گردشگاه پل زمانخان استان چهار محال و بختیاری

گردشگاه پل زمانخان استان چهار محال و بختیاری

 

پل تاریخی زمانخان در شهرستان سامان و بر روی زاینده‌رود، ساخته شده است. این پل یکی از بناهای باارزش شهر سامان واقع در استان چهار محال و بختیاری است که دارای طبیعت زیبا و پرآبی است،از این رو در تمام فصول سال گردشگران زیادی را از سراسر کشور به خود جذب می کند.


 

پل زمانخان یکی از زیباترین پل‌های ساخته شده بر روی زاینده‌رود است که در شهر سامان در دوره صفویه ساخته شده است. این پل دارای دو دهانه است و بر روی سه پایه سنگی طبیعی قرار گرفته است. این پل زیبا به دلیل تاریخی بودن و معماری خاص و همچنین قرار گرفتن بر روی رودخانه خروشان زاینده‌رود دارای طبیعت سرسبز و بسیار زیبایی در فصل بهار است. این منطقه دارای باغات بسیار زیادی است و هوای خنکی دارد، و از امکانات تفریحی مثل رفتینگ نیز برخوردار است و گردشگران  از سراسر کشور برای بهرمندی از این نوع تفریحات به این منطقه سفر میکنند.

 

شهر سامان

شهر سامان معروف به نگین گردشگری استان چهارمحال و‌ بختیاری است. این شهر به علت باغات بسیار زیاد به شهرستان شکوفه نیز معروف است. این شهر در حاشیه دامنه شرقی کوه شیراز و در فاصله بسیار نزدیکی از رودخانه زاینده‌رود قرار دارد. شهر سامان دیار شعرای بزرگی چون دهقان سامانی و عمان سامانی است. از لحاظ گردشگری، شهر سامان از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری برخوردار است. جاذبه‌های طبیعی استان به دلیل وجود آب زاینده‌رود در اطراف پل زمانخان قرار دارند. باغ‌ها و روستاهای بسیاری در حاشیه رودخانه وجود دارند که قایق‌رانی در آب های روستای سوادجان را فراهم کرده‌اند. سامان دارای باغ‌های بادام و گردو نیز می‌باشد. از آثار تاریخی و معماری شهر می‌توان از مسجد جامع سامان، آسیاب آبی پل زمانخان، بافت تاریخی روستای یاسه چای، پل هوره، بقایای قلعه هوره،‌ حمام هوره و مقبره دهقان سامانی به عنوان مهم‌ترین جاذبه‌های شهر یاد کرد. از دیگر جاذبه‌های شهر مجتمع فرهنگی تفریحی پل زمانخان و مجموعه کاخ پیشین فرح است که اکنون به هتل تبدیل شده است.

 

پل زمانخان

پل زمانخان از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری است. این پل تاریخی یکی از مهم‌ترین پل‌های تاریخی کشور است که در ۲۷ کیلومتری شهرکرد واقع شده است. این پل بر روی زاینده‌رود ساخته شده و در گذشته محل عبور و مرور ایلات بوده است. طبیعت زیبای اطراف پل سبب شده است که این مکان به یکی از قطب‌های گردشگری استان تبدیل شود. آب و هوای اطراف این پل بسیار معتدل و پاکیزه است و همین امر سبب جذب گردشگران بسیار به این منطقه می‌شود.

 

 

معماری پل زمانخان

معماری پل از شاهکارهای معماری پل‌های دوره صفویه است. این پل که در ۲۶ کیلومتری شهرکرد است، ۳۰ متر طول و ۱۳ متر ارتفاع دارد. پل زمانخان بر روی سه پایه سنگی با دو دهانه نامساوی، یکی به طول ۵ و دیگری به طول ۵٫۶ متر تشکیل شده که ستون وسط آن متکی به یک تخته سنگ بریده شده است. این پل به صورت جناغی و بنای آن با سنگ آجر و ملاط گچ و ساروج ساخته شده است. تاق پل نیز با آجر ساخته شده است. در گذشته پل‌های بسیاری برای گذشتن از زاینده‌رود ساخته شده بود، اما به دلیل طغیان رودخانه فرو می‌ریختند. اما این پل به دلیل استحکام پایه‌های سنگی بسیار مقاوم ساخته شده و از لحاظ اهمیت تاریخی، بعد از سی‌و‌سه پل  اصفهان دومین پل قرار گرفته روی رودخانه زاینده‌رود است.

