چشمه بالقلو استان مرکزی

چشمه بالقلو استان مرکزی

 

چشمه بالقلو یکی از چشمه‌های دیدنی است که در استان مرکزی قرار دارد.چشمه‌ها یکی از نعمت‌های دیدنی در طبیعت هستند که کاربری تامین آب را در گذشته داشته و امروزه به یکی از جاذبه‌های پرطرفدار در بین گردشگران تبدیل شده‌اند.چشمه بالقلو در منتهی‌الیه روستای بالقلو شهرستان ساوه قرار دارد. بالقلو روستایی است از توابع بخش نوبران شهرستان ساوه که در جنوب شهر غرق‌آباد واقع شده است. غرق‌آباد در فاصله ۵۵ کیلومتری جاده ساوه به همدان قرار دارد و دارای آب و هوایی معتدل و مطبوع است.

 


استان مرکزی به علت وجود کوه‌های مرتفع و مجاورت با حاشیه مرکزی ایران و حوزه آبریز دریاچه نمک و همچنین قرار گرفتن در محل تلاقی دو رشته کوه البرز و زاگرس، دارای آب و هوایی متنوع است و شامل پوشش گیاهی و جانوری بسیاری است که این استان را برای گردشگری طبیعی به منطقه‌ای ویژه تبدیل کرده است. شهرستان‌های این استان هرکدام جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی بسیاری را در خود جای داده‌اند. شهرستان ساوه نیز یکی از شهرستان‌های معروف استان مرکزی است که با انار ساوه بسیار شناخته می‌شود و شهرت دارد. چشمه بالقلو یکی از جاذبه‌های جذاب و طبیعی شهرستان ساوه برای گردشگران است.

 

 

ساوه یکی از شهرستان‌های باستانی ایران است به همین دلیل آثار باستانی آن در گذشته نسبتا زیاد بوده است تا اینکه در حمله مغول و بعد به دست سپاهیان تیمور لنگ اکثر آن‌ها منهدم شده‌اند. این شهرستان شامل مساجد، امامزاده‌ها و کاروانسراهای تاریخی بسیاری است و باتوجه به قرارگیری در مجاورت شهرهایی همچون قم، قزوین، تفرش و همدان دارای اقلیمی نیمه خشک با تابستان‌های گرم و زمستان‌های کمی سرد است. از جاذبه‌های طبیعی گردشگری این شهرستان می‌توان به دو رود مزلقان و قره‌چای و چشمه بالقلو اشاره کرد.

 

 

 بالقلو یکی از زیباترین و کهن‌ترین روستاهای شهرستان ساوه به شمار می‌رود که بزرگترین و پرآب‌ترین چشمه شهرستان، چشمه بالقو در این روستا واقع شده است.زبان مردم روستای بالقلو ترکی آذربایجانی با لهجه‌ای نزدیک به ترکی شاهسونی و قشقایی است و احتمالا نام این روستا براساس یک داستان تاریخی از لغت ترکی بالا اوقلو گرفته شده است.  بالقلو یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان مرکزی محسوب می‌شود که باتوجه به آب و هوای معتدل و مرطوبی که دارد، باغ‌ها و چشمه‌های بسیار زیبایی دارد.

 


چشمه بالقلو از جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبای این منطقه است که چشم‌اندازی دلنشین دارد و گردشگران بسیاری را به ویژه در فصل تابستان به خود جلب می‌کند. جریان آب این چشمه  حدود ۷۰ لیتر در ثانیه است که از یک سفره سنگی قلیان می‌کند و از پس از خروج وارد یک حوضچه می‌شود. این حوضچه نیز زیبایی چشم‌نوازی دارد و اطراف آن بسیار سرسبز و خیره‌کننده است. از آب این چشمه برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود. محصولات کشاورزی این منطقه معمولا گوجه‌سبز، گردو، انگور، آلبالو، شاه‌توت و بلال است.


ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2