ارگ تاریخی میشیجان خمین استان مرکزی

ارگ تاریخی میشیجان خمین استان مرکزی

 

ارگ تاریخی میشیجان که به پارک امیر حشمت هم شهرت دارد در روستای میشیجان در مسیر منتهی به گورستان قرار گرفته است، و دو امامزاده در آن قرار دارد. این ارگ تاریخی در ۵ کیلومتریشهر خمین در استان مرکزی قرار دارد. بنای ارگ تاریخی میشیجان به عنوان یادمانی از دوره قاجاریه در شهر خمین است که در کنار رودخانه میشیجان قرار داشته و با برج و باروی قدیمی خود جلوه‌گری می‌کند.ارگ تاریخی میشیجان در اثر گذشت زمان و فرسایش آسیب‌های بسیاری دیده بود که در سال‌های اخیر توسط بخش خصوصی مرمت و بازسازی شد. این بنای تاریخی مرمت شده و از سال 98 برای عموم جهت بازدید باز است.

 

 

مختصات ارگ میشیجان

ارگ میشیجان در دوره قاجاریه ساخته شده است. بنای ارگ مشتمل بر سر در ورودی، اتاق‌های انتظار، حیاط، کالسکه خانه، عمارت اصلی، گلخانه و دیگر فضاهای خدماتی که در جوانب حیاط است، می‌شود. مصالح به کار رفته در شالوده این اثر تاریخی را خشت و گل و در نمادها، آجر تشکیل می‌دهد.یکی از بخش‌های مهم ساختمان ارگ میشیجان، که جلوه‌ای خاص به آن می‌بخشد سر در ارگ است. پس از ورودی اثر، راهرویی سنگ‌فرش واقع شده که در طرفین آن به شکل قرنیه، اتاق‌هایی به عنوان اتاق‌های انتظار قبل از اذن ورود برای پاکارها و نایبان تعبیه شده است. راهروی سنگ‌فرش بنا، پله‌هایی دارد که به بام فضای یاد شده و دو برج ضلع‌دار نگهبانی در طرفین ورودی می‌رسد، در بخش جنوبی حیاط، فضایی به نام کالسکه‌خانه وجود دارد که پلان آن قابل تشخیص است.

 

 

 

 بنای اصلی عمارت ارگ، که در دو طبقه ساخته شده است، بنایی منفرد با پلانی چهارضلعی است که در وسط یک حیاط قرار دارد. فضای حیاط ارگ را درختان کهنسال سرو و صنوبر همانند باغی جلوه می‌دهند که زیبایی و چشم‌انداز قابل ملاحظه‌ای دارد. نمای بیرونی بنا با نیم‌ستون‌های آجری در نمای ایوان، آجرکاری کار شده در رخ ‌بام و در لبه‌های جرزهای آجری به کار رفته در قاب بندی سطوح خارجی اثر، آراسته است.ورودی بنای ارگ میشیجان که به ایوان رو به جنوب و به حیاط عمارت باز می‌شود به سرسرایی می‌رسد که در طرفین آن اتاق‌هایی به صورت قرینه جای گرفته‌اند. پله‌های بنا که در پایان به یک تختگاه می‌رسد، قبل از رسیدن به سمت شرق و غرب، منشعب می‌شود و از سرسرای یاد شده به کریدوری می‌رسد که در شمال فضاهای مسکونی و در جنوب آن تالار اصلی عمارت جا گرفته است.

 

 

 

در شمال راهروی بنا، تالاری است که ابعادی بزرگ و اتاقی گوشواره مانند دارد. قاب‌بندی‌های یکپارچه که سقف فضاها را به عنوان سقف کاذب آراسته‌اند، تنها تزیین به کار رفته در این تالار بزرگ است درهای جنوب تالار به ایوانی باز می‌شوند که نیم‌ستون‌های چوبی با روکشی از گچ و سرستون‌هایی گچ بری در نمای آن وجو دارد. گلخانه‌ای با سقف فرو ریخته و دو اتاق گوشواره‌ مانند در طرفین گلخانه، در شمال حیاط قرار دارد. در شمال این حیاط، فضاهایی با کاربری مطبخ و انباری قرار گرفته که به دیگر فضاهای واقع در غرب حیاط با کاربری‌هایی به این شکل راه دارند. مصالح به کار رفته در بناهای این بخش از حیاط را خشت و گل تشکیل می‌دهد.

 

 

 

مرمت ارگ

باغی که این ارگ در آن قرار گرفته در حدود یک هکتار مساحت دارد. بنای ارگ قجری میشیجان، در اثر فرسایش و گذشت زمان، در سنوات اخیر به دلیل عدم نگهداری مناسب به صورت جدی آسیب دیده است و نیازمند کار مرمت و بازسازی بود. هم‌اکنون بنای ارگ، توسط بخش خصوصی مرمت و برای استفاده مورد بازسازی قرار گرفته است.  طرح مرمت و بازسازی بنا شامل مرمت و احیای عمارت اصلی و محوطه پیرامونی آن و بناهای الحاقی دیگر نظیر واحد‌های اقامتی‌، بازارچه صنایع دستی و رستوران سنتی است در دی ماه سال ۹۴ آغاز شد. برای مرمت ارگ میشیجان از روش خشت زنی به شیوه سنتی باستفاده شد. سقف عمارت و ایوان ارگ نیز به صورت کاملا سنتی با الوار و تیرک‌های چوبی مرمت شده است.

 

 

 

 طبق گفته رئیس میراث فرهنگی استان مرکزی، در طرح احیا و مرمت ارگ تاریخی میشیجان ، ساختمان و بناهای اطراف آن که توسط معماران مجرب و با حفظ شکل و شمایل بنای اصلی انجام شده، در اطراف باغ اصلی، اتاق‌هایی جهت اسکان گردشگران داخلی و خارجی احداث شده است. تمامی تجهیزات این اتاق‌ها به سبک سنتی و تاریخی است. به طوری که در این اتاق‌ها، گردشگران می‌توانند زندگی در صد سال گذشته را تجربه کنند. پس از اتمام مرمت و بازسازی ارگ تاریخی میشیجان، بخش‌هایی از آن به موزه گالری، موزه مردم‌شناسی، فضای رستوران سنتی، غرفه‌های صنایع دستی و غرفه عکاسی و همین‌طور اقامتی اختصاص داده شده است.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2