پارک ملی کنتال آذربایجان شرقی

پارک ملی کنتال آذربایجان شرقی

پارک ملی کنتال در استان آذربایجان شرقی واقع است. پارک ملی کنتال با وسعت ۷۰۰۰ هکتار در شمال استان آذربایجان شرقی و مرز بین المللی با جمهوری ارمنستان قرار دارد. پارک ملی کنتال بخش شمال شرقی پناهگاه حیات وحش کیامکی محسوب میگردد که در سال ۱۳۹۰ به پارک ملی ارتقا یافته است. جلوه های کم نظیر ژئوپارکی و بقایای سنگهای آسیابهای آبی قدیمی بر قابلیتهای فرهنگی و گردشگری کنتال افزوده است. از اوایل بهار رویش لاله‌های رنگارنگ در دامنه‌های کنتال و قلعه علی بیگ به صورت مزرعه‌های لاله درمی آیند. برای دسترسی به این منطقه پس از گذر از شهر سیه رود و در امتداد رودخانه مرزی ارس در موازات نوار مرزی ارمنستان و آذربایجان و در دره کنتال پاسگاه محیط بانی کنتال قابل مشاهده است. کوه کمتال یا کنتال واقع در مسیر جاده جلفا به خدافرین بعد از شهر سیه رود و در کنار روستای نوجه مهر(میجمیر)که زیارتگاه سید محمد اقا در ان روستاست واقع شده است.

 

و همچنین عبور رودخانه ارس ازاین منطقه که از چندین کشور سر چشمه گرفته ودارای تنوع زیستی بالایی می باشداهمیت این منطقه رادوچندان نموده است،همچنین موقعیت جغرافیایی ویژه منطقه ازجمله شرایط توپوگرافیکی،وضعیت اقلیمی پراکنش گونه های گیاهی وجانوری  وآب  کافی جهت نیازهای این منطقه بکر را از جایگاه ممتازی برخوردار کرده است.پارک ملی کنتال یکی از مناطق امن پناهگاه حیات وحش کیامکی است که دارای  صخره ها و دیواره های ستبر و بلند می باشد که در نوع خود بی نظیربوده و از نظر زیبا شناسی دارای ویژگیهای منحصر به فردی در کشور است که می توان آن را بعنوان یک منطقه ای دارای خصوصیات ژئوپارکی به حساب آورد. این صخره های صعب العبور یکی از بهترین زیستگاههای کل و بز در منطقه بشمار میروند و براحتی می توان گله های کوچک و بزرگ را در نقاط مختلف آن مشاهده کرد.علاوه بر جلوه های کم نظیر ژئوپارکی، بقایای سنگهای آسیابهای آبی قدیمی و قلاع دورانهای گذشته بر قابلیتهای فرهنگی و گردشگری آن افزوده است.

 

 

پارک ملی کنتال فاقد هر گونه سکونتگاه انسانی

پارک ملی کنتال فاقد هر گونه سکونتگاه انسانی بوده و تعارضات مانند اراضی یا مستثنیات درآن حداقل بوده و هیچ گونه فعالیت معدنی یا صنعتی در آن وجود ندارد، تاکید کرد: نزدیکی به رودخانه ارس و جاده نوار مرزی مرزبندی طبیعی و انسان ساختی را برای ضلع شمالی این منطقه بوجود آورده است،این منطقه صخره ای و غیر قابل نفوذ  و دارای شیب بالا است.

 

 

پوشش گیاهی

تنوع گونه های گیاهی منطقه بیش از ۴۵۰ گونه بوده که گونه های شاخص گیاهی شامل: ارس، پده، افرا، داغداغان، بنه، گلابی وحشی، سنجد، گز، زرشک و نسترن می باشند.

 

حیات وحش

تنوع گونه های جانوری پارک ملی کنتال حدود ۳۵۰ گونه بوده که گونه های شاخص جانوری شامل: کل و بز وحشی، قوچ و میش (گوسفند وحشی)، گراز، خرس قهوه ای، سیاه گوش، گربه وحشی، گربه جنگلی، پلنگ، روباه، شغال و گرگ می باشند. همچنین این منطقه از زیستگا های مهم پلنگ در سطح کشور است.

 

