قلعه آردمین ساوه استان مرکزی

قلعه آردمین ساوه استان مرکزی


قلعه آردمین در پنجاه وشش کیلومتری جاده ساوه ـ همدان، در سه راهی «غرق آباد»، جاده‌ای خاکی به سمت شمال جدا می‌شود. در انتهای این جاده، دهکده‌ای با صفا و سرسبز وجود دارد که در دامنه جنوبی کوه‌های «رحمان» قرار گرفته است. در میان این آبادی و داخل بافت مسکونی و باغ‌ها، بنایی عظیم خودنمایی می‌کند که اهالی به آن «قلعه» می‌گویند.


 

این مجموعه تاریخی شامل بخش‌هایی مانند اندرونی، ایوان‌ها، تالارهای شاه‌نشین و برج‌های متعدد می‌شود. از تزیینات متنوع قلعه می‌توان به ارسی‌های گره‌کاری شده با شیشه‌های رنگی، گچبری‌های داخلی بنا، میخ‌‌پرچ‌ها و کوبه‌های فلزی در ورودی بیرونی و نرده‌های چوبی اشاره کرد.

 

 

بافت اصلی معماری روستا و ارتباط آن با قلعه به دلیل دوری از جاده تا حدود زیادی دست نخورده باقی مانده است. قلعه آردمین شامل بخش‌های اندرونی، بیرونی ایوان‌ها، تالارهای شاه‌نشین، ارسی‌های گره‌کاری شده و برج‌های متعدد است. نمای بنا از داخل حیاط چهارچوب‌های مستطیل آجری است که یک در میان با استفاده از گچ سفید شده‌اند.


 

برخی از گچبری‌های بسیار نازک تزیینات داخلی بنا به خصوص در تالار اندرونی باقی مانده است. ارسی‌های داخلی برج جنوب غربی با کار گیره و شیشه‌های الوان، نرده‌های چوبی و در دولنگه ورودی بیرونی نیز از ارزش‌های هنر چوب در این بنا است.

 

 

از دیگر تزیینات با ارزش بنا میخ‌‌پرچ‌ها و کوبه‌های فلزی در ورودی بیرونی است. این قلعه و فضای سرسبز و با صفای روستا یکی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی منطقه شمالی استان به شمار می‌رود که سالانه گردشگران زیادی جهت دیدن این قلعه و بافت تاریخی این روستا به این منطقه می آیند.

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2