حمام خان شهر کرد استان چهار محال و بختیاری

حمام خان شهر کرد استان چهار محال و بختیاری

 

حمام خان یکی از جاذبه های تاریخی شهرکرد استان چهار محال و بختیاری است که در قسمت جنوبی منزل ستوده و قسمت شمالی منزل معروف به قلعه خدارحم خان، واقع شده است و قدمتش به حدود یک قرن میرسد.
در تزیین حمام خان از کاشی های آبی فیروزه ای و سفید سربی استفاده شده است و در گذشته این دو خانه از طریق راهرویی مسقف به هم مربوط بوده اند و مورد استفاده قرار میگرفتند. در جنوب غربی مسجد جامع شهرکرد میتوان عمارت حمام خان قابل مشاهده است.

 

 

این بنا دارای قدمتی حدود 100 سال است و در سال ۱۲۷۰ هـ ق همزمان با احداث ساختمان مسجد توسط حاج محمد رضا خان ساخته‏ شده است، ساختمان مسجد و حمام از بناهای آجری با معماری زیبا  و مستحکم شهرکرد می باشند که قرار گرفتن حمام خان و مسجد جامع شهرکرد در کنار یکدیگر ارزش آنها را دوچندان نموده است.در گذشته گرمابه کوچکی جهت استفاده زنان با حوضچه و منبع چاه در کنار ساختمان حمام قرار داشته که اکنون به فروشگاهی کوچک تبدیل شده است ، در حال حاضر نیز ساختمان قدیمی حمام خان به موزه تغییر کاربری داده است و  به کار خود ادامه می دهد.

 

 

حمام خان نیز مانند سایر حمام های تاریخی از دو بخش سریینه یا جامه کن و گرمخانه که شامل بخش های عمومی، خصوصی، خزینه آب سرد، خزینه آب گرم و مسجد … می شود،  تشکیل شده است و این دو بخش از طریق راهرو به یکدیگر متصل می شوند و فاصله  آنها از یکدیگر به میزانی است که دمای خاص هر بخش حفظ شود.

 

 

از نکات قابل توجه در این حمام این است که از هر بخش امکان دید مستقیم به بخش دیگر غیر ممکن است و همچنین نحوه انتقال آب گرم و گرم کردن آب حمام خان از نکات دیگر آن است، بطوریکه در زیر گرمخانه و خزینه فضای خالی قرار گرفته است که سبب می شود علاوه بر گرم شدن حمام گرمای تولید شده از طریق تونلها به سایر نقاط گرمخانه منتقل می شود.در سال های اخیر سازمان میراث فرهنگی مجددا حمام خان را مرمت نموده است که از اقدامات انجام شده می توان به حذف الحاقات، بام سازی، ساماندهی نماهای بیرونی، ساماندهی نماهای داخلی و کف سازی اشاره نمود.

 


آدرس حمام خان شهرکرد : استان چهار محال و بختیاری، شهرکرد، خیابان ملت، کوچه مشرف

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2