تالاب چغاخور استان چهار محال و بختیاری

تالاب چغاخور استان چهار محال و بختیاری

 

تالاب چغاخور در استان چهارمحال و بختیاری، در مسیر جاده شهرکرد به خوزستان، در نزدیکی شهر بلداجی شهرستان بروجن واقع شده و تالابی زیبا و ارزشمند است. این تالاب دارای ارزش تحقیقاتی، اقتصادی و گردشگری است و یکی از مهمترین تالابهای بین‌المللی است.فضای وسیع، هوای مطبوع، چشم‌اندازهای زیبا و وجود انواع پرندگان مهاجر و بومی،آداب و رسوم اصیل بختیاری ‌ها این تالاب را در ردیف یکی از کانون ‌های مهم جذب گردشگر در استان چهارمحال بختیاری قرار داده ‌است.

 


تالاب چغاخور با مساحتی بیش از ۲۳۰۰ هکتار، مساحت آبی ۱۳۶۰ تا ۱۵۰۰ هکتار و عمق آبی شش متر در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار(۳۸۳۰ متر) در نزدیکی شهر بلداجی در شهرستان بروجن واقع شده است.
چغاخور آّب خود را از نزولات جوی (باران و برف) و چشمه های منطقه مانند چشمه سیبک، تنگ سیاه، زوردگان، اورگان، ساکی آباد، گلوگرد و... تامین می کند. این تالاب زمستان هایی سرد و تابستان هایی معتدل دارد.منطقه چغاخور یکی از مناطق بسیار خوش آب و هوای استان چهارمحال و بختیاری است که ییلاق خان ها و ایلخان های بختیاری بوده است. در تابستان دیدن عشایر بختیاری و روستاهای بختیاری‌ نشین اطراف چغاخور بسیار لذت بخش است. بختیاری ها به تالاب، معادی یا گورآب می گویند.

 

 

پوشش گیاهی و زیست جانوری:


در این تالاب ۵۸ گونه گیاهی و آبزی شناسایی شده است. پرندگانی مانند مرغابی، انواع حواصیل، لک‌لک سفید، خروس ولی، کشیم، باکلان، مرغابی سانان، فلامینگو، یلوه، اکراس، قو، سلیم، کاکائی ها و آبزیانی چون ماهی کپور، گامبوزیا (ماهی گورخری) و نیز لاک پشت آبزی و جانورانی همچون گراز، شغال، گرگ، روباه و خرگوش در اطراف این تالاب نیز زندگی می‌ کنند.ویژگی منحصر به فرد تالاب، وجود نوعی ماهی از خانواده گامبوزیا (کپوردندان) در این مکان است. به دلیل وسعت خوبی که این زیستگاه دارد و بعلت عدم وجود آلاینده و یا حداقل بودن آلاینده ها در آب این تالاب، ماهیان تالاب چغاخور از نظر ژنتیکی ارزشمند هستند.در سال 1395 اردک سرسفید در این تالاب بین المللی مشاهده و ثبت کمیته ملی پرندگان ایران شد. اردک سر سفید گونه در خطر انقراض و تحت حمایت سازمان حفاظت از محیط زیست است.

 

 

پوشش گیاهی تالاب چغاخور از گونه‌ های حاشیه ‌ای، نم ‌پسند، شناور و غوطه‌ ور مانند بید، مرغ چگن، پتامژتون، پلی‌ گونیوم و ساز تشکیل شده است. در فصل بهار حاشیه های این تالاب پر از گل های قرمز رنگ شقایق میشود.از سال ۷۸ به دلیل گونه های جانوری نادر در اطراف این تالاب و شرایط متنوع زیستی آن سازمان حفاظت محیط زیست آن را منطقه شکار ممنوع اعلام کرده است و آن را تحت پوشش و حمایت خود گرفته است. منطقه شکار ممنوع تالاب  تا ۲۵۰۰ هکتار مساحت دارد.

 


تفریحات گردشگری مناسب منطقه:


مناسب ‌ترین زمان برای بازدید از این تالاب فصل ‌های بهار و تابستان است. حاشیه این تالاب افزون بر اهمیت زیست محیطی اعم از خزندگان و پرندگان، هر ساله در فصل تابستان به دهکده سیاحتی گردشگران تبدیل میگردد. از تفریحات تالاب چغاخور می توان به عکاسی، پرنده نگری، ماهیگیری و... اشاره کرد. در تابستان و بهار که مسافران و گردشگران بیشتری به تالاب می آیند یکی از تفریحات گشت زدن در تالاب با قایق است. کوهنوردان بسیاری را نیز درطول مسیر خواهید دید که برای رفتن از قله کلار از این منطقه می گذرند. کلار قله ای به بلندای ۳۸۳۰ متر از سطح دریاست که در فصل زمستان پوشیده از برف می شود و حتی گاهی تا اواخر بهار نیز سفید پوش است. همچنین تورهای دوچرخه سواری در فصل بهار و تابستان یکی از مسیرهایی که انتخاب میکنند مسیر منتهی به تالاب چغاخور است.

 



نزدیکترین جاذبه های گردشگری:

در نزدیکی تالاب چغاخور دو تالاب دیگر به نام شالو و سولقان و امامزاده ای به نام حمزه علی وجو دارد که بازدید از آنها سفر را سودمند تر و جذاب تر می کند. علاوه بر این ها می توانید از جاذبه های دیدنی روستای آورگان در ۴ کیلومتری تالاب نیز دیدن کنید.امکانات مورد نیاز مسافران مانند آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، فضای سبز، سکوی نشیمن، یک واحد اقامتی و پذیرایی، پارکینگ در اطراف تالاب مهیاست. همچنین اگر اهل کمی ماجراجویی هستید می توانید در اطراف تالاب چادر بزنید و شبی را در این منطقه سپری کنید.

 

تهدیدات تالاب:


عدم مدیریت صحیح و کارشناسانه در مورد استفاده از این تالاب و همچنین روانه کردن آب رودخانه ها به داخل تالاب ارزش زیست محیطی این تالاب را در خطر جدی قرار میدهد.

 

 

مسیر دسترسی:


از تهران باید به سمت اصفهان رفته و از آنجا به بروجن بروید. تالاب در حدود ۷۰ کیلومتری شهرکرد و نزدیک شهر بلداجی می باشد که از مسیر جاده آسفالته بروجن به باغان و یا جاده شهرکرد به باغان می توانید بروید. دسترسی تالاب چاخور به جاده آسفالته آسان و راحت است.

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2