چشمه چپقلی اراک استان مرکزی

چشمه چپقلی اراک استان مرکزی

 

چشمه چپقلی در 28 کیلومتری جنوب غربی شهرستان اراک استان مرکزی در دامنه های رشته کوه سفید خانی و در دل تفرجگاهی سرسبز با آب و هوایی دلپذیر واقع شده است. همین آب و هوای بی نظیر موجب شده است که 40 تا 50 گونه گیاه مرتعی نظیر آویشن، درمنه، استپا، گون، قدومه، گل آروانه، جووحشی، مرزنجوش و شیرسگ، در اطراف چشمه سربرآورد. این منطقه در فصل بهار نیز رویشگاه هزاران لاله واژگون است. در منطقه‌ای که چشمه چپقلی در آن واقع شده‌است پارکی جنگلی دست کاشت نیز وجود دارد. موقعیت مکانی پارک جنگلی چپقلی به گونه ای است که از شرق به رشته کوه‌های میران و سفیدپی، از غرب به کوه‌های کلاغ‌نشان و قدمگاه، از شمال به دشت شازند و خطوط لوله نفت و از جنوب به کوه‌های تخت بزرگ و قالیخانی منتهی می‌شود.

 


 

آبی که از دل چشمه چپقلی می جوشد به اندازه ای خواص درمانی دارد که سلامتی دوباره را رایگان به تن رنجور بیماران هدیه می دهد. این آب به سنگ شکن طبیعی شهرت دارد و بیماران بسیاری برای دفع سنگ کلیه خود از راه های دور و نزدیک به این منطقه سفر می کنند و از آب گوارای آن می نوشند. علاوه بر این آب فاقد آلودگی و سبک چشمه چپقلی اثر محافظتی در برابر تولید سنگ مجاری ادراری دارد. از دیگر عجایب این آب میزان فراوانی «آمین» است که تأثیر بسزایی در تولید گلبول قرمز و درمان انواع کم خونیها دارد.

 

 

همچنان آب چپقلی سرشار از «کلسیم» و «فلوئور» است که موجب استحکام استخوان بندی در کودکان وجلوگیری از پوسیدگی زودرس دندان‌ها می شود. در این رابطه پزشکان معتقدند استفاده مستمر این آب برای افرادی که به علت زندگی در ارتفاعات تعداد گلبولهای قرمز خونشان تقلیل یافته بسیار مفید است. تفرجگاه چپقلی از سال 1371 تحت پوشش اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی قرار گرفت و در راستای توسعه فضای سبز آن کاشت درختان بادام، اقاقیا، بید ،سرو خمره¬ای، افرا، زبان گنجشک و گردو در دستور کار قرار گرفت.

آدرس

برای رسیدن به این چشمه  باید در ۲۸ کیلومتری اراک، به سمت رشته کوه سفیدخانی بروید.

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2