بقعه جابر انصاری(ع) استان ایلام

بقعه جابر انصاری(ع) استان ایلام

بقعه جابر انصاری (ع) بدره جابر از نوادگان جابربن عبدالله انصاری از صحابه پیامبر (ص) است. این بقعه در منطقه جابر مسیر ایلام به بدره و دره شهر در نزدیکی روستای ییلاقی کلم بدره واقع است علوی فیلی نوشته: این بقعه در بخش بدره از توابع شهرستان دره شهر در محلی موسوم به خر جاور یا خر جابر واقع است، این مقبره دارای گنبد بسیار جالبی شبیه به گنبد دانیال نبی در شهر شوش است. در مورد مقبره جابر مردم محل اعتقاد دارند مربوط به جابربن عبدالله انصاریاست و عده ای آن را جابربن حیان می نامند.

 

 

 این بقعه در 11 کیلومتری شمال غربی شهر بدره و در نزدیکی روستای جابر قرار دارد. بنای مذکور در داخل درّه-ای موسوم به «خِر جابر» یا «رو به رود» و در دامنه کوهی بنام «مِلَه ریته» واقع شده است. رودخانه¬ای کوچک موسوم به رو به رود از طرف جنوب بقعه به طرف رودخانه بزرگ سیمره در جریان است. به فاصله حدود دو کیلومتری جنوب شرق بقعه آبگیری بنام «زمزم» وجود دارد، این آبگیر بصورت مدور بوده و قطر آن حدود 50 متر است. 

 

 

در تنها کتیبه ای که در داخل محراب وجود داشته،‌ کلمات «محمد» و «لا اله الا الله» نوشته شده است.طایفه ای از ساکنین بدره معتقدند که فرزندان جابر هستند و طوماری بعنوان شجره نامه، بطول 5/2 متر و پهنای 23 میلیمتر مهمور به مهرهای فراوان در دست دارند که در آن عنوان شده است که مدفون جابر بن عبدالله انصاری است و با استناد به آیاتی از قرآن و احادیث و اخباری که از پیغمبر اسلام (ص) و أئمه اطهار (ع) نقل شده، مجوزی است که فرزندان جابر می توانند «مال الله» و زکات مسلمین و بعضی حقوق دینی را دریافت دارند و همچنین تمام موقوفات مقبره باید زیرنظر آنها اداره شود، بی شک این ادعا باطل است؛ زیرا آنچه مسلم است، جابربن عبدالله انصاری در مدینه فوت نموده و همانجا مدفون است.

در ورودی بنا در ضلع شمالی و در داخل ایوان بلندی قرار گرفته است در هر طرف ایوان سه رواق وجود دارد گنبد بنا از نوع گنبدهای کله قندی با گردنه استوانه ای می باشد که بر روی یک چهار طاقی ساخته شده است، در اطراف این چهار طاقی شبستان بنا قرار دارد که با گنبدهای گرد و کوچکی آنرا مسقف کرده اند قبر در وسط چهار طاق و در زیر گنبد اصلی قرار دارد.

 

 

 


ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2