همه‌ چیز در مورد بیمه‌ زنان خانه‌دار

همه‌ چیز در مورد بیمه‌ زنان خانه‌دار

خانه‌داری شغلی تمام‌ وقت بوده که تعطیلی برای آن تعریف نمی‌شود و ارتقای شغلی در آن وجود ندارد.

در حال حضور حدود ۱۹ تا ۲۰ میلیون خانم در ایران مشغول به خانه‌داری هستند و به طور روزانه بسیاری از کارهای منزل را انجام می‌دهند. اما آن‌چه که در مورد خانه‌داری مطرح است آن است که اگر این کار شغل محسوب می‌شود نباید شامل قوانین بیمه‌ای و بازنشستگی باشد؟ چطور می‌شود زنان خانه‌دار نیز همچون سایر شاغلین در مورد بازنشستگی و آینده خود دغدغه نداشته باشند؟

یکی از راه‌های برطرف کردن این دغدغه و نااطمینانی از آینده، خرید بیمه‌هایی چون زنان خانه‌دار، مستمری و… است. خانم‌های خانه‌دار هم می‌توانند خود را بیمه کنند.

 

در ادامه به معرفی دو دسته‌ی کلی از بیمه‌های موجود برای زنان خانه‌دار می‌پردازیم.

1. بیمه زنان خانه‌دار، سازمان تامین اجتماعی

این بیمه‌نامه یکی از انواع بیمه‌های اختیاری بوده و قوانین حاکم بر بیمه‌ی حرف و مشاغل آزاد بر آن حاکم است. در این قرارداد بیمه‌ای، با پرداخت مبلغی به صورت ماهانه (بسته به نوع خدمات انتخابی)، پس از مدت قرارداد بازنشسته شده و امکان دریافت حقوق بازنشستگی وجود دارد.

شرایط سنی

  • زنان متقاضی این بیمه‌نامه که تاکنون سابقه‌ی پرداخت حق بیمه به تامین اجتماعی را نداشته‌اند، باید بین ۱۸ تا ۴۵ سال سن داشته باشند.
  • کسانی که سنشان بیش از ۴۵ سال تمام است و دارای سابقه‌ی پرداختی زیر ۱۰ سال هستند، به میزان نصف مدت سابقه، به سقف سنی مجازشان افزوده خواهد شد.
  • کسانی که دارای بیش از ۱۰ سال سابقه‌ی بیمه باشند، می‌توانند بدون محدودیت سنی از این بیمه‌نامه استفاده کنند.

مبلغ پرداختی ماهانه

مطابق با مصوبه‌ی شورای عالی کار در سال 96، مبلغ حق‌بیمه‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید به شرح زیر است. (این اعداد هر سال ممکن است تغییر کند)

بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی با نرخ 14 درصد (12 درصد سهم بیمه شده + 2 درصد سهم دولت): ماهانه مبلغ 112 هزار تومان باید پرداخت کنید، البته حقوق حداقلی را انتخاب نمایید.

بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی با نرخ 16 درصد (14 درصد سهم بیمه شده + 2 درصد سهم دولت): ماهانه مبلغ 167 هزار تومان باید پرداخت کنید.

بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی با نرخ 20 درصد + سرانه درمان برای خدمات درمانی (2 درصد سهم بیمه شده + 18 درصد سهم دولت): ماهانه مبلغ 167 هزار تومان باید پرداخت کنید + سرانه درمان مصوب برای همان سال

خدمات درمانی

  • امکان دریافت دفترچه بیمه‌ی تامین اجتماعی از مزایای این بیمه به‌شمار می‌رود. با دریافت این دفترچه می‌توانید از خدمات مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی و مراکز طرف قرارداد با این سازمان بهره‌مند شوید.
  • در بیمه اجباری، استفاده از خدمات درمانی‌ در بیمارستان‌های سازمان تامین اجتماعی رایگان است، ولی در بیمه مشاغل آزاد مبلغی فرانشیز یا خودپرداختی (۳۰% هزینه درمان) نیز باید توسط بیمه‌شده پرداخت شود و از آن‌جایی که بیمه‌‌ی زنان خانه‌دار یک بیمه‌ی اختیاری است، مشمول این قانون است.
  • در نظر داشته باشید که برای دریافت دفترچه بیمه باید مبلغی جداگانه به عنوان سرانه درمان پرداخت کنید. (این مبلغ در ابتدای هر سال اعلام می‌شود)

