آبشار شیخ علیخان استان چهار محال و بختیاری

آبشار شیخ علیخان استان چهار محال و بختیاری

 

در دوازده کیلومتری شهر چلگرد، مرکز شهرستان کوهرنگ و در صد کیلومتری شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری در دامنه‌های پرآب کوهرنگ واقع در ورودی روستای شیخ علیخان، آبشار زیبایی به همین نام از میان تنگ‌های پرشیب جاری می‌شود. آبشار شیخ علیخان نامش را از روستایی که در آن قرار دارد، می‌گیرد.

 

 

روستای شیخ علیخان

روستای شیخ علی‌خان از توابع بخش مرکزی کوهرنگ است. این روستا را ارتفاعات چهل خشت و زردکوه دربر گرفته‌اند. ارتفاع روستای شیخ علی‌خان از سطح دریا دوهزار و دویست متر است. آب و هوای روستا در فصول بهار و تابستان، ملایم و در زمستان، سرد است. روستای شیخ علیخان یکی از روستاهایی است که دارای محصولات محلی، ازجمله عسل و مواد لبنی و... است. همچنین بسیاری از آداب و رسوم محلی و سنتی خود را نیز حفظ کرده است. این آداب و رسوم، که ازجمله آن‌ها نواهای مربوط به شادی یا نوای خاص ساز چپ را می‌توان مثال زد، زیرمجموعه رسوم بختیاری قرار می‌گیرند و می‌توانند برای گردشگران جاذبه‌ای منحصربه‌فرد باشند.

 

 

آبشار شیخ علیخان

آب یکی از نعمت‌ها و زیبایی‌های بی‌بدیل طبیعت است، اما جاری شدن آن از ارتفاع کوهساران و تشکیل آبشار به یک جاذبه مفرح و دل‌انگیزتر تبدیل می‌شود. در ورودی روستای شیخ علیخان، آب این آبشار از میان یک تنگه پرشیب جاری شده و با خود نسیم سردی را در پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. آبشار شیخ علی‌خان در ۴۰ کیلومتری روستای سرآقاسید در نزدیکی شهر چلگرد، مرکز شهرستان کوهرنگ،در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد.آب این آبشار از ارتفاعات اطراف روستا سرچشمه می‌گیرد. فاصله این آبشار زیبا از شهرکرد در حدود نود کیلومتر است. آبشار در فصل بهار زیباترین منظره و بیشترین میزان آب را دارد. در فصل بهار لاله‌های واژگون در این منطقه شکوفا می‌شوند و زیبایی این مکان دوچندان می‌شود.

 

 

آبشار در زمستان

در واقع در فصل بهار، هر جای استان چهارمحال و بختیاری که باشی، آب‌های جاری و چشمه‌های خروشانی را مشاهده می‌شود که طبیعت بکر و زیبای این استان را بیش از پیش دیدنی‌تر می‌کند. اما در فصولی مانند زمستان سرمای هوا در شهرستان کوهرنگ سبب می‌شود که این آبشار در زمستان به مجموعه‌ای از قندیل تبدیل شود که این امر زیبایی آبشار را دوچندان می‌کند. ارتفاع بسیاری از قندیل‌های آبشار به بیش از نیم متر و حتی یک متر می‌رسد و همین جذابیت و زیبایی خاصی به آبشار می‌دهد و تصویر دلکشی از طبیعت را به چشمان گردشگران عرضه می‌کند.

 

 

گیاهان دارویی در کنار آبشار

استان چهارمحال و بختیاری دارای طبیعت سحرانگیز و جاذبه‌های بسیاری است، اما آبشار شیخ علیخان از بدیع‌ترین مناظر این استان است. در سینه‌کش دره‌ای که آب سفید رنگ آبشار جاری است، پیچش گل‌های رنگارنگ و بوی برخی گیاهان دارویی و خوراکی، جلوه‌هایی از طبیعت افسون‌گر بام ایران را به گردشگران ارزانی می‌دارد. کناره‌های آبشار شیخ علی‌خان در فصل بهار پوشیده از گیاهان دارویی مفید و گیاهان خوراکی است.این گیاهان که بسیار معطر هستند، گاهی هوای خنک کنار آبشار را با بوی دلنواز خود، زیباتر می‌کنند. در این منطقه عطر پونه‌های وحشی می پیچد و انسان را وادار به تعظیم در برابر این همه زیبایی می‌کند. گردشگران از دیدن این منظره دلکش و هوای لطیف متحیر می‌شوند و گویی تکه‌ای از بهشت را پیش روی خود می‌بینند.

 

 

آبشار شیخ علیخان یک جاذبه صد در صد طبیعی است که هیچ‌گونه دستکاری از جانب انسان در آن صورت نگرفته و یکی از مناطق بکر گردشگری است که هر ساله گردشگران بسیاری را از داخل و بیرون از استان، به‌ویژه از جانب استان‌های گرمسیری به سمت خود جذب می کند. در ۱۰ متری آبشار، حباب‌ها و توده‌های نم آب معلق و سرگردان در هوا نوازشگر گردشگران مشتاق طبیعت است که به سرچشمه این آبشار می‌روند و از نزدیک این تصاویر را مشاهده می‌کنند.این منطقه دارای امکانات رفاهی نیست. در نزدیکی آبشار تنها سکوهایی از سنگ و سیمان برای نشستن گردشگران ساخته شده است.در این منطقه سایه بانی در نظر گرفته نشده و طبیعت‌گردانی که در فصول گرم به این منطقه سفر می‌کنند با خود چادرهایی برای استراحت و محافظت از خود در برابر آفتاب می‌برند. از لحاظ هوا، این منطقه به‌خاطر داشتن آب فراوان و ارتفاعات در فصول گرم نیز خنک است.برای رسیدن به آبشار شیخ علیخان پس از وارد شدن به شهرکرد، به سمت فارسان رفته و سپس به سمت جاده چلگرد حرکت کنید، بعد از رسیدن به چلگرد به روستای شیخ علیخان و آبشار بروید.

 

 

به نظر می‌رسد میراث فرهنگی باید در این مکان طبیعی سرمایه‌گذاری کند و با تاسیس امکانات رفاهی، علاوه بر ایجاد وسایل آرامش و رفاهی برای گردشگران، به جذب هرچه بیشتر گردشگر در این منطقه کمک کند. پوشش سبز حاشیه دره، چشم‌انداز آبشار و چشمه‌ای که در مجاورت آن قرار دارد، چنان خیره‌کننده است که دل کندن از این آبشار سفید زیبا را که در میان کوهساران پنهان مانده، به راحتی امکان‌پذیر نمی‌کند. این آبشار علی‌رغم زیبایی‌های بی‌نظیری که دارد، هنوز برای گردشگرانی که برای اولین بار از جاذبه‌های کوهرنگ بازدید می‌کنند، ناشناخته مانده است.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2