چشمه سردآب رستم آباد استان چهار محال و بختیاری

چشمه سردآب رستم آباد استان چهار محال و بختیاری

 

چشمه سرداب رستم‌آباد یکی از پرآب‌ترین چشمه های کوه زاگرس در استان چهارمحال و بختیاری است که هر ساله گردشگران زیادی از سراسر کشور برای تفریح وتماشا به کنار این چشمه میروند، سرد بودن آب این چشمه در تمام فصول سال ویژگی اصلی این چشمه است. نام سردآب از همین خاصیت آن نشات گرفته است. این گردشگاه زیبا به واسطه بارش‌های برف و باران دارای ذخایر ارزشمند آب و برف در زیر زمین و در ارتفاعات است. ارتفاعات استان چهارمحال و بختیاری با وسعت کوچک خود آب دو رودخانه بزرگ کشور یعنی زاینده‌رود و کارون را فراهم می‌کند. چشمه سرداب با دبی بیش از ۱۰۰۰ لیتر در ثانیه در ۱۰۰ کیلومتری مرکز استان در روستای رستم‌آباد قرار گرفته است. چشمه سرداب رستم‌آباد در شهرستان اردل، با برودت دمای بسیار بسیار سرد، به‌عنوان سردترین چشمه جاری ایران شناخته شده است. آب چشمه در پی آب شدن برفی که در طول زمستان‌ جمع شده، تامین می‌شود و همین امر سبب سرد شدن آب چشمه شده است. خاصیت سرد بودن آب در تمام طول فصل‌های سال ثابت است.

 

 

چشمه سرداب از جاذبه‌های پرطرفدار روستای رستم‌آباد است. برای رسیدن به سرداب رستم‌آباد اگر از شهرکرد به سمت اردل حرکت کنید، بعد از ۷۰ کیلومتر به سه راهی اردل-کاج می‌رسید. مسیر مستقیم به سمت کاج را انتخاب کنید. بعد از عبور از کاج و طی مسافت ۷ کیلومتری به رستم‌آباد می‌رسید. شما باید ۳ کیلومتر دیگر طی کنید و از روی پل رستم‌آباد عبور کنید. اصلاح این ۳ کیلومتر راه پر سنگلاخ، به‌طور قطع نقش مؤثری در جذب گردشگر به منطقه خواهد داشت. گردشگران پس از ورود به شهرستان اردل و عبور از روستای رستم‌آباد و رودخانه کارون، جاده خاکی را از میان باغات انبوه به سمت این تفرجگاه پر نام و نشان وصف‌ناپذیر در پیش می‌گیرند. اگرچه مسیر ۲ کیلومتری این چشمه و نیز جاده دسترسی به باغات و مزارع پرورش ماهی روستای رستم‌آباد (به‌عنوان یک پتانسیل اقتصادی منطقه) به لحاظ وجود دست‌اندازها و گرد و خاک آن آزاردهنده است، اما با عبور از این مسیر بر فرار تپه‌ای، چشم‌انداز بدیع چشمه سرداب و پوشش سبز دره پایین دست این چشمه با داشتن درختان انبوه و سر به فلک کشیده برای هر مسافر تازه واردی خیره‌کننده است. سرداب رستم‌آباد در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است.

 

 

وجود چشمه سرداب در روستا سبب شده است که شغل اهالی به پرورش ماهی، دامداری و کشاورزی که با استفاده از آب چشمه بوده است، اختصاص یابد. ماهی قزل‌آلای تولیدی این منطقه یکی از باکیفیت‌ترین ماهی‌های قزل‌آلا در کشور است که قیمت فروش آن بالاتر از ماهی‌های قزل‌آلای تولیدی دیگر کشورها است. بسیاری از مسافران با خرید ماهی زنده قزل‌آلا در منطقه، لذت خوردن ماهی لذیذی را در کنار چشمه تجربه می‌کنند. در پایین دست این چشمه نیز رودخانه بهشت‌آباد که یکی از سرشاخه‌های کارون است، جاری شده که می‌توان در کنار آن به ورزش مفرح ماهی‌گیری با قلاب سرگرم شد. چشمه سرداب همچنین سبب به وجود آمدن باغات میوه فراوان و مناظر مصفا شده و طراوت خاصی به منطقه داده است. از دیگر جذابیت‌های این مکان باید از کوه‌های اطراف، استخرهای شیلات، باغ‌های زیبا و معدنی بودن آب، نام برد.

 

 

آب چشمه سرداب به بستری برای فعالیت‌های کشاورزی و اقتصادی مردم منطقه تبدیل شده و از طرفی یکی از منابع تغذیه آب رودخانه کارون نیز است. یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های تامین آب آشامیدنی شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری برای شهر اردل و روستاهای این شهرستان هم‌اکنون روی این چشمه در حال اجرا است. هنگام عبور از دالان سبز پایین دست سرچشمه سراب، جایی وجود دارد که بوی پونه و عطر سایر گیاهان طبیعی پیچیده است. این مکان که معمولا محل استراحت گردشگران محسوب می‌شود از زیباترین بخش های گردشگاه است. در گوشه سمت راست دالان سبز مسیر رودخانه، صدای جاری شدن چشمه ‌سار‌های بدیع از دل کوه، موسیقی بسیار گوش‌نوازی است که گویی سرود شادمانی در پیش پای گردشگران سر می‌دهد و چشم از وجود این همه زیبایی، حیرت‌زده می‌شود.

 

 

در سرچشمه سرداب، جوشش چشمه‌های آب به گونه‌ای است که گویی برف جاری شده است و سفیدی و زلال آب در دل یک تپه مملوه از سنگ‌ریزه، روی صخره، زیبایی آن را به اوج می‌رساند. برخی جاها آب آنقدر شفاف است که سنگ‌های  پوشیده از جلبک را می‌توان به چشم دید.. نسیم خنک آب، آسمان آبی و تکه‌های ابر سفید و گویی همه چیز محو تماشای این چشم‌انداز بدیع طبیعی است. بالادست چشمه چند اصله درخت بزرگ زبان گنجشک با قدمت زیاد و شاخسار پرپشت بر زیبایی طبیعی این مکان افزوده است. رسیدن به سایه‌سار این درختان زیبا و نظاره چشمه و آبشار عرضه شده بر طبیعت پایین دست این سیاحتگاه، رقابتی برای گردشگران در این مکان است. فضای متنوع مسیر رودخانه و دالان سبز، درختان انبوه و طبیعت چشم‌نواز مجاور آن برفراز سرچشمه، منظره خیره‌کننده‌ای است که باید آن را از نزدیک دید.

 

 

 چشمه سرداب امکانات رفاهی کمی برای تفریح و سرگرمی دارد. این منطقه که حالت بکر و طبیعی خود را حفظ کرده است، نیاز به رسیدگی بیشتر و ایجاد زیرساخت های مناسب جهت شکل دادن یک فضای گردشگرپسند دارد. در حالی که گردشگاه چشمه سرداب گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند، در کنار چشمه جایی برای نشستن گردشگران ساخته نشده است. این در حالی است که تعداد مسافران در روزهای پایانی هفته به اوج خود می‌رسد. اگر به شهرستان اردل در استان چهارمحال و بختیاری رفتید و اهل طبیعت‌گردی بودید، حتما سری به این منطقه بکر طبیعی بزنید و از تجربه‌ای رویایی از بودن در طبیعت برخوردار شوید.

 


ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2