امامزاده سهل ابن علی (ع) اراک استان مرکزی

امامزاده سهل ابن علی (ع)  اراک استان مرکزی

 

بقاع متبرکهاستان مرکزی در کنار معنویت و فضای روحانی خود دارای جاذبه های تاریخی هستند یکی از این بقاع با درختان چندصد ساله، امامزادگان مدفون درشهرستان شازند در آستانه است که مامن و جایگاهی مناسب برای مسافران شده است تا در زیر سایه های در خت های چند صد ساله آن دمی را سپری کنند.امامزاده سهل ابن علی (ع) اراک  یکی از گزینه های گردشگری تاریخی و زیبا برای گردشگران است.

 


اگر بخواهید در طی یک مسافرت خود به دامنه کوه ها و دشت های زیبای جنوب استان مرکزی و رشته کوه های راسوند گذر کنید حتما چشمتان به گنبد بلند آستانه نیز می افتد. گنبد مزار سهل بن علی (ع) واقع در شهر آستانه استان مرکزی یکی از بلندترین گنبدهایی از نوع خود در ایران است.این شهر تاریخی در شش کیلومتری شهر شازند و در فاصله ۴۲ کیلومتری اراک واقع است. این شهر علاوه بر سابقه کهن و طبیعت زیبایش، به واسطه وجود بارگاه چهار تن از فرزندان اهل بیت (ع) به نام های سهل بن علی (ع)، طالب بن علی (ع)، جعفر بن علی (ع) و فضل بن جعفر (ع) از شهرت خاصی برخوردار است.

 

 

امامزاده سهل بن علی (ع) ( ابو سهل احمد بن علی) مدفون در شهر آستانه دارای یک از زیباترین و قدیمی ترین صحن و سراها است. بنای گنبد امامزاده سهل بن علی (ع) به حدود قرن چهارم هجری قمری و زمان آل بویه برمی گردد. گنبد این امامزاده از نوع درپوش بوده است و از سطح زمین ۲۰ متر ارتفاع دارد.تمامی سطوح خارجی آن با کاشی های معرق تزئین شده است. ساختمان روضه از داخل رواق به شکل هشت ضلعی بوده و محیط خارجی دیوار آن که پایه های گنبد بر روی آن استوار است ۴۸ و نیم متر است.

 

 

دیواره و سقف روضه تماما گچبری و کاسه بندی شده و با نقاشی و رنگ آمیزی بسیار زیبا و هنرمندانه ای آراسته گردیده است.ضریح مطهر از جنس نقره و آبکاری طلا، کار صنعتگران اصفهان است.در ابتدای ورود به روضه پنجره مشبک منبت کاری بسیار بزرگ و انحصاری نصب شده است. که از نظر نوع کار و قدمت قابل توجه است. دیواره ها و سقف گنبد امامزاه با آیات قرآنی و نقاشی های گل و مرغ تزیین شده است و در ارتفاع هفت متری دیوار روضه، سه مرتبه سوره جمعه بر روی کتیبه ای با متن آبی به عرض ۷۰ سانتی متر با خط نسخ نوشته شده است.

 


 

همچنین کتیبه دیگری با متن سرمه ای مجددا در ارتفاع ۱۱ متری از سطح روضه، سوره جمعه را با خط زرد تکرار کرده است.مجموعه امامزاده سهل بن علی(ع) دارای صحن متعددی است. در صحن جنوب غربی بنا به هشت حجره وجود دارد که در گذشته محل اقامت طلاب علوم دینی بوده است.


ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2