غار چال نخجیر نراق استان مرکزی

غار چال نخجیر نراق استان مرکزی

 

غار نخجیر نراق از جمله غارهای زیبای استان مرکزی است، این غار زیبا که در سال ۱۳۶۷ کشف شد ۷۰ میلیون سال پیش شکل گرفته و از غارهای زنده دنیا است.این غار از غارهای آهکی و زیبای استان مرکزی است که در سال ۱۳۶۷ در اثر وقوع یک انفجار در نزدیکی دهانه‌ی آن کشف شد. غار نخجیر به دلیل قرار داشتن آن در منطقه‌ای به نام «نخجیر» در شمال شرق شهرستان دلیجان به این نام خوانده می‌شود.چال‌نخجیر به منطقه‌ای گود گفته می‌شود که شکارچیان برای اینکه راحت‌تر شکار کنند، حیوانات را به این منطقه فراری می‌دادند. این غار به دوره سوم زمین‌شناسی متعلق است و در سال ۱۳۸۴ خورشیدی توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۱۳۸۱۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 


غار چال‌نخجیر از غارهای زیبای ایران است که در راه دلیجان به نراق، در منطقه چال‌نخجیر و در دامنه کوه تخت واقع شده است.این غار از غارهای طبقاتی است که از سه طبقه تشکیل شده است. ۹۵ درصد از دیواره‌های غار با رسوبات آهکی و بقیه با سنگ پوشش داده شده است. دهانه اصلی غار نخجیر دارای ارتفاع بین ۱۰ تا ۴۰ متر و عرض ۱۰ متر است.غار چال‌نخجیر با گذشت ۷۰ میلیون سال کشف شده است که تا قبل از کشف شدن آن هیچ کس آن را ندیده بود. اشکالی داخل غار وجود دارد که حاصل از پدیده‌های رسوبی و دولومیتی به وجود آمده‌اند که باعث شده این غار از زیباترین غارهای جهان به حساب آید.

 

 

این غار از غارهای طبقاتی است که از سه طبقه تشکیل شده است. ۹۵ درصد از دیواره‌های غار با رسوبات آهکی و بقیه با سنگ پوشش داده شده است. دهانه اصلی غار نخجیر دارای ارتفاع بین ۱۰ تا ۴۰ متر و عرض ۱۰ متر است.غار چال‌نخجیر با گذشت ۷۰ میلیون سال کشف شده است که تا قبل از کشف شدن آن هیچ کس آن را ندیده بود. اشکالی داخل غار وجود دارد که حاصل از پدیده‌های رسوبی و دولومیتی به وجود آمده‌اند که باعث شده این غار از زیباترین غارهای جهان به حساب آید.

 

 

غار نخجیر از یک شاخه‌ اصلی و چند شاخه فرعی تشکیل شده است که تقریبا ۴ کیلومتر از آن به وسیله افراد محلی و غارنوردان ماهر کشف شده است و عمق آن بنا به پیش‌بینی‌ها در حدود ۸ تا ۱۰ کیلومتر است. داخل غار دالان‌ها، کریدورها، دهلیزها، حوضچه‌‌ها و تراس‌های بسیار زیبایی به وجود آمده است. همچنین منشورهای بلور «کلسیت» بر اثر عوامل طبیعی در این غار به وجود آمده که بازتاب نور از این منشورها، زیبایی غار را چند برابر کرده است.از جلوه‌های زیبا و دیدنی این غار می‌توان به اسفنج‌های بلورین، منشورها، کلیست و باغ‌های مرجانی (که با گذشت سالیان سال شکل گرفته)، دالان‌ها و حوضچه‌های گوناگون اشاره کرد.

 

 

در قسمت انتهایی و زیردست غار، دریاچه‌ای وجود دارد که دیواره، سقف و پیکره‌های اسرار آمیز آن را سنگ‌‌های عجیب احاطه کرده که سبب زیبایی و شگفتی بسیار غار شده است. اما هنوز بطور کامل انتهای غار شناسایی نشده‌است. وجود تهویه طبیعی هوای داخل غار، باعث شده که غار در تابستان خنک و در زمستان گرم باشد. همچنین در این غار مشکل کمبود اکسیژن وجود ندارد. بازدیدکنندگان هیچ‌گاه در آن با کمبود اکسیژن روبرو نمی‌شوند.از امکانات رفاهی غار می‌توان به کف‌‌سازی، ایمن‌‌سازی و نورپردازی ۱۳۰۰ متر از غار اشاره کرد. سالن انتظار، بوفه و مهمانسرا در بیرون از غار، از دیگر امکانات رفاهی برای گردشگران است.

 


بافت‌ها و قندیل‌های بلورین غار به رنگ تیره درآمده و سقف غار پر از پیچ واپیچ‌ها و شکستگی‌های گوناگون است. این غار تا عمق ۱۴ کیلومتر شناسایی و بیش از یک کیلومتر آن کف‌سازی شده است که با طی کردن ۴۷ پله می‌توان به این عمق دست یافت.در غار چال‌نخجیر سنگ‌‌های تزئینی و زیبا در شکل‌های انسان، گوزن، عقاب، لاک پشت، کبوتر و تندیس‌های عظیم ‌الجثه بلورین به وجود آمده است. جنس بیشتر این سنگ‌ها از آهک است. قدمت غار حدود ۷۰ میلیون سال است و جزء غارهای زنده دنیا محسوب می‌شود. تاکنون ۱۲۰۰ متر از غار برای بازدید عموم کف‌سازی، ایمن‌سازی و نورپردازی شده‌است.  از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد غار، زنده بودن آن است، یعنی اگر جایی از غار تخریب شود یا ترک بخورد در طول سال‌های متمادی ترمیم خواهد شد!

 


 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2