روستای سر آقا سید استان چهار محال و بختیاری

روستای سر آقا سید استان چهار محال و بختیاری

 

در این دنیای پر از امکانات که همه ما را وابسته خود کرده، هنوز هم مکان هایی وجود دارد که در آن نه تلفن همراهی هست، نه آب آشامیدنی لوله کشی و نه خیلی امکانات دیگر. ولی صفا و صمیمیتی که در این زندگی ها دیده می شود کمتر در اطراف خود می توان مانند آن را دید.از شهر چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ به سمت غرب که حرکت می کنی تابلویی نظرت را جلب خواهد کرد که راهنمای حرکت به سوی روستای سرآقاسید است. بعد از حرکت به سمت این جاده و عبور از روستای شیخ علیخان و آبشار زیبا و سحرانگیزش باید با جاده آسفالت خداحافظی کنی و قدم در جاده ای خاکی و پیچ در پیچ بگذاری.روستای زیبا و منحصر به فرد «سرآقا سید» که در استان زیبا و مهد طبیعت، یعنی چهارمحال و بختیاری واقع شده است که گاه بیش از 1000 توریست خارجی برای دیدن این محل زیبا راهی این استان می شوند. روستایی که بین ایران گردان به دلیل شباهتش به «روستای ماسوله» آن را ماسوله زاگرس نیز نامیده اند.

 

 

 معماری سرآقاسید

روستای سرآقا سید از روستاهای دهستان موگویی استان چهار محال و بختیاری است. این روستا با معماری زیبا و سنتی پلکانی یکی از روستاهای شگفت کشور است. خانه های این روستا از خشت و گل ساخته شده و فضایی ساده و صمیمی را بوجود آورده است. پنجره‌ها و درهای تمام خانه‌ها رو به طبعیت سبز و البته امام‌زاده «آقا سید» باز می‌شود. البته بیشتر خانه‌های سر آقا سید بدون پنجره هستند و درها تنها منفذ خانه‌ها به شمار می‌آید.معماری این روستا به گونه‌ای است که حیاط هر خانه پشت بام خانه زیرین است. منازل به صورت زنجیر به هم متصلند و پیوستگی خاصی بر آنها حاکم است.

 

 

 پیشینه و موقعیت جغرافیایی روستا

این روستا در موقعیت طول جغرافیایی َ۵۲ و عرض جغرافیایی َ۴۰ و ارتفاع ۲۱۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد. در تابستان جمعیت روستا به حداکثر خود یعنی حدود ۳هزار نفر و در زمستان حداکثر به ۵۰۰ نفر می رسد.سر آقا سید روستایی با معماری کوهپایه‌ای و پلکانی است که به ماسوله‌ی زاگرس شهرت دارد؛ اما با وجود حفظ اصالت، نامش در بین روستاهای پلکانی ایران کمتر شنیده شده است.روستا در گذشته یکی از اتراقگاه‌های ییلاقی عشایر بختیاری بود. مردم روستای سر آقا سید، با گویش بختیاری سخن می‌گویند. اگر در اردیبهشت و خرداد از روستا گذر کنید هنوز هم می‌توان کوچ عشایری که از مناطق گرمسیر خوزستان به چهارمحال و بختیاری می‌روند را شاهد باشید.قدمت روستا را چند صد سال تخمین زده‌اند، اما سند موثقی برای این ادعا وجود ندارد.

 

 

پوشش گیاهی روستا

پوشش گیاهی و طبیعت اطرف روستا در کنار چشمه های زلال آب های معدنی و گونه های مختلفی از گیاهان و حیوانات کنار یک دیگر هر نوع طبیعت دوستی را مجذوب خود کرده و خستگی را از تن گردشگران بیرون می کند. از دیدنی های این طبیعت می توان به درختان گردو با تنه عظیم خود که عمر آنها به بیش از 300 سال می رسد اشاره کرد. درختان میوه و به ویژ بلوط که نمادی از پوشش گیاهی مناطق زاگرس نشینان است به وفور دیده می شود. این روستاییان مهربان کاملا به طبیعت آمیخته شده و هر دو، خواسته های همدیگر را برآورده می کنند. اینجا نه خبر از تکنولوژی هست نه از سرو صدای وسایل نقلیه نه چیز دیگر، اینجا فقط صفا و صمیمیت و مهربانی دیده می شود.

