خانه تاریخی معظم الملک چادگان استان اصفهان

خانه تاریخی معظم الملک چادگان استان اصفهان

 

خانه معظم الملک اثری متعلق به عهد قاجار است که در شهرستان چادگان واقع شده و در اصل مهمترین جاذبه تاریخی چادگان ، خانه معظم الملک میر پنج   به شماره ثبت ۲۱۸۱۵ می باشد.  پایه گذار آن حاج   مصطفی قلی خان و پسرش جفعر قلی خان معظم الملک سرتیپ فوج فریدن  موسس این خانه زیبا بوده است.این ساختمان دارای زیرزمین ، تالارها و اتاق های وسیع با دیوارهائی مزین به نقوش و آیینه کاری های ظریف می باشد .

 

 

 

تزئینات خانه متاثر از تزئینات قرن گذشته اروپا ست لکن ساخت آن مطابق با موقعیت جغرافیایی منطقه است . از جمله به جهت موقعیت کوهستانی منطقه و جلوگیری از ورود سرما در جلو ایوان اتاق خواب جداره ای از شیشه های الوان به صورت قرینه قرار گرفته اند . در مقابل عمارت آن حوضی بزرگ تصویر خانه را با شیشه های رنگینش منعکس می سازد.این خانه زیبا اکنون تبدیل به اداره میراث فرهنگی شهرستان چادگان شده است .پشتی های  که نصب شده در دیواربه نوعی نماد خانه های دوره قاجار است که آقای دکترصالحی نمایند ه مجلس این خانه را خرید و به نام خانه صالحی شهرت یافت و بعد به میراث فرهنگی فروخت وبا پیگیری نواده گان جعفر قلی خان مجددابه نام جعفر قلی خان  تغییر یافت .

 

 

در میان حیاط حوض بزرگ دایره ای  شکلی وجود دارد با فواره است آب این حوض از آب جوی آبی که کنار ساختمان بود واز طریق فواره به حوض ریخته می شد .این خانه که در بالای باغ قرار داشت در قسمت غربی آن حمام اختصاصی خانواده معظم الملک بود که صد تا صدو پنجاه متر مساحت دارد. یکی از زیبا ترین خانه های چادگان است این خانه که دارای باغ بزرگی است  واز یک بافت تاریخی جالبی برخوردار است

 

 

این ساختمان از دو طبقه تشکیل شده است که طبقه زیر زمین آن توسط یازده پنجره به حیاط متصل می شود وباز طبقه دوم هم از یازده پنجره تشکیل شده اروسی هایی که به صورت کرکره های چوبی بودندطرح جالبی دارد وطرح هاشون قاجار  برگرفته از معماری اروپایی بود . بر بالای ساختمان کنگره زیبایی وجود دارد که به زیبایی  بنا می افزاید در داخل ساختمان آیینه کاری ونقاشی هایی وجودارد که به زیبایی ساختمان می افزاید این ساختمان یک تالار بزرگ وسه اتاق دارد ویک ایوان ودوتا گوشواره در دو طرف آن مشاهده می شود حیاط آن مزین به کف فرشهایی است ودر شمال باغ ساختمانی تعبیه شده که مربوط به زمان پهلوی است وامروزه از آن برای نمایندگی میراث فرهنگی استفاده می شود


 

این خانه در مجاورت پارک شهر چادگان استفاده می شود درب وزودی به سمت خیابان امام خمینی (ره ) باز می شود در مجموع این خانه در کنار پارک آبشار چادگان قرار دارد این خانه از نوع گودال باغچه است وسنگهای آن را از کوه دلان کوه آورده اند. در طی سفر خود به چادگان ، بازدید از این بنای تاریخی را فراموش نکنید.

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2