مسجد جامع بوکان استان آذربایجان غربی

مسجد جامع بوکان استان آذربایجان غربی

 

شهرستان بوکان بزرگ‌ترین شهر جنوب استان آذربایجان غربی است که نسبت به بسیاری از شهرهای ایران، شهر جوانی محسوب می‌شود و از نظر بافت تاریخی در دوران قاجار و سده نوزدهم میلادی بنیان گذاشته شده است و بیش از دو قرن قدمت دارد. این شهر در سال ۱۳۸۵، رتبه نخست شهرنشینی استان آذربایجان غربی را به خود اختصاص داده‌ است. بوکان در جنوب مرکزی دریاچه ارومیه و در ارتفاع ۱۳۷۰ متری از سطح دریا و در منطقه کوهستانی واقع شده است و آب‌ و هوای معتدلی دارد. از لحاظ گردشگری، قدمت بیشتر بناهای تاریخی داخل شهر به دوره قاجار و دوره معاصر بازمی‌گردد. بوکان با داشتن ۹۰ اثر تاریخی ثبت‌ شده در فهرست آثار ملی، یکی از شهرهای تاریخی ایران به‌ شمار می‌آید. مردم بوکان عمدتا مسلمان و پیرو مذهب سنی شافعی هستند. این شهر دارای بیش از ۶۵ مسجد در آمیخته با هنر و معماری اسلامی است. مسجد جامع بوکان بنایی بدون گنبد و مناره از آن جمله است که شهرت بسیار دارد. مسجد جامع بوکان در بخش مرکزی و قدیمی شهر و در کنار تپه قدیمی، مشهور به تپه قلعه سردار و در ضلع شرقی سرآب قرار گرفته است.

مسجد جامع بوکان یکی از مساجد بزرگ و مهم استان آذربایجان غربی است که در حال حاضر برای برگزاری نماز جمعه مردم شهر بوکان مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از بناهای تاریخی و مذهبی است که از محبوبیت خاص و عام مردم برخوردار است. این مسجد به دستور حاکم وقت بوکان ساخته شده است.  مسجد جامع بوکان را علی اصفهانی از معماران ماهر و چیره دست آن زمان در سال ١٢۶٨ هجری شمسی با ۱۲ گنبد و ۶ ستون از جنس سنگ‌های آهکی تراشدار بنا کرد. مسجد جامع بوکان با معماری سنتی اسلامی در زمینی به مساحت ۱۸۷۱ مترمربع قرار دارد.

 

 

 

مصالح به کار رفته در پی بنا سنگ و در دیوارها آجر، سیمان، گچ و خاک است. پوشش جداره‌های داخلی نیز تار و ملات بوده و بدون تزیین است. شبستان اصلی مسجد پلانی مستطیل شکل دارد که ۴۲ ستون سنگی در ۷ ردیف ۶ تایی پلان را به هشت ناو تقسیم کرده است. محراب مسجد در ضلع جنوبی شبستان بزرگ (مردانه) داخل طالق نمایی با قوس جناغی ساخته شده است. تابلوی نصب شده بر سردر مسجد، وسعت مسجد، تزیینات و طاق‌هایی که در یک سمت قرار گرفته‌اند، از مشخصات اصلی این مسجد هستند را توضیح می‌دهد.

در سال ۱۳۴۵، بنای مسجد گسترش یافت و ۴ گنبد آجری و ۳ ستون به آن اضافه شد. مسجد جامع بوکان در سال ۱۳۷۹ به شماره ۳۴۸۰ در فهرست آثار میراث فرهنگی آذربایجان غربی به ثبت رسیده است. روبروی مسجد بازاری وجود دارد که به نام بازار سردار شهرت دارد. شما میتوانید در سفر به این مکان علاوه بر زیارت از جاذبه ای اطراف این دیدن کنید و لذت ببرید.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2