دشت لاله های واژگون کوهرنگ استان چهار محال و بختیاری

دشت لاله های واژگون کوهرنگ استان چهار محال و بختیاری

 

مطمئنا تا به حال نام دشت لاله های واژگون کوهرنگ را شنیده اید اما شاید آن را از نزدیک ندیده باشید که در این صورت یکی از زیباترین طبیعت های ایران را از دست داده اید. دشت لاله های واژگون، دراستان چهارمحال و بختیاری و درشهر کوهرنگ در ۱۲ کیلومتری شهر چلگرد قرار گرفته است، جایی که هر سال در فصل اردیبهشت، به بهشتی از نایاب ترین لاله های واژگون تبدیل می شود و هر ساله بازدید کنندگان بسیاری را به خود جذب میکند.

 

 

دشت لاله های واژگون دشتی وسیع به وسعت ۳۴۰۰ هکتار است که به دشت لاله های واژگون کوهرنگ معروف است و هر سال در اردیبهشت ماه میزبان ده ها هزار لاله ی واژگون و البته هزاران گردشگر و طبیعت دوست مشتاق می شود. لاله های واژگون  گونه هایی از گل لاله هستند که از ساقه به طرف زمین خم می شوند و به همین دلیل به ان لاله ی واژگون گفته می شود.اغراق نیست اگر بگوییم که دشت لاله های واژگون کوهرنگ یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی ایران و حتی جهان است که در ماه دوم فصل بهار پر از لاله های قرمز و زرد واژگون می شود و شکوه عجیبی به این منطقه می دهد.

 

 

از آن جا که تعداد گردشگران این دست به خصوص در این ماه بسیار زیاد است، این ازدحام باعث ایجاد آسیب هایی به دشت شده است و به همین دلیل، مدتی است که محدودیت هایی در دیدن این دشت برای توریست ها وجود دارد. علاوه بر این، چیدن گل ها، در آوردن پیاز گل و یا همان ریشه گل از دل خاک و ورود دام ها به این دشت هم باعث تخریب بیشتر این دشت شده است. دشت لاله های واژگون کوهرنگ یکی از ۲۰ اثر طبیعی ایران است و تحت حفاظت سازمان محیط زیست است.

 

 

گل لاله واژگون، یکی از گیاهان منحصر بفرد و خاص ایران است، به این معنی که این گل فقط در ایران رشد می کند، نام دیگر این گل در بعضی از مناطق «گل گریان» و اشک مریم است و دلیل آن هم پایین بودن قسمت بالای این گل است. علاوه بر این، گل لاله واژگون با شرایط خاصی فقط در مناطق صخره ای و سنگلاخی رشد می کند.گل لاله واژگون به دلیل داشتن ماده ای به نام آلکالوئیدهای ایمپریسین و فرتیسین به عنوان مسکن درد هم استفاده می شود.

 

اگر می‌خواهید لاله های واژگون را در بهترین حالتشان ببینید، اردیبهشت به اینجا بروید. در اردیبهشت گل‌ها کامل رشد می‌کنند و دشت کاملا پوشیده می‌شود.

بیشتر لاله های واژگون کوهرنگ قرمزرنگ هستند. اما اگر درونشان بگردید، لاله زرد هم پیدا می‌کنید.

البته یک نکته اینکه نباید لاله های واژگون را چید. اکنون می‌گویند به خاطر رعایت نکردن گردشگرها، این دشت شکوه گذشته‌اش را از دست داده. اما هنوز هم یک جای دیدنی به حساب می‌آید.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2