نرخ مالیات بر ارزش افزوده چقدر است و چطور باید به دولت پرداخت شود؟

نرخ مالیات بر ارزش افزوده چقدر است و چطور باید به دولت پرداخت شود؟

نرخ مالیات بر ارزش افزوده به صورت سالانه توسط دولت تعیین می شود این نوع مالیات مانند سایر مالیات های قانونی دیگر بوده و هر سال ممکن است تغییر کند و این تغییرات با توجه به نرخ تورم، وضعیت صنعت، تولید داخلی و به طور کلی وضعیت اقتصادی می باشد. این نرخ مثلا در سال ۸۸ و سال ۸۹ سه درصد و در سال ۹۱ پنج درصد ، سال ۹۲ شش درصد ، ۹۳ هشت درصد بوده و در حال حاضر نرخ این مالیات درصدی از مبالغ خالص صورتحساب فروش کالا و خدمات است و ۹% در نظر گرفته شده است .

پرداخت این نوع مالیات باید به صورت هر سه ماه یکبار به صورت اظهارنامه و تکمیل فرم های مربوطه به دولت انجام شود. حداکثر ۱۵ روز پس از پایان هر فصل مودیان فرصت دارند مدارک و اسناد مربوط به مالیات بر ارزش افزوده را تهیه و مبلغ آن را به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایند .

نرخ مالیات بر ارزش افزوده در کالاهای مختلف متفاوت است؟

نرخ مالیات بر ارزش افزوده در اکثر کالاها همان ۹ درصد است اما برخی کالا ها مانند سیگار و سوخت هواپیما باید مبالغ بیشتری بپردازند نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای سیگار ۱۲ درصد و برای سوخت هواپیما ۲۰ درصد می باشد. برخی کالاها و خدمات از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند این کالاها و خدمات شامل محصولات خام کشاورزی، کود، سم، بذر، دام و طیور، شیر خشک، قند و شکر، دارو و فرش دستباف، خدمات بانکی و موسسات اعتباری و خدمات حمل و نقل، ادوات و محصولاتی که در دفاع از کیان کشور کاربرد دارند و کتاب و مطبوعات بوده و تولید کنندگان و خریداران این محصولات از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند و این امر به جهت حمایت از این صنایع و گسترش آنها صورت گرفته است و البته برخی نیز مانند شیر خشک برای حمایت از مصرف کنندگان خرد و خانواده معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شده اند.

طلا فروشان چطور باید مالیات بر ارزش افزوده بپردازند؟

فروشندگان طلا مدت ها در خصوص پرداخت این مالیات با دولت مشکل داشتند آنها معتقد بودند طلا باید از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف باشد و طلافروشان نباید در این خصوص مالیاتی بپردازند چرا که طلا یک کالای عموما مصرفی نبوده و جنبه سرمایه گذاری دارد و به عنوان یک پشتوانه چه در سطح خرد و چه در سطح کلان مورد استفاده قرار می گیرد. بعد بحث های فراوان و اعتراضات طلافروشان در حال حاضر آنها موظف هستند فقط در مورد اجرت ساخت و یا مزد ساخت طلا مالیات بر ارزش افزوده بپردازند یعنی ارزش افزوده به خود قیمت طلای خام تعلق نمی گیرد و فقط بعد از تبدیل طلای خام به انواع زینت آلات بر اساس میزان مزد ساخت باید مالیات بر ارزش افزوده بپردازند .

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2