پارک ملی تنگ صیاد شهر کرد استان چهار محال و بختیاری

پارک ملی تنگ صیاد شهر کرد استان چهار محال و بختیاری  

استان چهارمحال بختیاری یکی از مناطق زیبای ایران است، این استان زیبا با داشتن مناطق بکر و طبیعی همچون آبشارها، چشمه ها و منطقه های حفاظت شده ی بی نظیر یکی از قطب های گردشگری ایران محسوب می شود. یکی از جاذبه های دیدنی این استان،منطقه حفاظت شده تنگ صیاد می باشد. مناطق حفاظت شده که در اصل زیبایی های طبیعی آن ها این مناطق را دارای اهمیت کرده است، زیستگاه جانوران و گیاهان به شمار می روند و در واقع محدوده ای از منابع طبیعی چون جنگل، مرتع و کوهستان و ... می باشند که برای حفظ و تکثیر جانوران و گیاهانی که در آن ها زندگی می کنند، تحت حفاظت قرار می گرفته اند، در این مناطق قطع درختان، تخریب و شکار بدون مجوز ممنوع می باشد.

 

 

همچنین این مناطق محیط مناسبی برای اجرای فعالیت های آموزشی، مطالعه و پژوهش بوده و معمولا گردشگران می توانند از جاذبه های آن استفاده کنند. این مناطق علاوه بر داشتن جاذبه های طبیعی زیبا، از آب و هوای مطبوع و مناسبی برخوردار هستند و می توانند یک گزینه ی عالی برای گردشگرانی باشند که قصد سفر به این استان را دارند. با ما همراه شوید تا با منطقه ی تنگ صیاد، این جاذبه ی طبیعی و دیدنی بیشتر آشنا شویم.

 

 

تنگه صیاد کجاست؟

تنگه صیاد پارک ملی و منطقه ی حفاظت شده ای است که در بخش شرقی شهرستان شهرکرد و در نزدیکی شهر فرخ شهر در استان چهار محال بختیاری قرار دارد. این منطقه ی کوهستانی و مرتفع که در محدوده ی کوه های فرخ آباد قرار دارد به علت داشتن تپه ماهورهای زیاد، زیستگاه مناسبی برای گونه های جانوری مانند قوچ و میش به شمار می رود و کوهستان های جنوبی آن از صخره های سخت گذری تشکیل شده که زیستگاه جانورانی مانند پلنگ، کل و بز است.

 

 

تاریخچه پارک ملی تنگ صیاد


شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید در سال 1349 شکار و تیراندازی در این منطقه را ممنوع اعلام کرد و در سال 1352 با تصویب شورای عالی محیط زیست این منطقه به عنوان منطقه ی حفاظت شده اعلام شد. در سال 1374 بخشی از آن که در حدود 4 هکتار می باشد به پارک ملی تنگ صیاد تبدیل شد و تنگ صیاد را به دو بخش منطقه ی حفاظت شده و پارک ملی تقسیم کرد. مساحت این منطقه در حدود 27 هزار هکتار است که در حدود 26100 هکتار آن منطقه ی حفاظت شده و 5400 آن پارک ملی است.

 

 

اقلیم منطقه تنگ صیاد


بر اساس نتایج بدست آمده توسط اقلیم نماها، این منطقه در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار گرفته و با توجه به تقسیم بندی های انجام شده دارای آب و هوای نیمه مرطوب و معتدل با زمستان های سرد است. میانگین دراز مدت بارندگی سالانه دراین منطقه 424 میلی متر و میانگین دمای سالانه ی آن در بخش های مختلف از 6/8 تا 6/10 درجه ی سانتیگراد برآورد شده است.

 

 

شرایط اقلیمی و خاص منطقه ی تنگ صیاد موجب ایجاد آبراهه ی متعدد و کوچک و بزرگ شده است. این آبراهه ها که آب منطقه ی تنگ صیاد را تامین می کنند، فاقد جریان پایدار و دائم بوده، بیشترشان فصلی و تعدادی از آن ها سیلابی هستند. همچنین چشمه های زیادی در این منطقه قرار دارد که تعداد آن ها به 42 دهنه می رسد، که از این تعداد 38 دهنه ی آن ها دائمی و 4 دهنه ی آن ها فصلی هستند. از میان چشمه هایی که در این منطقه هستند می توان به چشمه های تنگ صیاد، دره خرس، چشمه ماران، آب شرشر، سنگ سفید اشاره کرد.

 

 

پوشش گیاهی تنگ صیاد


آب و هوا و خاک منطقه ی تنگ صیاد ویژگی های خاصی دارد که این منطقه را از لحاظ زیست محیطی شاخص و پر اهمیت کرده است و در آن 20 تیپ گیاهی و 252 گونه گیاهی که متعلق به 52 تیره می باشند در این منطقه شناسایی شده است که از این تعداد در حدود 30 گونه از آن ها، گونه های منحصر به فرد ایران است. شاخص ترین گیاهان این منطقه گون، کرک و جاز است. همچنین درختانی مانند بادام کوهی، مو وحشی، انجیر و آلبالوی کوهی نیز در این منطقه دیده می شوند که در فصل بهار، در میان گیاهان وحشی آن به زیبایی خود نمایی می کنند.