 کوه کمتال

از مهم‌ترین کوه‌های ارسباران است. این کوه ۳۱۰۰ متر ارتفاع دارد. کوه کمتال یا کنتال در شمالی‌ترین نقطه آذربایجان درفاصله ۱۸۰ کیلومتری تبریز واقع در مسیر جاده جلفا به خدافرین بعد از شهر سیه‌رود و در کنار روستای نوجه مهر (میجمیر) که زیارتگاه سید محمدآقا در آن روستا است واقع شده است. این کوه از نوع کوه‌های سنگی است. تندی دامنه‌ها و صعب العبور بودن آن،‌ از ویژگی‌های آن است. در بعضی از نقشه‌های جغرافیایی، آن کوه را (کیامکی) نیز نوشته‌اند. کوه کمتال از جمله کوه‌های ارسباران است که در حد فاصل مرز ایران و ارمنستان و حاشیه رود ارس واقع شده و دارای دره‌های متعددی است. دارای دره‌های زیادی از جمله دره جرجن، دره رودخانه دستجرد (مسیر شکاربانی)، دره تخته بولاخ (مسیر عمومی)، دره انجیرلیخ، دره جهنم، دره فرخ، دره شفلی و دره‌های دیگری است. اغلب علاقه‌مندان به کوه و کوهنوردی مایل هستند از نزدیک آن را ببینند که این علاقه ناشی از طبیعت و چشم‌اندازهای زیبای این منطقه است. این کوه دارای مسیر صعود جذاب و سرسبز در اردیبهشت ماه است. چشمه تخته‌بلاغ با آب گوارا و خنک بعد از دو ساعت و نیم صعود به طرف قله، خستگی از تن کوهنوردان به در کرده و روح آدمی را با نشاط می‌کند. مسیر چشمه تا قله یک و نیم ساعت است که جمع مسیر صعود، چهار ساعت می‌شود. سه ساعت هم مسیر برگشت طول می‌کشد که جمعا هفت ساعت با پای معمولی خواهد بود. از قله با صفای کمتال شاهد جاری شدن رود ارس و برف‌های کوه‌هایی چون کمچی خواهید بود.

اغلب علاقه مندان به کوه و کوهنوردی مایل هستند از نزدیک آنرا ببینند که این علاقه ناشی از طبیعت و چشم اندازهای زیبای این منطقه است. این کوه دارای مسیر صعود جذاب و سرسبز در اردیبهشت ماه است چشمه تخته بلاغ با اب گوارا و خنک بعد از دوساعت و نیم صعود به طرف قله خستگی از تن کوهنوردان به در کرده و روح ادمی را با نشاط می نماید مسیر چشمه تا قله یک و نیم ساعت است که جمع مسیر صعود چهار ساعت است و سه ساعت هم مسیر برگشت جمعا هفت ساعت با پای معمولیست از قله با صفای کمتال شاهد جاری شدن رود اَراز (ارس) و برف های کوه هایی چون کمچی خواهید بود.

کمتال داغی منطقه بی‌همتای حیوانات وحشی و گیاهان گران بهای کوهستانی نیز هست همانند قوچ کوهی و بز کوهی که وجود این دو نوع گونه معروف، گونه‌های حیوانات درنده را به آن منطقه سرازیر ساخته است، از جمله گرگ و پلنگ و گویا اخیرا یک قلاده ببر در آنجا دیده شده است. وقتی حضور حیوانات وحشی سرآمد در آن زیستگاه پرخیر و برکت به عین است، آن وقت حتماً که حضور چند گونه خرس در آن خزانه زیست نیز بی‌تردید خواهد بود.‏

همچنین یک نوع درخت ارزشمند به صورت پراکنده فضای عمومی آن کوه را پوشانیده است، اگر چه شبیه به کاج است، اما نام، محلی آن “آردیج” می‌باشد و چوب پردوام و محکمی دارد. همچنین در کمتال داغی نوعی لاله وحشی به فراوانی وجود دارد که همانند طلای سرخ، اما هزار افسوس که مسافران کوه پیازک آن لاله کمیاب را از سینه زخمی زمین خارج ساخته و خزانه خاک را به یغما می‌برند.‏

در دامنه شرقی کمتال امامزاده سیدممد نمایان است که از همان سمت مسیر صعود با دو ایستگاه اصلی (ایستگاه چشمه و قلّه) در پیش روست. از لبه جاده آسفالت تا چشمه آب مسیر؛ شیب ملایم اما با فاصله زیاد کشیده شده است، امّا بعد از چشمه آب مسیر صعود در هر صد قدم تندتر و شیب‌تر می‌شود که هر چه به قله نزدیکتر می‌شویم شیبی مسیر دشوارتر می‌شود که گاها به 25 درجه می‌رسد و حالت دیوار خمیده را دارا می‌شود که فشار مضاعف به زانوها و قلب انسان وارد می‌کند و برای همین منظور کمتال داغی جزو کوه‌های سنگین آذربایجان برای صعود ارتفاع شناخته می‌شود.‏

کمتال داغی هر چند که تابع شرایط آب و هوایی کوهستانی است اما تابستان‌های گرم بر آن حکمفرماست و تاکنون برف زمستانی در پایان فروردین ماه بر فراز آن باقی نمانده است.‏

این منطقه درحاشیه جنوبی رودخانه ارس یکی از زیباترین مناطق طبیعی استان آذربایجان شرقی است که رودخانه های دائمی،صخره های زیبا،دره های ژرف مناطق بدیع وهمچنین تنوع زیستی بالابراهمیت این منطقه افزوده است.

 


این منطقه تفرجگاهی بسیار دلپذیر برای مسافران و گردشگران و همچنین مردم استان می باشد. پارک ملی کنتال به همراه کوهستان صعب العبور آن و همچنین رودخانه ارس همه ساله پذیرای هزاران گردشگر و توریست بومی و غیر بومی است.

 

 


ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2