غار گرز رستم (تانا) شهر کرد استان چهار محال و بختیاری

غار گرز رستم (تانا)  شهر کرد استان چهار محال و بختیاری

 

غار تانا که عمیق‌ترین غار استان چهارمحال و بختیاری شناخته شده است، بدلیل وجود مناظری همانند گرزی که به هوا بلند شده است به گرز رستم شهرت یافته است.غار گرز رستم یا تانا در در نزدیکی روستای سرتشنیز (شهرکرد) و قسمت شرقی روستای شمس آباد، استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این غار با ۶ چاه، عمیق‌ترین غار استان چهارمحال و بختیاری است. وجود ستون‌های استلاکتیتی، استلاگمیت‌ها، قندیل‌های پفکی، خفاش، پروانه و حشره از نکات قابل‌توجه این غار است. این غار را یک چوپان در صحرای شمس‌آباد واقع در شهرستان شهرکرد در کوه‌های زنگیان پیدا کرد.

 

 

بر اساس کاوش و بررسی‌ها، غار گرز رستم عمیق‌ترین غار چاهی شهرکرد به حساب می‌آید‌ و در این غار که پیش‌بینی می‌شود چند میلیون سال قدمت داشته باشد‌، قندیل‌های فوق‌العاده زیبا، خفاش‌، پروانه و نوعی حشره مشاهده می‌شود. دهانه‌ این غار، کوچک و به عمق هفت متر است که نمای اولیه‌ آن نیز ترسناک به نظر می‌آید. عمق این غار حدود ۲۵۰ متر است و ۶ چاه دارد که به‌ترتیب ۸، ۲۰، ۱۰، ۸۰، ۲۰، ۴۰ متر هستند که در حدود ۱۶۰ متری آن‌ها آبی از شرق به‌سمت غرب در حرکت است و کمتر از یک متر آب دارد. چاه شماره ۵ با ارتفاع ۷۰ متری از دو قسمت تشکیل شده و ۵ رول دارد که ژرف‌ترین چاه تانا است.

 

 

این غار در منطقه‌ای که جنس سنگ‌های آن از کنگلومرا است، شکل گرفته و در حقیقت شکافی در صخره‌های بسیار فرسوده کنگلومرایی که نفوذ آب در طول سالیان دراز به آن شکل و شمایل داده‌ است؛ ازاین‌رو ریزش فراوان سنگ در اکثر قسمت‌های غار به‌ ویژه چاه دوم غار محسوس است و غارنورد باید در این غار جانب احتیاط را بسیار نگه دارد.

 

 

فرود ۳۵ متر اول به غار کاملا به‌صورت معلق است و دو سوراخ و گربه‌رو بسیار تنگ وجود دارد که دومی دقیقا روی چاه ۷۰ متری شماره ۵ قرار دارد و در صورت بی‌احتیاطی امکان سقوط در آن بسیار است. در اوسط این چاه ساختار بدنه غار به گونه بسیار جالبی تغییر کرده است و جنس آن به سنگ آهک تبدیل می‌شود و غارنورد را در غاری با سیستم غارهای منطقه غرب، مثلا پراو، قرار می‌دهد.

 

 

گروهی از غارنوردان شهرکرد،‌ سوراخی را که یک چوپان در کوه‌های زنگیان شهرکرد پیدا کرده بود، بررسی و پیمایش‌ کردند.این گروه از غارنوردان پس از کاوش های زیاذ به تونل تنگی رسیده اند که در اطراف آن قندیل‌های پفکی و استلاگتیت‌های زیبایی دیده شده است،همچنین آب هم درون این تونل جریان داشته است.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2