موزه جهان نما استان تهران

موزه جهان نما استان تهران

موزه جهان نما در سال ۱۳۵۵ در جنوب غربی کاخ نیاوران و ضلع غربی کاخ صاحبقرانیه، با هدف حفظ آثار و اشیا اهدایی به فرح دیبا و اشیایی که از کشورهای مختلف در طول دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی خرید، ساخته شد.

معرفی موزه جهان نما

فرح دیبا از آغاز دهه ۱۳۴۰ به فعالیت‌های فرهنگی مشغول بود و کارشناس‌هایی در پایتخت‌های فرهنگی مهم دنیا برای وی از حراجی‌ها خرید می‌کردند. نام این موزه از نام قدیمی تالار بزرگ و آیینه‌کاری‌شده کاخ صاحبقرانیه، یعنی تالار جهان‌نما گرفته شده است.

ساختمان این موزه در گذشته انباری برای حوضخانه‌ بود و در سال‌های اول دهه‌ی ۵۰ بازسازی شد. این موزه چهار سالن در طبقه همکف و یک سالن در زیرزمین دارد.

 

 

 

 

آثار این موزه

ورودی این ساختمان دری کوچک و زیباست و آجرکاری‌هایش با استفاده از آجرهای منقوش قالبی نخودی‌رنگ در سرتاسر نمای بیرونی انجام شده است. آثار این موزه به دو بخش هنر پیش از تاریخ و هنرهای تجسمی معاصر ایران و جهان تقسیم می‌شود.

در این موزه آثاری از تمدن‌ها و نقاط مختلف جهان مانند تپه سیلک ایران، موشیکا، حاشیه رود نیل و خاور دور، در کنار آثاری از نام‌آوران هنر معاصر جهان و پیشگامان هنر مدرن ایران دیده می‌شود، افرادی چون حسین زنده رودی، پروانه اعتمادی، ، پابلو پیکاسو، مارک شاگال، ژرژ براک، آمادئو مودیلیانی و… . این موزه در بهمن‌ماه سال ۱۳۷۶ افتتاح شد و به‌سبب فقدان امکانات و مشکلات محیطی و شرایط نامناسب نگهداری از آثار، در پاییز سال ۱۳۸۳ پروژه بازسازی‌ اش آغاز شد.

 

 

 

 

مجموعه ارزشمند جهان نما شامل آثار هنری کهن و معاصر جهان و ایران است. در این مجموعه بسیار متنوع، نمونه‌هایی از آثار برنزی و سفالین ایران وجود دارد که قدمت برخی از آن‌ها به پنج‌هزار سال پیش می‌رسد. وقتی از تنوع این موزه حرف می‌زنیم، منظورمان وجود سفال‌های کهن آمریکای مرکزی و جنوبی، آثار کهن مصر و هند باستان و آفریقا و شرق دور، در کنار نقاشی‌ها و مجسمه‌های برجسته قرن بیستم ایران و جهان است که این ساختمان را به موزه‌ای کوچک اما بسیار پربار و پرمحتوا بدل کرده است.

 

 

 

 

جزییات آثار

چندین نقاشی و مجسمه در این موزه وجود دارد که فقط به تعدادی از آن‌ها جزیی‌تر اشاره می‌کنیم.

نقاشی بدون عنوانی از نقاش اسپانیایی پابلو پیکاسو با تکنیک مرکب روی کاغذ؛ اثر «پدیده کلاه‌خود سائول» از پل جنکینز با تکنیک آبرنگ؛ اثر «میک جگر» از اندی وارهول با تکنیک لیتوگرافی؛ اثر «مادموازل و تلفن» از خوان میرو؛ پیکره سنگی از هنر مصر باستان از اواسط دوره بطلمیوس؛ اثر «قلب رویان» از سالوادور دالی با تکنیک لیتوگرافی و اچینگ.

 

 

 

 

اثری که بیش از همه ممکن است توجهتان را جلب کند، اثری متعلق به خوان میرو به‌نام «ماکمونو» است. نام این اثر کلمه‌ای ژاپنی است که به‌معنای «کاغذ لوله‌شده» یا «پارچه لوله‌شده» است. این اسم را میرو به این دلیل انتخاب کرده است که این اثر مانند طومارهای ژاپنی است و وقتی آن را با دو دست می‌گیرند، می‌توانند با بازکردن یک نورد یک جمله کامل از آن را بخوانند.

سقف موزه جهان نما (لاکی روی چوب)

یکی از جذابیت‌های این موزه نقاشی روی سقفش است که حتما توجه شما را جلب می‌کند. این نقاشی بر سقف تالار میانی موزه قرار دارد. این سالن بزرگ‌ترین سالن موزه است. نقاشی با نقش گل و مرغ است که از ویژگی‌های شناخته‌شده نقاشی دوره زندیه و قاجاریه است.

 

 

 

 

کثر این آثار با رنگ‌روغن درست شده‌اند و برای محافظت از آن رویش را با لایه‌ای غلیظ از ورنی پوشانده‌اند. از دوره قاجار نقاشی‌های سقفی زیادی در برخی شهرها از جمله یزد، شیراز، قزوین و تبریز به جا مانده است که در برخی عمارت‌ها و خانه‌های معروف به چشم می‌خورند، مانند عمارت نارنجستان قوام، خانه شفیعی اردکانی، خانه فروغ السطنه، خانه کازرونیان، خانه افشاریان، عمارت اصلی باغ ارم و حتی برخی خانه‌های شخصی شیراز. اثر سقفی موزه جهان نما نیز از جمله آثاری است که در دوره پهلوی دوم از شیراز یا آباده به تهران منتقل شده است.

در این دوره نقوش طبیعی حذف و نقوشی نمادین برگرفته از طبیعت که بیشتر نقوش گل و بته است، جایگزین شدند و این روند ادامه داشت تا به‌تدریج حضور واقع‌گرایی و نقش انسان در تزیینات بناها موردتوجه قرار گرفت و در دوره صفویه به اوج خود رسید. در دوره قاجار نقوش طبیعی و انسانی دوباره رونق گرفت و در بسیاری از بناها تصاویری از زنان اروپایی به صورت تکرار نقش و رایج شد. پس از قاجار و در دوره پهلوی کم‌کم از ارزش این روش کاسته شده و رو به افول گذاشت.

 

 

 

 

ساعت بازدید

از ساعت ۹ تا ۱۷ (در پاییز و زمستان) از ساعت ۹ تا ۱۸ (در بهار و تابستان)

توجه داشته باشید که گیشه فروش بلیت موزه‌ها یک ساعت زودتر بسته می‌شود.

بهای بازدید

۲۵۰۰ تومان

مسیر دسترسی و آدرس

تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران

برای دسترسی به این موزه می‌توانید از متروی تجریش استفاده کنید و سپس تاکسی بگیرید.

تلفن مجموعه

۱۵-۲۲۲۸۲۰۱۲

بازدید از این موزه در هر ساله برای گردشگران خالی از لطف نیست.

 

 


 


ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2