موزه مردم شناسی بروجن استان چهار محال و بختیاری

موزه مردم شناسی بروجن استان چهار محال و بختیاری

 

موزه مردم‌شناسی شهر بروجن که مشهور به موزه استاد بهرامی است، نمایانگر فرهنگ و زندگی اجتماعی مردم شهر است که گردشگران بسیاری از سراسر کشور برای بازدید به این موزه میروند.

 

 

موزه‌ها به عنوان پایگاه‌های ثبت عناصر فرهنگی نقشی مهم در ماندگاری، معرفی و انتقال عناصر فرهنگی دارند و مکان‌هایی هستند که نسل جدید را با نسل‌های گذشته پیوند می‌زنند. در موزه‌ها، علاقه‌مندان به فرهنگ و تمدن با صرف زمانی اندک، سفری طولانی به اعماق تاریخ می‌کنند و با مشاهده‌ی آثار برجای مانده نیاکان با فضا و نحوه‌ی زیست طبیعی، فرهنگی و اجتماعی آنان آشنا می‌شوند.

 

 

موزه‌های مردم‌شناسی گروهی از موزه‌های تاریخی هستند که دورانی از تاریخ یک منطقه را به نمایش می‌گذارند. موضوع این نوع از موزه‌ها سبک زندگی مردم و فرهنگ آنها است و بیشتر به قصد ایجاد مراکز پژوهش اجتماعی بنیاد گذاشته می‌شوند. در این موزه‌ها، فرهنگ، ساختار اجتماعی، ‌باورها، سنت‌ها و رسوم یک منطقه به نمایش گذاشته می‌شود.

 

 

موزه‌ی مردم‌شناسی بروجن یکی از موزه‌های زیبا و جذاب استان چهارمحال و بختیاری است. موسس این موزه آقای بهرام بهرامی است و به همین دلیل به موزه‌ی «استاد بهرامی» معروف شده است. این موزه در میدان مرکزی شهر بروجن و در خانه‌ی قدیمی «حفیظی‌ها» واقع شده و با معماری بسیار زیبا و سنتی روایتگر زندگی مردمان گذشته این استان به ویژه شهرستان بروجن است.

 

 

موزه در زمینی به مساحت ۱۵۰۰متر ساخته شده و فضاهای مختلفی مانند گالری‌ها و کتابخانه و... در آن طراحی شده است. ساختمان این موزه مربوط به اواخر دوره قاجار، یعنی در حدود ۱۲۰ سال پیش است و در سال ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۳۱۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این خانه متعلق به فردی به نام «مصطفی‌خان» بوده است که بعدها به نام خانه‌ی «حفیظی‌ها» شهرت یافت. این موزه در نزدیکی میدان مرکزی شهر قرار گرفته است. سازمان میراث فرهنگی این خانه‌ی تاریخی را از بازماندگان خرید و با کمک استاد آن را به موزه‌ی مردم‌شناسی تبدیل نمود.


 

از شاخص‌های معماری این خانه‌ی تاریخی، هشتی ورودی بنا است که دارای هشت در ورودی، محل انتظار با سه ساختمان، حیاط اصلی خانه، خانه‌ی کارگران و اصطبل است. ستون‌ها، طاق‌های منزل و سردرهای آن به سبک معماری سازه‌های اسلامی است و رنگ منزل، به‌ویژه رنگ در و پنجره‌ها از ترکیب سه رنگ اصلی زرد، قرمز و آبی است.

 

 

موزه مردم‌شناسی بروجن یکی از زیباترین و بهترین موزه‌های استان به شمار می‌رود که روایتگر زندگی اجتماعی مردمان این منطقه از استان در جنبه‌های مختلف است. در این موزه انواع ظروف سنگی، مسی و چوبی، ابزارهای کشاورزی، کتاب‌ها و نسخه‌های خطی و قدیمی، سماور و قوری‌های قدیمی، انواع کفش و پوشاک محلی، شیوه‌ی تهیه‌ی خمیر و پخت نان محلی، روش کشاورزی و دامداری سنتی، مشک‌زنی تولید صنایع دستی، هاون چوبی و سنگی، انواع ترازو و قپان، چگونگی مراسم عروسی و صدها اثر تاریخی به نمایش گذاشته شده است. در یکی از اتاق‌های این بنای تاریخی همه امکانات یک خانه سنتی قرار دارد. در وسط اتاق یک کرسی قرار دارد و انواع خشکبار و میوه‌هایی چون انار و هندوانه روی سینی بزرگی قرار گرفته است.

 

 

این موزه شامل مجموعه‌ای از مجسمه‌های گوناگون (بیش از ۱۵۰ مجسمه‌ی سنگی) است که با نگاه و اندیشیدن به آن‌ها می‌توان سفری به گذشته‌ی این سرزمین کهن داشت و از انواع زندگی مردم در دهه‌ها و حتی سده‌های گذشته شناختی به دست آوریم و به خوبی از فرهنگ قدیم، آداب و رسوم و زندگی مردم استان چهارمحال و به ویژه شهرستان بروجن در زمینه کشاورزی، دامداری، نحوه‌ی تامین معاش و مشاغل سنتی، چگونگی خرید، فروش و داد و ستد، صنایع دستی همچون قالی بافی، چرخ‌ریسی، گیوه‌دوزی، نمدمالی، کلاه‌دوزی، رنگرزی، نحوه‌ی فراگیری و آموزش کودکان در مکتب‌خانه‌ها و بازی‌های بومی و محلی آشنا شویم. علاوه بر این، در این موزه تندیس‌هایی از مشاهیر ایران از جمله سعدی، فردوسی، پروین اعتصامی و...در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.

 

 

به طور کلی این موزه تمام مشاغل مختلف این منطقه و آداب و رسوم و صنایع دستی را در قالب ساخت مجسمه‌هایی به تصویر کشیده است. بازدید از موزه مردم‌شناسی شهر بروجن در نوروز امسال بی‌نظیر بود و این موزه توانست علاقه‌مندان به فرهنگ بختیاری را به سمت خود جذب کند. بازدید از این موزه سبب افزایش اطلاعات مردم از فرهنگ اجتماعی و اقتصادی شهر می‌شود.در این موزه تمامی مشاغل اجتماعی مربوط به زنان و مردان به نمایش در آمده و همین بازآفرینی‌ها به زیبایی موزه بسار افزوده است.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2