 

 

دیدنی های روستا

یکی از دیدنی های این روستا که از دور خود نمایی میکند حوضچه های سفید که در سرتاسر طبیعت  روستا پخش هستند میباشد.به دلیل شرایط خاص کوهستان های اطراف روستا حوضچه هایی پر از نمک تشکیل شده که اهالی روستا هم عنوان مصارف شخصی  و هم به عنوان منبع درآمد از این نمک ها استخراح و استفاده می کنند.روستایی که گاه تا 2000 نفر را در دل جای می دهد ولی در ایام سرد و برف گیر نصف می شود. روستا نشینان این دیار برای تحصیل بعد از دوران ابتدایی به شهر می روند و پس از بسته شدن راه ها به دلیل بارش برف اغلب 6 ماه خانواده خود را نمی بینند، این امر باعث شده فرزندانی خود ساخته و جسور باشند.

 

 

وقتی در کوچه های پر از مهر این روستا قدم می زنید و با آنها هم کلام می شوید و نوع زندگی این مردمان ساده را از نزدیک می بینید، باور نمی کنید که در حال حاضر زندگی می کنید، همانند ماشین زمانی که شما را به سال های دور برده و در دیاری که نه از کینه خبری هست، نه از پول، نه از سیاست، فقط زندگی با امید و گرمای خانوادگی و صمیمیتی کم نظیر. پوشش مردم این روستا حامل فرهنگ غنی این منطقه و این استان است. پوششی سنتی با گویش زیبای لری که نشان از بی آلایشی و سادگی مردم است. روستایی که برای پخت غذا و گرما، آن هم در سرمای زمستان هایی زیر 30 درجه حتی مواد سوختی ندارند و با هیزم جمع شده توسط زنان و مردان و کودکان زندگی می کنند که به جذابیت و سادگی این روستا می افزاید.

 

 

اعتقادات اهالی روستا

مردم این روستا همگی شیعه دوازده امامی ونکته جالب در مورد مردم سرآقاسید این است که همگی آنها دارای فامیل دادور و سید می باشند. چون خود را منتسب به سیدآقا عیسی می دانند. مردم اعتقاد عجیب و فراوانی به این امامزاده دارند و نمونه های شگفت انگیزی از معجزات ایشان را نقل می کنند. در داخل امامزاده علمی وجود دارد که معتقدند آقا سیدعیسی هنگام جنگیدن و دعوت مردم به اسلام همواره این علم را در دست داشته، مردم این روستا و روستاهای اطراف به این علم اعتقاد زیادی دارند و مخصوصا هنگام شیوع بیماری - خشکسالی و طلب باران به این علم توسل پیدا کرده و با گرداندن آن در نقاط مختلف حل مشکل خود را استدعا دارند.روبروی این روستا بر قلب کوه خیمه نشانه ای به شکل هشت وجود دارد. مردم معتقدند آقا سید عیسی با پرتاب نیزه ای قبله را به مردم نشان داده است و امروزه مردم این روستا قبله خود را از این طریق می شناسند.

 


سوغات روستا

از سوغات این روستای زیبا می توان به صنایع دستی که حاصل دست زنان روستا می باشد از جمله فرش و گلیم و جاجیم و دست بافت های لباس های محلی خود، که دنیایی از فرهنگ و هنر را با خود به همراه دارد اشاره کرد. لبنیات محلی و البته بلوط تازه را می توان در تمام روستا به راحتی یافت. از مهم ترین سوغات این روستا نمک است که در اطراف و کوهستان ها به راحتی یافت می شود.

 


زمان و توصیه هایی جهت گردشگری در این روستا

_ بهترین زمان برای دیدن این روستای خشتی و پلکانی از فروردین تا مهرماه است.

_برای رفتن به این روستا می توانید از وسلیه نقلیه شخصی، اتوبوس استفاده کرد.

_دسترسی به تلفن همراه در سر آقا سید محدود است.

_توصیه می‌شود مواد غذایی و تجهیزات لازم برای سفر را به همراه داشته باشید، اما در داخل روستا هم مغازه‌ایی است که می‌توان برخی از ضروریات را از آنجا تامین کرد.

_سر آقا سید امکانات رفاهی و اقامتی ندارد، اما می‌توان از خانه‌های روستایی برای اقامت استفاده کرد تا اهالی روستا هم از حضور گردشگران نفع ببرند.

_ جاده سر آقا سید در فصل سرما و همزمان با بارش برف مسدود می‌شود بعلاوه توجه داشته باشید که در میانه راه نیز هیچ امداد خودرویی وجود ندارد.


ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2