 

 

گونه های جانوری تنگ صیاد


این تنگه دارای گونه های متنوع و شاخص جانوری است و تاکنون در حدود 24 گونه پستاندار مانند: قوچ و میش، بز و کل، پلنگ، روباه و گربه ی وحشی و 70 گونه پرنده مانند: کبک دری و عقاب طلایی و 26 گونه خزنده مانند لاک پشت برکه ای خزری، آگامای الیویه و مارپلنگی در آن شناسایی شده است. همچنین 4 گونه از موجودات دوزیست مانند: قورباغه و وزغ دراین منطقه زندگی می کنند و 4 گونه از پستانداران آن در معرض انقراض هستند.

 

 

جاذبه های گردشگری تنگ صیاد


تنوع گونه های گیاهی و جانوری، مناظر زیبا و بدیع و چشم اندازهای بی نظیر تنگ صیاد که از اکوسیستم خاص منطقه ایجاد شده اند، جاذبه هایی هستند که گردشگران را مجذوب و متحیر می کنند، تماشای گله های آهو، کل، بز و قوچ ومیش که آرام آرام به طرف آبخورها حرکت می کنند یا در میان تپه ماهورها به این سو و آن سو می روند، چشمه های زلال و گیاهان وحشی و زیبا که در دامنه ی کوه ها جلوه گری می کنند، منطقه ی تنگ صیاد را به مکانی شگفت انگیز و زیبا تبدیل کرده است.

 

 

علاوه بر تماشای این مناظر بی همتا، فعالیت های پرتحرک ورزشی مانند کوهنوردی و صخره نوردی گردشگران علاقمند به این رشته ها را به این منطقه می کشاند. از قابلیت های دیگر این منطقه دسترسی آسان به جاده ی آسفالته، نزدیکی به استان چهارمحال بختیاری و وجود پاسگاه های محیط بانی در منطقه می باشد، وجود این قابلیت ها امکان سفر به این منطقه را آسانتر کرده است و گردشگران می توانند بدون داشتن دغدغه ی اقامت به تنگ صیاد سفر کنند.از آن جا که منطقه ی تنگ صیاد یک منطقه ی حفاظت شده به شمار می رود خالی از سکنه است، اما در اطراف آن شهرها و روستاهایی قرار دارد که تنگ صیاد از آن ها تاثیر می گیرد. شهر فرخ شهر در شمال، روستای ایرانچه در غرب و روستای دهنو در جنوب آن از نزدیکترین مراکزمسکونی به این منطقه هستند. وجود شهر سفید دشت و روستاهای سورک و دستگرد نیز بر این منطقه بی تاثیر نیست.

 

 

ویژگی های منطقه تنگ صیاد


با این که منطقه ی حفاظت شده ی تنگ صیاد 5/1 درصد از مساحت استان چهارمحال بختیاری را دربرگرفته است، اما بنا به دلایل بسیاری همچون منحصر به فرد بودن یکی از بهترین مناطقی است که زیر نظر سازمان محیط زیست قرار دارد، به همین دلیل یکی از قطب های مهم استان چهار محال بختیاری در مبحث گردشگری و مسائل اقتصادی و اجتماعی شمار می رود. نزدیکی به دو قطب اقتصادی مهم مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان، قرار گرفتن میان دو شهر بروجن و شهرکرد که از شهرهای مهم استان چهارمحال بختیاری هستند، به این منطقه موقعیت خاصی بخشیده است.

 

 

از ویژگی های مثبت این موقعیت می توان به دسترسی آسان و سریع و از ویژگی های منفی آن می توان به عوامل مخرب و تهدیدی کننده ای که ناشی از توسعه ی شهری، روستائی، صنعتی، کشاورزی و معدن هستند اشاره کرد. در واقع مناطق توسعه یافته به دنبال خود مسائل و مشکلاتی را به همراه خود می آورند که بسیار آسیب رسان هستند، از جمله این مسائل شکار غیر مجاز، چرای دام ، تفریح و تفرج و استفاده ی بی رویه از منابع آبی و خاکی منطقه را می توان برشمرد و با قاطعیت می توان گفت که این عوامل در تخریب طبیعت بکر منطقه و از بین رفتن پوشش گیاهی و گونه های جانوری نقش پررنگی دارند. در کناراین ها، خطوط انتقال حامل انرژی، عبور خط کابل نوری، خطوط انتقال گاز و برق قوی و بی توجهی به حفظ و نگهداری طبیعت توسط گردشگران و مردم منطقه نیز طبیعت بکر و زیبای منطقه ی تنگ صیاد را مورد تهدید قرار می دهند.

 

 

راه های دسترسی به پارک ملی و منطقه ی تنگ صیاد

آدرس: استان چهار محال بختیاری، شهرکرد، فرخ شهر، کیلومتر 10 جاده ی شهرکرد -اصفهان، ایستگاه پلیس راه و ایستگاه محیط زیست ورودی شهرشهرکرد

پارک ملی و منطقه ی تنگ صیاد در 15 کیلومتری شهر کرد قرار دارد و شما باید در مسیر شهرکرد اصفهان به سمت فرخ شهر رفته، سپس وارد جاده ی بروجن شوید، پس از آن در حدود 21 کیلومتر راه پیش رو خواهید داشت. پس از طی این جاده و جاده ی سفید دشت به دهنو، از روستاهای سورک و ایرانچه خواهید گذشت تا به روستای دستگرد امامزاده برسید، پس از آن منطقه ی تنگ صیاد در دسترس شما قرار خواهد گرفت.


 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2