منطقه پیر غار شهرد کرد استان چهار محال و بختیاری

منطقه پیر غار شهرد کرد استان چهار محال و بختیاری

 

منطقه پیرغار گردشگاهی تفریحی، طبیعی و تاریخی در روستای ده چشمه از توابع شهرستان فارسان است. پیرغار یکی از جاذبه‌های طبیعی گردشگری دراستان چهارمحال و بختیاری است.مکان تفریحی پیرغار در روستای ده چشمه از توابع شهرستان فارسان واقع است. این روستا با ارتفاع ۲۰۰۰ متر از سطح دریا، در جنوب غربی فارسان قرار دارد و از غرب و جنوب به کوه لاخرسان محدود می‌شود. این مکان علاوه بر داشتن طبیعتی زیبا و دلچسب و رودخانه‌ای خروشان دارای یکی از مهم‌ترین کتیبه‌های تاریخ معاصر و عصر مشروطیت است. در ادامه می توانید ویدیویی از طبیعت این منطقه گردشگری ببینید. 

 

 

آبشار پیرغار از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی منطقه پیرغاربوده که یکی از زیباترین آبشارهای فصلی ایران و استان چهارمحال بختیاری است و به علت وجود چشمه‌ها و رودخانه‌های این استان نسبت به استان‌های دیگر مدت زمان بیشتری جاری و در محیط طبیعی شگفت‌انگیزی واقع شده است.آبشار پیرغار نامش را از غاری آهکی و ناشناخته آن می‌گیرد. آبی که از آبشار پیرغار سرازیر می‌شود، کشتزارهای روستای ده چشمه را نیز سیراب می‌نماید. از مسیرهای ایجاد شده در کوه می‌توان با یک کوه‌پیمایی متوسط خود را به بالاترین نقطه آبشار و در ادامه مسیر با دنبال کردن آب به سرچشمه آن رسید.این منطقه به‌دلیل وجود آب فراوان، دارای درختان و طبیعت سرسبزی است که جذابیت طبیعی خاصی به منطقه داده است. همچنین گردشگاه پیرغار دارای هوایی بسیار تمیز و سرشار از اکسیژن است. آرامش و زیبایی طبیعت این منطقه انسان را شگفت زده میکند و روح را مینوازد.

 

 

کتیبه‌های پیرغار بر روی قسمتی از کوهپایه رشته‌کوه زاگرس، روی تخته سنگی، سه سنگ نبشته به زبان فارسی کنده‌کاری شده است. این کتیبه‌ها که واقع در تفریحگاه پیرغار هستند، مربوط به دوره قاجاریه و عصر مظفری‌اند. کتیبه در چهار قسمت مجزا به سینه صخره‌ها و به ترتیب زمان وقایع از راست به چپ حجاری شده‌اند. کتیبه سوم تقریبا در حد فاصل و زیر دو کتیبه ابتدایی قرار گرفته که خود شامل دو بخش مجزا است. نوع خط کتیبه‌ها نستعلیق که گاه با شکسته آمیخته شده است. کتیبه ها در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شدند.محتوای کتیبه‌ها سه کتیبه‌ای که در منطقه پیرغار وجود دارند، از زبان دو تن از شخصیت‌ها و رهبران تاثیرگذار در جنبش مشروطه‌خواهی یعنی سردار اسعد و سردار ظفر نوشته شده‌اند. محتوای کتیبه اول که به دستور سردار ظفر و از زبان وی نوشته شده است، ابتدا اشاره‌ای به اوضاع ایران در دوره مظفرالدین شاه و تقاضای مردم بر حکومت مشروطه و امضای حکم مشروطه توسط مظفرالدین شاه می‌کند.

 


گردشگاه پیرغار نامش را از غاری می‌گیرد که در این منطقه است و عمری طولانی دارد. این غار از جنس آهک است و چندین چشمه جوشان از آن سرازیر می‌شود. اهالی روستای این منطقه به این غار با جنبه قداست احترام می‌نگرند. وجود چشمه‌های اطراف این غار و نظرگاه دانستن آن توسط مردم، شاید دلیل بر این باشد که در گذشته‌های دور این محل زیارتگاه ایزدبانو آناهیتا بوده است. در پیرغار اهالی روستا و  بعضی اوقات، گردشگرانی که به تفریحگاه پیرغار می‌روند، در غاری که در این منطقه وجود دارد شمع روشن می‌کنند. روشن کردن شمع به‌ویژه در مناسبت‌هایی مثل عید نوروز بیشتر است. اهالی روستا قبل از تحویل سال شمع روشن کرده و سبزه‌های خود را نیز برای تبرک در غار قرار می‌دهند. به نظر می‌رسد اهالی روستا با این عمل، از طریق متبرک کردن سبزه‌های خود، داشتن سالی نیک و سلامت آرزو می‌کنند.

 

 

ه‌طور کلی گردشگاه «پیرغار» با چشمه پرآب، آبشار زیبا و درختان سرسبز در فصول مختلف سال به‌ویژه بهار و تابستان، گردشگران و طبیعت‌دوستان بسیاری را به خود جلب می‌کند. این منطقه در تابستان و بهار یکی از شلوغ‌ترین مراکز گردشگری استان چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود و سالانه هزاران نفر به این منطقه سفر می‌کنند و از طبیعت زیبای این منطقه لذت میبرند.

 

 

منطقه پیرغار به‌خاطر موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت گردشگران به‌شمار می‌رود. مسافرانی که قصد سفر به منطقه تاریخی و گردشگری پیرغار را دارند، باید به شهرستان فارسان در فاصله ۴۵ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری است، سفر کنند. جاده این منطقه آسفالته بوده و این منطقه گردشگری از امکانات مختلف پارکینگ، رستوران و باغ گردشگری، فروشگاه و ... نیز برخوردار است.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2