 

 

مطابق با آمار سازمان تامین اجتماعی، بیش از 136 هزار بانوی خانه‌دار تا پایان سال 1396 تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند که بیشترین سهم به بانوان گیلانی حدود 20 هزار نفر اختصاص دارد.

 

خانه‌دار نباشید اما بیمه شوید

این خدمت می‌تواند انتخاب مناسبی برای دختران جوان که قصد ورود به بازار کار را دارند نیز باشد، چراکه با پرداخت حق بیمه‌ی ماهانه از سن ۱۸ سالگی، سابقه‌ی بیمه برای آن‌ها محاسبه شده و  پس از ورود به بازار کار، سابقه‌ی بیمه‌شان با احتساب پرداختی‌ها ادامه‌ می‌یابد. (مثلا دختری که از سن ۱۸ سالگی پرداخت بیمه‌ای خود را شروع کرده باشد، اگر در سن ۲۵ سالگی وارد بازار کار شده و توسط کارفرما بیمه شود، ۷ سال سابقه‌ی بیمه خواهد داشت و با فرض ۳۰ سال کار بدون وقفه، به جای آن‌که در سن ۵۵ سالگی بازنشست شود، در سن ۴۸ سالگی بازنشسته خواهد شد.)

 

2. بیمه مستمری زنان خانه‌دار، شرکت‌های غیردولتی

 بیمه‌های ارائه شده توسط شرکت‌های غیردولتی شرایط و ویژگی‌های متفاوتی دارند و به‌طور کلی می‌توان گفت نسبت به بیمه‌ی تامین اجتماعی از انعطاف بیشتری برخوردارند.

تعدادی از ویژگی‌های مشترک آن‌ها به صورت زیر است:

  • در این بیمه‌نامه‌ها به پرداخت‌های ماهانه شما مبلغی سود تعلق می‌گیرد که می‌تواند به عنوان پس‌انداز شما به حساب آید. در اکثر آن‌ها می‌توانید پس از گذشت مدت زمانی معین، با توجه به موجودی خود وام دریافت کنید.
  • مدت قرارداد توسط بیمه‌گذار تعیین شده و بازه‌ی انتخابی انعطاف بالایی دارد.
  • پس از پایان مدت قرارداد می‌توانید مبلغ اندوخته‌ی خود را به صورت یکجا و یا به صورت حقوق ماهانه دریافت کنید. (در این حالت تعیین تعداد سال‌های دریافت حقوق در دست بیمه‌گذار است.)
  • در این بیمه‌نامه‌ها دفترچه درمانی دریافت نمی‌کنید، اما در صورت تمایل می‌توانید خود را نسبت به بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج بیمه کنید.

باتوجه به نبود منبع درآمد، در اغلب موارد امکان پرداخت‌های ماهانه‌ی بالا برای خانم‌های خانه‌دار وجود ندارد، بنابراین باید اولویت‌های خود را مشخص کنید و باتوجه به آن‌ها از خدمات تامین اجتماعی یا شرکت‌های غیردولتی استفاده کنید. اما اگر توانایی مالی مناسبی دارید و مشکلی در پرداخت‌های ماهانه ندارید، بهترین راه، استفاده‌ی همزمان از خدمات تامین اجتماعی و شرکت‌های غیردولتی خواهد بود.

به این نکته توجه داشته باشید که بیمه‌های زنان خانه‌دار توسط شرکت‌هایی به جز تامین اجتماعی مثل پاسارگاد و ایران، نوعی بیمه عمر و سرمایه‌گذاری هستند که در قالب بیمه زنان خانه دار تعریف می‌شوند.

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2