غار یخی چما استان چهار محال و بختیاری

غار یخی چما استان چهار محال و بختیاری

 

فصل تابستان و گرمای آن بهترین زمان برای سفر به نقاط سرد کشورمان است. شاید مانند خیلی های دیگر، دیدن برف زمستان و خنکای آن به خصوص در گرمای طاقت فرسای خورشید، شما را هم خوشحال کند، اگر چنین است پس باید بار سفرتان را ببندید و به سمت استان چهارمحال و بختیاری رهسپار شوید. می خواهیم شما را به سمت یکی از نادرترین غارهای ایران با خود همسفر کنیم. این غار به اندازه ای زیباست که هیچ نمونه ی مشابه دیگری در ایران ندارد و اگر بخواهید مانند آن را ببینید باید به روسیه یا ایسلند سفر کنید.

 

 

غار یخی چما

غار یخی چما غاری در فاصله ی ۲۵ کیلومتری از روستای چلگرد است و همان طور که از نام آن پیداست، جایی سراسر پوشیده از برف و یخ است که حتی در ماه های گرم تابستان هم سرمای خود را حفظ می کند. البته در فصل تابستان که هم گرم تر است و هم میزان بارش باران کمتر، ضخامت بعضی از لایه های یخی کمتر می شود و سست هم می شوند. به همین دلیل هر آن احتمال ریزش یکی از آن ها وجود دارد، بنابراین باید از عبور روی آن ها خودداری کرد. ارتفاع بعضی از قسمت برف ها تا ۴۵ متر هم می رسد.

 

 

این غار در وسط دره ی چما قرار دارد و به دلیل موقعیت قرار گیری و ریزش برف در طی چندین سال و انباشت آن، این برف و یخ ها فصلی نبوده و بصورت دائمی در آمده اند. علاوه بر این، غار یخی چما بزرگترین منبع آب شیرین ایران هم هست. در زیر یخ های این غار یخی، چشمه ای روان است که آب بسیار سرد و زلالی دارد. آب این چشمه به سد کوهرنگ می ریزد.

 

 

در سفر به این پهنه ی یخی زیبا پیشنهاد می کنیم دوربین عکاسی تان را فراموش نکنید، می توانید در دهانه ی غار بایستید و عکس های شگفت انگیزی را ثبت کنید. پیشنهاد می کنیم حتما کفش ورزشی مناسب بپوشید، در صورتی که بخواهید روی برف و یخ ها راه بروید، احتمال لیز خوردن بسیار زیاد است.

 

 

چطور به غار یخی چما بریم؟

مسیر رفتن به این غار زیبا بسته به اینکه در کجای ایران هستید می تواند دور یا نزدیک باشد اما قطعا ارزش صرف زمان را دارد. برای این منظور باید به سمت استان چهار محال و بختیاری و کوهرنگ بروید و از آنجا به سمت چلگرد راهتان را کج کنید. بعد از رسِدن به چلگرد، یک مسیر ۲۵ کیلومتری پر ماجرا در پیش رو است که از روستا و رود زیبایی می گذرد. البته مقداری از مسافت این جاده هنوز آسفالت نشده است.

 

 

متاسفانه علیرغم طبیعت و چشم انداز شگفتی که دارد، این غار هنوز برای خیلی ها ناشناخته است. البته به لطف تبدیل شدن به محل برگزاری مسابقات اسکی، تا حدی بیشتر معرفی شده است. غار یخی چما یکی از برترین جاذبه های گردشگری و طبیعت گردی استان چهار محال و یکی از کمیاب ترین چشم اندازهای طبیعی ایران است.

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2