روستا و چشمه دو خواهران شازند استان مرکزی

روستا و چشمه دو خواهران شازند استان مرکزی

 

روستای دو خواهران در فاصله ده کیلومتری با شهرستان شازند و چهل کیلومتری مرکز استان مرکزی می باشد.این روستا دارای اقلیمی کوهستانی می باشد.طبیعت این روستا به مساحتی به طول و عرض سی هکتار است و پوشش گیاهان دارویی و درختان میوه و دیگر انواع پوشش گیاهی در سه فصل بهار، تابستان و پاییز قابل مشاهده می باشد.روستای دوخواهران شهرستان شازند با کد شناسایی ۰۰۰۷۰۲ به ثبت اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی رسیده است.

 

 

در جاده شازند به آستانه، واقع در کیلومتر شش جاده شازند به نورآباد، چشمه‌ای به نام چشمه دوخواهران قرارگرفته است. علت نام‌گذاری نیز اعتقاد اهالی به پنهان شدن دو خواهر از نوادگان امام علی در داخل این غار می‌باشد.این چشمه در بالای روستای دو خواهران قرار دارد و برای عامه مردم و اهالی روستا جنبه تقدس و زیارتی دارد.چشمه دو خواهران در شرق دشت آستانه در دامنه جنوب غربی رشته کوه راسبند (کوه دو خواهران ) در ارتفاع ۲۳۶۰متری از سطح دریا قرار دارد .
کیفیت آب این چشمه بسیار خوب است و زمین‌های کشاورزی روستای دو خواهران را آبیاری می‌کند. در مسیر این چشمه تا روستای دو خواهران درختان کهنسالی چون گردو، صنوبر و بید به چشم می‌خوردکه چشم انداز زیبایی به این منطقه داده است.‏این چشمه یک چشمه کارستی است که قسمتی از آب کوه مرتفع دو خواهران را زهکشی می‌نماید .

 

 

با توجه به موقعیت و ارتفاع بالای این چشمه در گرمای تابستان این مکان هوای خنک و مطبوعی دارد و آب چشمه نیز در تابستان خنک و گوارا با کیفیتی عالی است .هر ساله در فصل تابستان معمولاروزهای جمعه یا تعطیل تعدادی از اهالی شهرستان و یا استان از نقاط مختلف برای تفریح و یا احیانا زیارت به این مکان می‌آیند.از نکات قابل توجه، ارتفاع و عمق تونل‌های طبیعی آب چشمه است. تونل اول حدود ۲ متر ارتفاع و حدود ۸ متر عمق و تونل دوم حدود ۲ متر ارتفاع و بیش از ۱۰ متر عمق دارد و حجم آب فراوانی را به بیرون هدایت می‌کند.

این دو تونل معروف به غار دو خواهران می‌باشد .که طبق اعتقاد اهالی روستای دو خواهران و همچنین عده ای از مردم منطقه فقط باید خانم‌ها داخل این غار شوند چون معتقدند که دو خواهران از نوادگان امام علی (ع) در داخل این غار غایب و مخفی شده اند و به همین خاطر این مکان زیارتی دارد . در کل چشمه دو خواهران از نقاط کم نظیر طبیعی و دیدنی استان به شمار می‌رود.

 


ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2