 

 

این پل به دستور زمانخان، رییس طایفه نفر از خاندان ایل بیگی ایلات ترک زبان قشقایی استان فارس و از سرداران معروف شاهان صفوی که زمانی دامنه کوچ آن‌ها تا منطقه سامان می‌رسید و در روستای ایلبیگی ساکن هستند، روی زاینده‌رود ساخته شد. این پل سه بار مرمت و تعمیر شده است. یکبار در دوره صفویه در سال ۱۲۰۲ توسط کارگزاران حکومت صفویه، بار دوم توسط خوانین روستای ایلبیگی در سال ۱۳۲۹  هجری قمری و بار سوم در سال ۱۳۲۱ شمسی به وسیله حاج عبدالحسین قزوینی مالک روستای «چم‌عالی» به طور کامل تعمیر و مرمت شد.

 

 

امکانات رفاهی گردشگاه پل زمانخان

گردشگاه پل زمانخان دارای امکانات رفاهی کاملی است. امکانات هتل، کمپ و ویلا به صورت اجاره‌ای و همچنین سرویس بهداشتی و رستوران و چایخانه در این محل دیده می‌شود. گردشگرانی که به این منطقه تفریحی می‌روند، امکان اقامت چندروزه را در این طبیعت زیبا دارند. «دهکده زاگرس» در بالای پل زمانخان واقع شده که دارای واحدهای اقامتی مشرف به رودخانه و پل است.در اطراف پل نیز استراحتگاه‌های موقت روزانه طراحی شده است که سایه درختان حاشیه رود، بر استراحتگاه‌ها سایه می‌اندازند تا مسافران و گردشگران در راحتی اقامت چندساعته داشته باشند. همچنین در مسیر حرکت به سمت پل و در پنج کیلومتری آن، باغ‌های پذیرایی بسیاری قرار دارند.

 


در مسیر رودخانه نیز تورهای رفتینگ در آب‌های خروشان رودخانه وجود دارد که بسیار هیجان‌انگیز است و برای تفریح گردشگران در نظر گرفته شده‌اند. رفتینگ مسیری هفده کیلومتری از سوادجان تا پل زمانخان را در بر می‌گیرد که به صورت چهار ساعته و با هیجان بسیار برگزار می‌شود. از امکانات دیگر این گردشگاه وجود پل معلق ساخته شده بر روی رودخانه است که عبور از آن لذت خاص و هیجان فوق‌العاده‌ای دارد.

 

 

کسانی که قصد سفر به این گردشگاه را دارند، حتی در فصول گرم سال هم با خود لباس گرم به همراه داشته باشند؛ چون برای استفاده از رفتینگ به آن نیاز خواهند داشت. شنا در محوطه رودخانه در فصول پرآب سال به دلیل سرعت بالای حرکت آب و جریان تند آن در مسیر حرکت، توصیه نمی‌شود. در حال حاضر در سال ۹۶ به علت کمبود بارندگی در منطقه آب رودخانه زاینده‌رود نیز کاهش یافته است. در کنار پل زمانخان، سوغات شهرکرد و سامان نیز برای گردشگران عرضه می شود و گردشگران می توانند سوغات شهر را با خود به ارمغان ببرند.

 

 

در آب رودخانه زاینده‌رود در کنار پل زمانخان، ماهی‌های بسیاری زندگی می‌کنند که بیشتر آن‌ها ماهی قزل‌آلای وحشی (گوشت صورتی) هستند. این پل تاریخی که با شماره ۱۷۴۴ در فهرست آثار ملی ثبت شده است، هر ساله گردشگران بسیاری را به ویژه در تعطیلات نوروز به سمت خود جذب می‌کند.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2