگردی را آغاز کرد. دستاوردهای این سفر در موزه برادران امیدوار قرار دارد.

 

 

 

 

شروع جهانگردی

بالاخره در سال 1333 این دو برادر تصمیم گرفتند سفر هیجان‌انگیز خود را با مبلغی در حدود 90 دلار شروع کنند. این سفر با تهیه دو موتورسیکلت آغاز شد. آن‌ها با گذر از مشهد و ورود به پاکستان تبدیل به اولین جهانگردان ایرانی شدند.

همچنین اولین افراد آسیایی بودند که پا به قطب جنوب ‌گذاشتند. حتی به جنگل‌های آمازون، قطب شمال و دیدن اسکیموها نیز رفتند. برادران امیدوار در سفرشان تنها به گذر از مناطق بسنده نمی‌کردند و مدت زمان زیادی را در قبیله‌ها و قاره‌ها می‌گذراندند. این سفر حدودا هفت سال طول کشید و پس از بازدید از چهار قاره در سال 1340 آن‌‌ها به تهران بازگشتند؛ اما از طعم سفر سیر نشده و بعد از سه ماه همان روند سابق را ادامه دادند و این بار با یک ماشین سیتروئن دو سیلندر این کار را انجام دادند.

در این سفر خاورمیانه را انتخاب کردند و در نتیجه سه سال دیگر را نیز به جهانگردی پرداختند. منبع درآمد آن‌ها از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها، نوشتن مقالات برای نشریات معتبر جهان، اجرای برنامه‌های رادیویی و برگزاری سخنرانی‌های متفاوت در بزرگ‌ترین دانشگاه‌ها بود.

یکی دیگر از کارهایی که برادران امیدوار انجام می‌دادند تا در هزینه ها صرفه جویی شود مکاتبه با دانشگاه مقصد بود. کاری که این دو برادر انجام می‌دادند برای آن‌ها جالب بود و به همین دلیل جای خواب و خوراک و دیگر امکانات را در اختیارشان می‌گذاشتند. اولین فیلم تهیه شده توسط این دو برادر، فیلمی از قبیله ابوریجینی‌ها (بومیان استرالیا) است که زندگی آن‌ها را بدون هیچ تغییری نشان می‌دهد و فاقد صدا است. از دیگر کارهای مهم آن‌ها تهیه یک فیلم 16 ساعته از سفرشان است که به مدت 10 روز در سینما به نمایش گذاشته شد.

 

 

 

 

موزه برادران امیدوار

برادران امیدوار یک سفرنامه نیز دارند که شامل نقشه‌ مسیرها و عکس‌های مختلف از اتفاقات جذاب است. علاوه‌بر این کتاب، مستندی نیز از این دو برادر موجود است. سراسر دیوار چهار اتاق موزه برادران امیدوار، پر از عکس‌های شگفت‌انگیز آن روزها است اما قاعدتا سفر به 99 کشور جهان عکس‌های بیشتری از خود به جا می‌گذارد و به‌همین دلیل عکس‌ها شش ماه یک بار تعویض می‌شوند تا تصاویر جدید نمایش داده شود.

شاید جذاب‌ترین شی موزه برادران امیدوار، سر انسان بومی است که در محوطه بیرونی ماشین و موتورسیکلت آن‌ها به نمایش گذاشته شده و به هنگام ورود به لوازم عکاسی و برخی از لباس‌های آن‌ها برمی‌خوریم.

گالری اول موزه برادران امیدوار، متعلق به نقشه سفر این دو برادر است و در گالری دوم و سوم می‌توانید اشیا اهدایی و یادگارهای سفر آن‌ها را مشاهده کنید. عبدالله امیدوار هم اکنون در شیلی زندگی می‌کند اما عیسی امیدوار در ایران سکونت دارد و روزهای یکشنبه اول هر ماه از ساعت 10 تا 12 می‌توانید او را در موزه برادران امیدوار ملاقات کرده و پای صحبت‌هایش بنشینید.

 

 

 

 

آدرس موزه

بخش شمال غربی مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ سعدآباد

دسترسی به مترو

ایستگاه تجریش پیاده شده و سوار تاکسی یا ون‌هایی که به سمت کاخ می‌روند شوید.

هزینه بلیت

2500 تومان ورودی کاخ و 2000 تومان ورودی موزه برادران امیدوار

ساعت بازدید از مجموعه

نیمه اول سال همه روزه (از شنبه تا جمعه) از ساعت 9 تا 18:45، فروش بلیط تا ساعت 17

نیمه دوم سال همه روزه (از شنبه تا جمعه) از ساعت 9 تا 17، فروش بلیط تا ساعت 16

امیدواریم از بازدید این موزه لذت ببرید.

 

 



ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2