حمام تاریخی خنجین استان مرکزی

حمام تاریخی خنجین استان مرکزی

 

حمام تاریخی خنجین یکی از جاذبه های گردشگری فراهان استان مرکزی است، قدمت حمام تاریخی خنجین درشهر خنجین به دوران قاجار می‌رسد. حمام قدیمی خنجین به صورت خزینه ای است، خزینه مکانی‌ مانند حوض است که در بالای دیگ آتش حمام‌ قرار داشته و آب آن توسط آتشخانه گرم می‌شد. حمام قدیمی خنجین در زیرزمین ساخته شده تا از سرمای زمستان محفوظ باشد و همچنین آب سطحی جاری در جوی‌ها بتواند در بالاترین مخزن آن جاری شود. حمام سنگی خنجین دارای سردخانه، گرمخانه، محل شستشوی بدن، خزینه، محل نشستن و لباس پوشیدن و….. بوده است.

 

 

فراهان شهرستانی که از پیچ و خم های تاریخ و طبیعت نشانه ها و آثار زیادی در خود جای داده است که هر انسان متفکر و کنجکاوی را به خود فرا می خواند. شهرستان فراهان نیز از دیرباز دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری بوده است. این روزها که طبیعت جان تازه ای گرفته است مناطق بکر طبیعی فراهان بیش از پیش جلوه نمایی می کند. شهر خنجین یکی از شهرهای زیبا و تاریخی فراهان است که قدمتی بیش از سه هزار سال دارد، علاوه بر این شهرطبیعت بکر روستاهای این بخش، آثار تاریخی و ... در طول سال میزبان گردشگران زیادی است. حمام خنجین یکی از این نمونه‌های تاریخی بر جای مانده است و طبق اطلاعات به دست آمده این حمام قدمتی ۱۹۰ ساله دارد.

 

 

به گفته اهالی در شهرها و روستاها حمام ها به نوبت در روز به زنان و مردان اختصاص داده می‌شد، مردان قبل از طلوع آفتاب و تا ساعت هشت صبح از حمام استفاده می کردند و از آن ساعت تا ظهر و حتی چند ساعت بعد از ظهر حمام در اختیار زنان بود و دوباره از ساعت چهار بعد از ظهر تا حدود هفت شب در اختیار مردان بود.حمام خنجین یکی از این نمونه‌های تاریخی بر جای مانده است و طبق اطلاعات به دست آمده این حمام قدمتی ۱۹۰ ساله دارد.

 

 

این حمام تاریخی بعد از مرمت و بازسازی در در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۲۰۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و به عنوان موزه مردم شناسی در شهر خنجین در معرض دید علاقمندان قرار دارد و سایل اهدایی قدیمی شهروندان در این موزه نگهداری می شود. این موزه مردم شناسی شهر خنجین در شهرک ولیعصرقرار گرفته است. آثار موجود در منطقه نشان می دهد که این ناحیه در زمان باستان مرکز استقرار مادها بوده و سپس در دوران صفویه و قاجاریه حکومت‌هایی به صورت نایب الحکومه در آن حکم‌فرمایی می‌کرده‌اند. منطقه فراهان و خنجین از دیرباز یکی از مناطق مهم در شاهراه تجارت کشور بوده وبا وجود تاریخ و فرهنگ غنی و دیرینه ای آن، پتانسیل های زیادی درعرصه میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری دارد.

 

 


ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2