قلعه دزک استان چهار محال و بختیاری

قلعه دزک استان چهار محال و بختیاری

استان چهارمحال و بختیاری یکی از مناطق خوش آب‌ و هوا، سرسبز کشور است که در تمام فصول سال زیبایی‌های منحصربه‌فرد و دیدنی خاص خود را دارد و توانسته است لقب سوئیس ایران را برای خود به ارمغان آورد. این استان همچنین دارای جاذبه های تاریخی بی شماری است که یکی از آنها قلعه‌ی دزک شهرکرد میباشد که منزل مسکونی چند نسل از ایلخانان بختیاری بوده که نویسندگان متعدد ایرانی و خارجی همچون هنری رنه دالمانی، شونمان، ویلسون و غیره از آنها با تحسین یاد کرده‌اند.

 

 

قلعه دزک در سال 1292 قمری توسط امیرمفخم بختیاری پسر امامقلی خان حاجی ایلخانی از خوانین بزرگ هفت لنگ بختیاری بنا شد. این بنای تاریخی که دو طبقه است در ابتدا به قصد یک قلعه با استحکامات نظامی ساخته شد، اما بعد با تغییراتی که در آن صورت گرفت و طراحی که در داخل اتاق‌ها انجام شد، در نمای داخلی کاملا شکل یک کاخ شد، بنابراین می‌توان آن را کاخ قلعه نیز نامید.

 

 

تالار آئینه‌ی قلعه‌ی دزک

طبقه‌ی اول عمارت، دارای یک هشتی ورودی در وسط است که از دو طرف به محوطه‌ی بزرگ قلعه منتهی می‌شود. تالار آئینه‌ی این مجموعه از آثار ممتاز به شمار می‌آید. چهار محل از نقاشی‌های دیواری این تالار بصورت شیشه‌نقاشی «دو پوسته عکس درهم» است، که نمای کامل سه بعدی دارد و نمونه‌های مشابه آن در جهان بسیار کمیاب است. در دوران مختلف، افراد مهمی همچون وحید دستگردی، علی اکبر دهخدا، فرخی یزدی، دکتر محمد مصدق، ملک الشعرای بهار، آقا ابوالقاسم نجفی و غیره در کاخ قلعه دزک حضور یافته و در آثار مکتوب خود از این قلعه و افراد مشهور آن سخن گفته اند.

 

 

جاذبه های دیدنی دیگر قلعه

این قلعه کاخ، یکی از جذابیت‌های گردشگری مهجور مانده‌ی شهرکرد محسوب می‌شود. تالار سفره‌خانه یکی از بخش‌های مهم قلعه است. سفره‌خانه دارای تزیینات گچ‌ بری به‌خصوص رنگ اندازی و قاب کتیبه‌های تسمه‌دار است. سفره‌خانه یک تخته فرش پنجاه متری است، این فرش که گفته شده حدود نود سال قدمت داشت، از با ارزش‌ترین و ممتازترین فرش‌های بختیاری از نظر بافت و نقشه بوده است. حاشیه بالایی دیوارهای تالار و اطراف درهای اصلی و ورودی، دارای گچ‌بری‌های قالبی است. نقاشی‌هایی اسطوره‌ای از فرشته، شیر و شکار و فرهاد کوهکن با الهام از داستان‌های هفت پیکر نظامی در این تالار دیده می‌شود. همچنین گچ‌بری‌ها نیز از گل و بوته در حاشیه‌های بزرگ و کوچک آن قرار دارد.

 

 

قلعه‌ی دزک معروف به قلعه امیرمفخم بختیاری در 32 کیلومتری جنوب شرق شهرکرد و در روستای دزک از توابع شهرستان کیار قرار دارد. نام دزک برگرفته از نام روستایی است که قلعه در آن قرار گرفته است. این قلعه امروزه به منظور استفاده بهتر از فضای موجود در کاخ قلعه دزک، موزه پوشاک در طبقه دوم و موزه سنگ استان چهارمحال و بختیاری در حیاط کناری این مجموعه تاریخی فرهنگی راه‌اندازی شده است. 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2