تونل آب کوهرنگ استان چهار محال و بختیاری

تونل آب کوهرنگ استان چهار محال و بختیاری

 

تونل کوهرنگ تونلی است که برای انتقال آب رود ماربر (آب کوهرنگ) به زاینده‌رود در نزدیک شهر چلگرد یا کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری در ایران ساخته شده‌است.این تونل یکی از جاذبه‌های طبیعی و بسیار زیبای منطقه کوهرنگ است که به همراه دیگر جاذبه‌های منطقه کوهرنگ همچون چشمه دیمه، پیست اسکی چلگرد، روستای شگفت‌انگیز سرآقاسید و بسیاری از مناطق گردشگری و طبیعی کوهرنگ هر ساله گردشگران بسیاری را خصوصاً در ماه اردیبهشت به خود جلب می‌نماید.

 

 

تاریخچه تونل

از نخستین تونل آب کوهرنگ در سال ۱۳۳۲ بهره‌برداری شد، در سال ۱۳۶۴ تونل دوم به بهره‌برداری رسید، در سال ۱۳۷۷ عملیات ساخت سومین تونل کوهرنگ آغاز شد که تاکنون ادامه دارد.اولین بار شاه عباس کبیر درسال ۱۰۲۹ه ق میرجهانگیرخان بهرامسری آسترکی بختیاری(۱۰۳۷–۹۷۴ه ق) فرزند تاجمیرخان بهرامسری آسترکی دورَکی(۹۷۴–۹۲۴ه ق) که فرمانروای تامه بختیاری بود، را مأمور الحاق آب کارون به زاینده رود نمود و در این خصوص گردنه کوهرنگ به چلگرد نیز توسط بختیاریها شکافته شد و اکنون به نام کارکنان معروف است و پایه‌های سدی که بررودخانه کوهرنگ احداث گردید نیز موجود است، اما با مرگ شاه عباس، این طرح ناتمام ماند.

 



محل ورود آب به نخستین تونل کوهرنگ
 
آب کوهرنگ یکی از سرچشمه‌های کارون بود. پیوستن آن به زاینده‌رود بخاطر نزدیکی سرچشمه این دورود از گذشته در نظر بوده‌است.آبشار تونل کوهرنگ از سرازیر شدن آب تونل اول کوهرنگ به‌ وجود آمده است.نخستین بررسیها برای انتقال آب رودخانه بیرگان به حوضه زاینده‌رود به سالهای پس از جنگ دوم جهانی باز می‌گردد.در نتیجه این بررسیها طراحی و اجرای بند انحرافی و تونل اول کوهرنگ به وسیله مهندسان مشاور الکساندر گیپ واگذار گردید و از این سیستم در سال ۱۳۳۲ خورشیدی بهره‌برداری شد.این سیستم شامل بند و یک تونل ۲۹۰۰ متری بطور میانگین سالانه حدود ۲۵۵ میلیون متر مکعب آب را به حوضه زاینده‌رود منتقل می‌کند.

 

 

تونل کوهرنگ 2

 
 طراحی و اجرای سد انحرافی و تونل دوم کوهرنگ بوسیله مهندسان مشاور سوگرا انجام‌ گرفت و از این سیستم در سال ۱۳۶۴ خورشیدی بهره‌برداری شد.از سال ۱۳۶۶ خورشیدی با پایان یافتن ساختمان سد و تونل ماربران و انتقال ۱۱۵ میلیون متر مکعب آب چشمه‌های ماربران و کلنچین به پشت این سد، سد و تونل دوم کوهرنگ سالانه بطور میانگین حدود ۲۵۵ میلیون متر مکعب آب را به مخزن سد زاینده‌رود انتقال می‌دهند.

 

 

بهترین زمان برای بازدید از تونل آبی کوهرنگ

بهترین زمان بازدید از از شهرستان کوهرنگ اردیبهشت ماه و خرداد ماه است زمانی‌ که این منطقه در اوج زیبایی و سرسبزی خود قرار دارد. با این حال در تمام فصول سال به ویژه زمستان به دلیل نزدیکی تونل آبی کوهرنگ با پیست اسکی چالگرد این مکان مورد بازدید گردشگران قرار می‌ گیرد.

 

 

پیشنهاد

محلی ها بالای آبشار مشغول فروش محصولات خود بوده و با مسافران حسابی گرم می گیرند. اگر مشتاق تست طعم محصولات محلی هستید، می توانید نوعی قرقورت به نام قارا را امتحان کنید که به گفته اهالی از ماست تازه گوسفندی و روغن محلی به سختی تهیه می شود و فرآیند تولید زمانبری دارد. قارای کوهرنگی بسیار ترش و خوشمزه است.کباب یکی از غذاهای لذیذ این منطقه در دیار بختیاری ها است،اگر به این منطقه سفر کردید پیشنهاد میکنیم حتما از کباب بختیاری امتحان کنید.

 

مسیر دسترسی

برای رسیدن به تونل ‌های کوهرنگ،سه مسیر متفاوت در دسترس است. کوتاه‌ ترین مسیر از مسیر چلگرد-دیمه می گذرد. مسیر دوم از جاده‌ فارسان به سمت چلگرد عبور می‌ کند. آخرین و طولانی ‌ترین مسیر نیز جاده بارده است که ۱۵ کیلومتر بیشتر از دو مسیر اول مسافت دارد.راه دسترسی به این تونل آسفالته، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، فضای سبز، سکوی نشیمن، دسترسی آسان به واحدهای اقامتی و پذیرایی و پارکینگ، از جمله امکانات این منطقه است.

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2