روستای کُلم استان ایلام

روستای کُلم استان ایلام

 

در فصل بهار مناطق مختلفی در استان ایلام بخصوص روستاهای هدف گردشگری استان ایلام وجود دارد که بیشتر مردم استان ایلام در آنجا به تفریح می پردازند.

یکی از مناطق خوش آب و هوای استان ایلام بخصوص در فصل بهار روستای هدف گردشگری کلم است.روستای کلم از توابع شهرستان بدره در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهر بدره و ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام قرار گرفته است.روستای کلم که در میان کوه ها و ارتفاعات کبیرکوه در یک دره سرسبز با میانگین ارتفاع هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا واقع شده، اقلیمی معتدل و کوهستانی دارد و آب و هوای آن در فصول بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است.

به دلیل آب و هوای خنک، این روستا در فصل تابستان میهمان هزاران گردشگر و مسافر حتی از دیگر نقاط کشور است. وجود باغات، گونه های مختلف گیاهی و رودخانه پرآبی که از دامنه کبیرکوه سرچشمه می گیرد، این منطقه را به یکی از زیباترین مناطق استان مبدل ساخته است.

 

 

روستای کلم قدمت طولانی سکونت انسانی دارد

زمان استفاده از این تفریحگاه کلم بدره ، تمام فصول سال و به ویژه فصل بهار است و عمده مراجعین آن از اهالی شهرهای استان هستند.

روستای کلم قدمت طولانی سکونت انسانی دارد. بررسی آثار باقیمانده از جمله قلعه و آتشکده، احتمال قدمت و سابقه تاریخی روستا را به دوران مادها افزایش داده است. بقعه جابربن انصاری و بنای سید تاج الدین نیز در نزدیکی روستا واقع شده اند.مردم روستای کلم به زبان کردی سخن می گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. در نزدیکی چشمه زلال کلم که از شمال کبیرکوه سرچشمه می گیرد، چندین مرکز پرورش ماهی احداث شده است.

 

 

در اطراف این رودخانه، باغات انبوه و گسترده ای وجود دارد که مناظر بسیار چشم نواز و زیبایی ایجاد کرده اند. این باغها در فصول بهار فضاهای بسیار دنج و آرامی، برای استراحت و اتراق گردشگران و علاقمندان به طبیعت فراهم می آورند.در این روستا علاوه بر مناظر زیبای طبیعی آثار تاریخی نیز وجود دارد. در حاشیه جنوبی رودخانه کلم و در نزدیکی روستا، تپه نسبتاً بلندی وجود دارد که در بالای آن آثاری از قلعه قدیمی مربوط به دوره ساسانی به جا مانده است.مصالح به کار رفته در ساختمان این قلعه از سنگ و گچ است که در نزدیکی تپه، بنای آتشکده ای مربوط به همان دوران وجود دارد. این روستا دارای محصولات شامل گردو، ماهی، برنج، روغن محلی و انجیر است. 

 

 

ماهی این منطقه در کشور هم مشهور است و از دیگر نقاط کشور و حتی افرادی از کشور عراق نیز مشتری ثابت این ماهی ها هستند.
وجود مراکز پرورش ماهی در بین باغات روستای کلم زیبایی های روستا را دوچندان کرده است.
وجود دو اثر تاریخی در روستای کلم بر روی یکی از تپه های روستا باعث شده این روستا قدمت تاریخی داشته باشد. این دو اثر تاریخی به مرور زمان به طرز شدیدی تخریب شده اند.
آثار تاریخی
وجود این آثار تاریخی که یکی از آنها طبق شواهد یکی از قلعه تاریخی مربوط به دوره ساسانی است نشان می دهد که حکمرانان ساسانی به این منطقه خوش آب و هوا توجه خاصی داشته اند و از این منطقه برای زندگی استفاده کرده اند.علاوه بر این قلعه تاریخی آثار دیگر نیز در روبروی این قلعه وجود دارد که متاسفانه این اثر نیز تخریب شده است و مسئولان به آثار تاریخی روستا هم توجه نکرده اند.

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2